01 Mac 2010

Siapa senang di Malaysia, rakyat tempatan atau orang asing ?

15 Rabiul Awwal 1431H.

Semasa saya sampai di LCCT untuk menaiki kapalterbang ke Miri pagi semalam saya sangat terkejut dengan suasana di pagi hari yang sesak dengan penumpang yang sudah datang lebih awal untuk menuju destinasi masing-masing. Ditambah pula ada yang menghantarnya sama suasana dipagi hari di LCCT bertambah sesak dengan pengunjung.

Namun suasana yang saya Nampak sebahagian besar dari yang mundar mandir di bahagian pendaftaran penerbangan dan di ruang legar ternyata sebangian besarnya adalah dari warga asing dan yang pastinya bukan semua adalah warga Negara Malaysia.

Begitu juga bila saya masuk keruang menunggu untuk penerbangan tempatan, sewajarnya saya rasakan suasana sudah berubah dari suasana tempat ruang legar diluar. Maklum sahaja penerbangan tempatan mestinya kalaupun bukan semua rasanya wajar mereka adalah rakyat Malaysia yang menggunakan kemudahan awam yang terbaik itu.

Sayangnya dibahagian ini juga sebahgian sbesarnya adalah warga asing yang sedang mununggu untuk bergerak dari Kuala Lumpur ke Bandar-bandar lain di Malaysia.
Telahan saya terbukti apabil semasa menaiki penerbangan ke Miri, penumpang yang berada dikanan dan dikirri saya adalah warga asing dari India dan mereka sedang menuju ke Miri untuk ke Brunai.

Berdasarkan gambaran ringkas yang saya jelaskan di atas menunjukkan bahawa ramai sungguh warga asing yang sedang berada dii Negera kita, sehingga jelas kelihatan mereka juga yang sedang menggunakan kemudahan pesawat terbang untuk bergerak.

Sedangkan rakyat Malaysia ramai lagi yang merempat dan tidak pernah meniaki kapal terbang. Seperti kata saya kepada pemadu teksi yang menghantar saya diawal pagi ke LCCT dari sebuah hotel penginapan, kerana dia menggunakan jalan pintas untuk ke LCCT yang melalui sebuah perkampung. Lalauy saya katankan kepadanya mereka masih banyak yang belum pernah naik kapal terbang walaupun hari hari tengok kapal terbang.

Teringat saya masa kecil-kecil dulu bila nampak sahaja kapal terbang wapaupun jauh diatas awan dan kecil sahaja kerana kampong saya di Bachok jauh dengan lapangan terbang, namun saya dan kawan-kawan bersorak-sorak sudan rasa seronok . apalagi yang duduk ditepi lapangan terbang tentu mereka mendengar dengan jelas deruman enjin pesawat dan jelas kelihatan , namun sekalipun mereka tidak pernah merasa naik kapal terbang.

Sehingga cerita sedih berlaku di Indonesia apabila beberapa tahun dulu bila kapal terbang Mandala yang ingin terbang terbabas dan merempuh kawasan perumahan disekitar lapangan terbang Polonia Medan, mereka yang miskin dan hari-hari tengok kapal terbang inilah yang banyak mati.

Begitulah nasib malang rakyat Malaysia yang merempat dan terus akan merempat dek kerana kesusahan hidup yang wujud setelah 50 tahun BN memerintah Malaysia.

Bayangkan semasa di KLIA saya sempat melihat seorang warga asing semacam dari China yang kudung kedua belah tangannya, sebelah dipergelangan tangan dan sebelah atas paras siku. Dia membimbit beberapa kotak ubat menggunkan tangan kudungnya dan semacam baru sampai dari China. Orang yang cacat begitu boleh sampai ke Malaysia dan mengambil peluang untuk berniaga, namun kita semua tidak dapat menafikan banyak rakyat Malaysia yang malas dan telah dimalaskan sekian lama.

Mereka banyak yang menjadi masalah kepada negara dan tempat yang sepatut diambil peluang oleh warga tempatan telah diganti oleh warga asing walaupun kudung tangannya.
Realitinyanya itulah Malaysia yang senang bukannya orang tempatan namun orang asing yang keluar masuk ke Negara kita setiap hari.

Dalam masa yang sama rakyat malaysia terus berada dalam keadaan kemisinan dan menggunakan kemudahan awam kelas rendah malah ada yang masih jauh ketinggalan. Kemudahan kelas pertama dan canggih terus dinikmati hanya oleh golongan tertentu termasuklah orang asing yang mencurah-curah datang ke negara kita.

Tiada ulasan: