10 Januari 2010

SELEWENG KONSESI BALAK: TUBUH SURUHJAYA SIASATAN

23 Muharram 1431H
Email : safarizal saleh

Kenyataan Media (7 Januari 2010)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) mengalu-alukan hasrat ikhlas Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir untuk menyiasat dan mendedahkan kepada rakyat isu penyelewengan pengagihan konsesi balak yang telah ditimbulkan oleh Kerajaan kudeta Barisan Nasional (BN) bagi tujuan memburukkan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR).

DPPN Pk amat bersetuju jika benar Datuk Seri Zambry telus di dalam isu ini, DPPN Pk mencadangkan supaya satu Suruhanjaya Siasatan Bebas di tubuhkan bagi menyiasat isu penyelewengan pengagihan konsesi balak dari 50 tahun dahulu sehingga sekarang bagi kerajaan yang telah memerintah supaya rakyat boleh bernilai keadaan sebenarnya. DPPN Pk mencabar Datuk Seri Zambry untuk membuka siasatan terbuka sepanjang 50 tahun Kerajaan Negeri Perak yang telah di tadbir oleh UMNO / BN.

DPPN Pk melihat semasa perbentangan bajet 2009 oleh Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin yang menyatakan Kerajaan Negeri PR telah menjana hasil sebanyak RM40 juta berbanding hanya RM17 juta yang dikutip oleh Kerajaan Negeri BN sebelum ini. Ini kerana Kerajaan Negeri PR telah melaksanakan sistem tender kawasan balak dengan telus

Adalah tidak adil kononnya isu pengagihan konsesi balak ini hanya tertakluk kepada semasa pemerintahan Kerajaan Negeri PR sahaja dan tertubuhnya Jawatankuasa Khas ini telah menunjukkan ianya berpihak kepada UMNO / BN semata-mata. Ia bukannya untuk mencari kebenaran atas pekara tersebut yang rakyat boleh menilainya sendiri.

DPPN Pk menanti supaya cadangan ini di terima dan mencabar jika benar-benar Datuk Seri Zambry ikhlas di dalam mencari kebenaran untuk memastikan wang rakyat di uruskan dengan sebaik-baiknya. Jika Datuk Seri Zambry hanya terus menggunakan kaedah siasatan bersama Jawatankuasa Khasnya, terbukti Datuk Seri Zambry cuba menutup penyelewengan UMNO / BN di dalam isu ini.

DR RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Setuju sesanggat..bukan balak je...P.Ramlee lama dah buat cite ni...

Tanpa Nama berkata...

tak perlu buat laporan atau siasatan semasa kerajaan BN, jawapannya dah tahu, tiada kes!!!

Tanpa Nama berkata...

wang petronas lagi banyak yang diselewengkan, bapa borek anak rintek