01 Mac 2010

TAUHID AR-RUBUBIYYAH DAN TAUHID AL-ULUHIYYAH

14 Rabiul Awwal 1431H.
oleh:Ustaz Ibrahim b Zakaria

Makna kalimah tauhid

Kalimah tauhid membawa pengertian mengetahui,berikrar, mengakui dan mempercayai bahawa sesungguhnya sembahan yang benardan berhak disembah ialah Allah Subhanahu Wa Ta’ala (SWT) semata-mata.Selain daripada-Nya, sama sekali tidak benar dan tidak berhak disembah.Penghayatan kalimah itu meliputi berikrar dengan hati, menyatakan denganlidah dan membuktikan dengan perbuatan.

Tauhid ar-Rububiyyah bermakna beri’tiqad bahawaAllah SWT bersifat Esa, Pencipta, Pemelihara dan Tuan sekelian alam.Tauhid al-Uluhiyyah pula bermakna menjadikan Allah SWT sahaja sebagai sembahanyang sentiasa dipatuhi.
Pengertian lanjut Tauhid ar-Rububiyyah
Antara pengertian kalimah Rabb ( ) ialah:
1. As-Sayyid (Tuan)
2. Al-Malik (Yang Memiliki)
3. Pencipta
4. Penguasa
5. Pendidik
6. Pengasuh
7. Penjaga
8. Penguatkuasa.
Allah jua bersifat mutlak
Manusia, jika dia bersifat seperti memiliki danberkuasa, maka sifatnya itu sementara. Segala sesuatu di alam ini kepunyaanAllah. Apa yang dimiliki makhluk hanyalah bersifat pinjaman dan majaz (kiasan).Hanya Allah sebagai Rabb al-’Alamin (Rabb sekelian alam) dan mempunyaisegala sifat kesempurnaan. Dengan sifat-sifat-Nya yang Maha Sempurna mengakibatkanseluruh makhluk bergantung kepada-Nya, memerlukan pertolongan-Nya dan berharapkepada-Nya.

Manusia, jika dia cerdik, bijak dan pandai, makasemuanya itu datang daripada Allah. Segala kekayaan dan penguasaan manusiabukanlah miliknya yang mutlak tetapi datang daripada Allah.
Manusia dijadikan hanya sebagai makhluk. Dia tidakmemiliki apa-apa melainkan setiap kuasa, tindak-tanduk, gerak nafas dansebagainya datang daripada Allah.
Allah, Dialah Maha berkuasa, mencipta, menghidupdan mematikan. Dia berkuasa memberikan manfaat dan mudarat. Jika Allahmahu memberikan manfaat dan kelebihan kepada seseorang, tiada siapa mampumenghalang atau menolaknya. Jika Allah mahu memberikan mudarat dan keburukankepada seseorang seperti sakit dan susah, tiada siapa dapat menghalangatau mencegahnya.
Oleh itu hanya Allah sahaja ‘mutafarriq’, bermaknahanya Allah yang berkuasa untuk memberikan manfaat atau mudarat.
Firman Allah SWT:
“Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratankepadamu, maka tiada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia sendiri.Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka Dialah Yang Maha Berkuasaatas segala sesuatu.”
(Al-An’am: 17)
Dengan sifat-sifat Allah tersebut, maka timbullahkesan tauhid kepada seseorang. Dia hanya takut kepada Allah, dan beraniuntuk bertindak melakukan sesuatu kerana keyakinannya kepada Allah.
Manusia bersifat fakir
Manusia di dunia ini bersifat fakir (tidak memilikiapa-apa), sebaliknya sentiasa memerlukan pertolongan Allah. Firman AllahSWT di dalam Al-Hadith Al-Qudsi:
“Hai manusia, kamu semua berada di dalamkesesatan kecuali mereka yang Aku berikan taufiq dan hidayah kepadanya.Oleh itu mintalah hidayah daripada-Ku.”
“Hai manusia, kamu semua lapar, kecuali merekayang aku berikan makan, oleh itu mintalah rezeki daripada-Ku.”
“Hai manusia, kamu semua telanjang kecualimereka yang Aku berikan pakaian. Oleh itu mohonlah pakaian daripada-Ku.”
Sifat fakir dan sifat kaya
Berhajatkan sesuatu adalah sifat semua makhluk.Manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan makhluk lain berhajatkan kepada Allah.Oleh itu semua makhluk bersifat fakir.
Allah Maha Kaya. Dia tidak berhajat kepada sesuatu.Jika manusia memiliki keyakinan ini maka dia akan sentiasa berbaik sangkaterhadap Allah. Firman Allah SWT:

“Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepadaAllah, dan Allah, Dialah Yang Maha Kaya (yang tidak memerlukan sesuatu)lagi Maha Terpuji.” (Fathir: 15)
Fakir adalah sifat yang zati bagi setiap makhlukciptaan Allah. Kaya adalah sifat yang zati bagi al-Khaliq (Pencipta).
Dalil-Dalil Tauhid ar-Rububiyyah
Banyak dalil menunjukkan bahawa Allah itu MahaEsa dan tiada sesuatu menyamai Allah dari segi Rububiyyah. Antaranya:
1. Lihatlah pada tulisan di papan hitam,sudah pasti ada yang menulisnya. Orang yang berakal waras akan mengatakanbahawa setiap sesuatu pasti ada pembuatnya.
2. Semua benda di alam ini,daripada sekecil-kecilnya hinggalah sebesar-besarnya, menyaksikan bahawaAllah itu adalah Rabb al-’Alamin. Dia berhak ke atas semua kejadian dialam ini.
3. Susunan alam yang mengkagumkan,indah dan tersusun rapi adalah bukti Allah Maha Pencipta. Jika alam bolehberkata-kata, dia akan menyatakan bahawa dirinya makhluk ciptaan Allah.Orang yang berakal waras akan berkata bahawa alam ini dijadikan oleh satuZat Yang Maha Berkuasa, iaitu Allah. Tidak ada orang yang berakal warasakan menyatakan bahawa sesuatu itu boleh berlaku dengan sendiri.
Begitulah hebatnya Ilmu Allah. Pandanglah sajakepada kejadian manusia dan fikirkanlah betapa rapi dan seni ciptaan-Nya.
Terdapat seribu satu macam ciptaan Allah yangmemiliki sifat yang berbeza-beza antara satu sama lain. Semuanya menunjukkanbahawa Allah adalah Rabb yang Maha Bijaksana .
Fitrah mengakui Rububiyyah Allah
Berikrar dan mengakui akan Rububiyyah Allah adalahsuatu perkara yang dapat diterima. Hakikat ini terlintas dalam setiap fitrahmanusia. Meskipun seseorang itu kafir, namun jauh di lubuk hatinya tetapmengakui Rububiyyah Allah SWT. Firman Allah SWT:

“Dan jika kamu bertanyakan mereka tentang:Siapakah pencipta mereka? Nescaya mereka menjawab: Allah.” (Az-Zukhruf:87)

“Dan jika kamu bertanyakan mereka tentang: Siapakah pencipta langit dan bumi? Nescaya mereka menjawab: Semuanyadiciptakan oleh Yang Maha Perkasa dan Yang Maha Mengetahui.”(Az-Zukhruf:9)
Tidaklah susah untuk membuktikan RububiyyahAllah SWT. Fitrah setiap insan adalah buktinya. Manusia yang mensyirikdan mengkufurkan Allah juga mengakui ketuhanan Allah Yang Maha Pencipta.
Al-Quran mengakui adanya Tauhid ar-Rububiyyahdi dalam jiwa manusia
Al-Quran mengingatkan bahawa fitrah ataujiwa manusia memang telah memiliki rasa mahu mengakui Allah Rabb al-’Alamin.Firman Allah SWT:

“Berkata rasul-rasul mereka: Apakah terdapatkeraguan terhadap Allah, Pencipta langit dan bumi.” (Ibrahim: 10)

“Dan mereka mengingkarinya kerana kezalimandan kesombongan (mereka) pada hal hati mereka meyakini (kebenaran)nya.”(An-Naml:14)
Keengganan dan keingkaran sebahagian manusia untukmengakui kewujudan Allah sebagai al-Khaliq (Yang Maha Pencipta), sebenarnyadidorong oleh perasaan sombong, degil (‘inad) dan keras hati. Hakikatnya,fitrah manusia tidak boleh kosong daripada memiliki perasaan mendalam yangmengakui kewujudan al-Khaliq.
Jika fitrah manusia bersih daripada sombong, degil,keras hati dan selaput-selaput yang menutupinya, maka secara spontan manusiaakan terus menuju kepada Allah tanpa bersusah payah untuk melakukan sebarangpilihan. Secara langsung lidahnya akan menyebut Allah dan meminta pertolongandaripada-Nya.
Telatah manusia, apabila berada di saat-saat genting,tidak akan terfikir dan terlintas sesuatu di hatinya kecuali Allah sahaja.Ketika itu segenap perasaan dan fikirannya dipusatkan kepada Allah semata-mata.Benarlah Firman Allah SWT:

“Dan apabila mereka dilambung ombak yang besarseperti gunung, mereka menyeru Allah dengan keikhlasan kepada-Nya, makaketika Allah menyelamatkan mereka lalu sebahagian daripada mereka tetapberada di jalan yang lurus. Dan tiada yang mengingkari ayat-ayat Kami selaingolongan yang tidak setia lagi ingkar.” (Luqman: 32)
Sesungguhnya permasalahan mengenai kewujudan Allahadalah mudah, jelas, terang dan nyata. Kewujudan Allah terbukti dengandalil yang banyak dan pelbagai.
Tauhid al-Uluhiyyah
Maksud Tauhid al-Uluhiyyah ialah kita mentauhidkanAllah dalam peribadatan atau persembahan. Allah SWT mengutuskan para rasulbertujuan menyeru manusia menerima Tauhid al-Uluhiyyah. Firman-firmanAllah SWT yang berikut membuktikan hal tersebut:

“Dan Kami tidak mengutuskan seorang rasulpun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya bahawasanya tiada tuhanmelainkan Aku, maka kamu sekelian hendaklah menyembah Aku.” (Al-Anbiya’:25)

“Dan sesungguhnya Kami telah utuskanpada setiap umat itu seorang rasul (untuk menyeru): Sembahlah Allah danjauhilah Taghut.” (An-Nahl: 36)
“Dan sesungguhnya Aku telah utuskan Nuh (nabi)kepada kaumnya, lalu dia berkata (menyeru): Wahai kaumku, hendaklah kamumenyembah Allah, (kerana) sesekali tiada tuhan melainkan Dia.” (Al-Mu’minun:23)
“Dan (Kami telah mengutuskan) kepada kaum ‘Adsaudara mereka Hud (nabi): Hai kaumku sembahlah Allah, sesekali tiada tuhanbagi kamu selain dari-Nya.” (Al ‘Araf: 65)
Cetusan rasa cinta kepada Allah
Menyembah atau beribadah kepada Allah dapat dilaksanakanapabila tercetus rasa cinta yang suci kepada Allah dan rela (ikhlas) menundukkandiri serendah-rendahnya kepada-Nya. Seseorang hamba itu disifatkan sedangmenyembah Allah apabila dia menyerahkan seluruh jiwa raga kepada Allah,bertawakkal kepada Allah, berpegang teguh kepada ajaran-ajaran Allah, berpautkepada ketentuan Allah, meminta (mengharap) serta memulang (menyerah) sesuatuhanya kepada Allah, berjinak-jinak dengan Allah dengan cara sentiasa mengingati-Nya,melaksanakan segala syariat Allah dan memelihara segala perlakuan (akhlak,perkataan dan sebagainya) menurut cara-cara yang diredhai Allah.
‘Ubudiyyah yang semakin bertambah
Pengertian ‘ubudiyyah (pengabdian) kepada Allahakan bertambah sebati dan hebat kesannya dalam kehidupan manusia apabilasemakin mendalam pengertian dan keinsafannya tentang hakikat bahawa manusiaitu terlalu fakir di hadapan Allah. Manusia sentiasa bergantung dan berhajatkepada Allah. Manusia tidak boleh terlupus daripada kekuasaan dan pertolonganAllah walaupun sekelip mata.
Begitu juga dengan cinta atau kasih (hubb) manusiakepada Allah dan rasa rendah diri (khudu’) manusia kepada Allah yang akanbertambah teguh apabila semakin mantap ma’rifat dan kefahamannya terhadapsifat-sifat Allah, Asma’ Allah al-Husna (sifat-sifat Allah yang terpuji),kesempurnaan Allah dan kehebatan nikmat kurniaan Allah.
Semakin terisi telaga hati manusia dengan pengertian‘ubudiyyah terhadap Allah semakin bebaslah dia daripada belenggu ‘ubudiyyahkepada selain daripada Allah. Seterusnya dia akan menjadi seorang hambayang benar-benar tulus dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Itulahsetinggi-tinggi darjat yang dapat dicapai oleh seseorang insan.
Allah telah menggambarkan di dalam al-Qur’an keadaanpara rasul-Nya yang mulia dengan sifat-sifat ‘ubudiyyah di peringkat yangtinggi. Allah telah melukiskan rasa ‘ubudiyyah Rasulullah SAW pada malamsewaktu wahyu diturunkan, ketika baginda berda’wah dan semasa baginda mengalamiperistiwa Isra’ dan Mi’raj. Firman Allah SWT:

“Lalu dia menyampaikan kepada hamba-Nya (Muhammad)apa yang telah Allah wahyukan.” (An-Najm: 10)

“Dan ketika berdiri hamba-Nya (Muhammad) untukmenyembah-Nya (beribadat), hampir saja jin-jin itu mendesak-desak mengerumuninya.”(Al-Jin: 19)
“Maha Suci Allah yang memperjalankan hambanya(Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa.”( Al-Isra’: 1)

Tauhid al-Rububiyyah menghubungkan Tauhidal-Uluhiyyah
Seperti yang telah dinyatakan di atas, Tauhidal-Rububiyyah ialah mengakui keesaan Allah sebagai Rabb, Tuan, Penguasa,Pencipta dan Pengurnia secara mutlak. Tidak ada sekutu bagi-Nya di dalam Rububiyyah.
Sesungguhnya kesanggupan dan kesediaan manusiamentauhidkan Allah dari segi Rububiyyah dengan segala pengertiannya akanmenghubung atau menyebabkan manusia mengakui Tauhid al-Uluhiyyah iaitumengesakan Allah dalam pengabdian. Secara spontan pula manusia akan mengakuibahawa Allah sahaja layak disembah, selain daripada-Nya tidak layak disembahwalau dalam apa bentuk sekalipun.
Al-Quran terlebih dahulu memperingatkan orang-orangmusyrikin Quraisy agar mengakui Tauhid al-Rububiyyah. Apabila merekamenerima Tauhid al-Rububiyyah dan bersungguh-sungguh mengakuinya, makaterbinalah jambatan yang menghubungkan mereka dengan Tauhid al-Uluhiyyah.Hakikat ini jelas dan tidak boleh dicuai atau diselindungkan lagi. FirmanAllah SWT:

“Apakah mereka mempersekutukan Allah denganberhala-berhala yang tidak dapat menciptakan sesuatu apapun? Sedangkanberhala-berhala tersebut adalah buatan manusia.” (Al-A’raf: 191)

“Apakah (Allah) yang menciptakan segala sesuatuitu sama dengan yang tidak dapat menciptakan (apa-apa)? Maka mengapakahkamu tidak mengambil pengajaran?” (An-Nahl: 17)

“Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, makadengarlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala sesuatu yang kamuserukan selain daripada Allah tidak dapat menciptakan seekor lalat, walaupunmereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatudaripada mereka, tiada mereka dapat merebutnya kembali daripada lalat itu.Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah pula yang disembah.” (Al-Hajj:73)
Ayat-ayat tersebut mengingatkan orang-orang musyrikinmengenai suatu hakikat yang nyata iaitu sembahan-sembahan mereka adalahlemah, malah tidak berkuasa untuk mencipta sesuatu walaupun seekor lalat.Jika lalat itu mengambil atau merampas sesuatu daru mereka, maka merekatidak berkuasa untuk mendapatkannya kembali. Ini menunjukkan betapa lemahyang meminta dan lemah pula yang dipinta. Oleh itu akal yang sejahteratidak boleh menerima penyembahan selain daripada Allah. Dalam peribadatanmereka tidak boleh mempersekutukan sesuatu dengan Allah. Allah adalah al-KhaliqYang Esa. Selain daripada-Nya adalah lemah dan dhaif belaka.
Tuhan-tuhan palsu yang tidak memiliki apa-apa
Al-Quran menghujah dan mengingatkan orang-orangmusyrikin bahawa apa yang mereka sembah selain daripada Allah tidak memilikisebutir atom pun sama ada di bumi mahupun di langit. Malah sembahan merekasama sekali tidak menyamai Allah walaupun sebesar zarah sama ada di bumimahupun di langit. Allah tidak mempunyai apa-apa keperluan dengan tuhan-tuhanpalsu yang mereka sembah. Jika mereka menyedari hakikat ini, mereka akanmerasai kewajipan untuk beribadat dengan ikhlas kepada Allah semata-mata.Firman Allah SWT:
“Katakanlah: Serulah mereka yang kamu anggap(sebagai tuhan) selain Allah, mereka tidak memiliki (kekuasaan) seberatzarah pun di langit dan di bumi, dan mereka tidak memiliki satu saham pundalam penciptaan langit dan bumi, dan sekali-kali tidak ada di antara merekayang menjadi pembantu bagi-Nya.” (Saba’: 22)
Al-Quran mengakui bahawa orang-orang musyrikinmengiktiraf sebahagian daripada Rububiyyah Allah seperti Allah itu Pemiliklangit serta bumi dan Allah itu Pengurus kejadian-kejadian di langitserta di bumi. Jika begitulah pengiktirafan mereka, sepatutnya mereka berimandan menyembah Allah tanpa mempersekutukan-Nya. Firman Allah SWT:
“Katakanlah (kepada mereka): Kepunyaan siapakahbumi ini, dan semua yang ada padanya jika kamu mengetahui? Mereka akanmenjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah (kepada mereka): Apakah kamu tidakingat?
“Katakanlah (kepada mereka): Siapakah yangmempunyai langit yang tujuh dan yang empunya ‘arasy yang besar? Merekaakan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah (kepada mereka): Apakah kamutidak bertaqwa?
“Katakanlah (kepada mereka): Siapakah yangdi tangan-Nya berada segala kekuasaan sesuatu sedang Dia melindungi, tetapitidak ada yang dapat dilindungi daripada (azab)-Nya, jika kamu mengetahui?Mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah (kepada mereka): (Olehyang demikian) dari jalan manakah kamu ditipu ?
“Sebenarnya Kami telah membawa kebenaran kepadamereka dan sesungguhnya mereka sebenarnya orang-orang yang berdusta.”
(Al-Mu’minun: 84-90)
Sains dan aqidah tauhid

Penemuan-penemuan dalam bidang sains dan teknologimengenai alam buana, atom, manusia, tumbuh-tumbuhan dan pelbagai bidangindustri telah berjaya menyingkap keindahan dan ketelitian ciptaan Allah.Penemuan-penemuan dan rekaan-rekaan baru itu menguatkan lagi ajaran aqidahtauhid dan meneguhkan lagi keimanan orang-orang mu’min. Hasil-hasil kajianitu menunjukkan kebesaran dan keluasan kudrat serta ilmu Allah. Sesungguhnyadi sebalik kehalusan ciptaan dan keindahan sistem sejagat ini pasti adaPenciptanya Yang Maha Basar dan Maha Berkuasa.
Kedudukan tauhid dalam Islam
Keseluruhan ajaran Islam berasaskan tauhid. Keseluruhankandungan al-Quran berlegar di atas tauhid. Kandungan ayat-ayat al-Quranmeliputi pengkhabaran tentang Allah, sifat Allah, kejadian Allah, perbuatanAllah dan pentadbiran Allah.
Al-Qur’an membincangkan tentang al-amr (perintah)dan anbiya’ Allah (nabi-nabi Allah) kerana kedua-duanya ada kaitan denganpenciptaan dan kekuasaan Allah terhadap makhluk-Nya. Al-Qur’an menerangkansegala bentuk balasan baik (pahala) untuk mereka yang mentaati Allah, Rasuldan syariat-Nya. Semua ini untuk mengajak mereka menegakkan Tauhidal-Uluhiyyah dan Tauhid al-Rububiyyah.
Al-Qur’an menerangkan segala bentuk balasan siksa(dosa) untuk mereka yang tidak mematuhi syariat-Nya, menceritakan tentangkeadaan orang-orang zaman dahulu yang telah menderhakai Allah. Semua iniuntuk menjelaskan bahawa manusia perlu kembali kepada dasar tauhid danibadah kepada Allah.
Oleh itu tauhid adalah intipati atau asas Islam.Daripada tauhid terpancar segala sistem, perintah, hukum dan peraturan.Semua ibadat dan hukum dalam Islam bertujuan untuk menambah, memahir, menguatdan mengukuhkan lagi tauhid di dalam hati orang-orang mu’min.
Dengan tauhid seluruh dorongan manusia akanterbentuk
Dengan tauhid yang kuat, maka akan terbentukkanpelbagai dorongan yang ada dalam jiwa manusia. Dia akan takut hanya kepadaAllah SWT dan berani mempertahankan keyakinannya seperti yang dipersaksikandalam sirah Rasulullah dan para sahabat:
1. Rasulullah SAW pernah memerintahkanAli RA agar tidur di atas katilnya sebelum baginda keluar berhijrah keMadinah, sedangkan musuh Islam begitu giat mengintip. Namun Sayyidina Alisanggup berbuat mengikut perintah Rasulullah SAW kerana beliau yakin atasKehendak dan Kekuasaan Allah.
2. Khalid Ibn al-Walid RA pernahmengalami banyak calar dan luka pada badannya kerana berperang di jalanAllah. Namun dia tetap yakin dengan Kekuasaan Allah. Dia tetap meneruskanpertempuran melawan musuh.
3. Bilal bin Rabah RA sanggupdiheret di padang pasir, dijemur di bawah kepanasan matahari dan diseksadengan batu besar diletakkan di atas tubuhnya. Dia tetap mempertahankankeimanannya.
Kini, ramai manusia yang kehilangan keyakinanini. Mereka masih yakin kepada yang lain daripada Allah. Mereka takut kepadakegagalan, ketua, kematian dan sebagainya.
Oleh itu menjadi kewajipan bagi pendakwah-pendakwahIslam untuk mengembalikan manusia kepada keyakinan yang betul.
Syahadah bahawa Nabi Muhammad itu Rasulullah
Syahadah merupakan teras Islam yang kedua. Syahadahini menuntut manusia mengetahui, membenar dan menyakini dengan muktamad(dengan i’tiqad yang jazim serta pegangan yang putus) bahawa Nabi MuhammadSAW adalah Rasulullah serta membuktikannya dengan perkataan dan perbuatansekaligus.
Pembuktian dengan perkataan ialah melafazkan kalimahsyahadah itu dengan lidah. Pembuktian dengan perbuatan ialah menegakkantingkah laku (tatasusila) dan seluruh tindak-tanduk yang bersesuaiandengan ajaran Nabi Muhammad SAW serta menuruti jejak langkah baginda.
Para rasul menegakkan tauhid

Pada dasarnya pengutusan para rasul bertujuanuntuk mengesakan Allah dalam Tauhid al-Rububiyyah dan Tauhid al-Uluhiyyah.Dialah Tuhan Rabb al-’Alamin dan Tuhan para Rasul tersebut. Tiada tuhanyang sebenar melainkan Allah.
Tauhid al-Rububiyyah dan Tauhid al-Uluhiyyah menjelaskankekuasaan Allah yang Maha Suci dalam pentadbiran urusan makhluk-Nya. AllahPengurnia kemaslahatan dan kebaikan. Allah Penentu al-amr (perintah). Allah-lahPengutus ar-Rasul untuk makhluk-Nya.
Manusia memerlukan rasul untuk mencapai kesempurnaanhidup
Tidak syak lagi untuk mencapai kesempurnaan hidup,manusia bukan sahaja berkehendakkan kepada makanan, pakaian, tempat berlindungdan keperluan-keperluan jasmani yang lain, bahkan manusia juga berkehendakkansesuatu untuk memenuhi tuntutan roh. Dengan memenuhi tuntutan roh, manusiaakan dapat mencapai taraf kesempurnaan sebagai manusia yang mulia dan berbezadengan makhluk-makhluk yang lain.
Tugas para rasul adalah untuk memberitahu kepadamanusia bahawa Allah
adalah enciptanya yang layak disembah dan Dialahyang meletakkan manusia di atas jalan lurus (sirat al-mustaqim). Dengankeyakinan ini barulah manusia dapat sampai ke jalan kebahagiaan dan kesempurnaansebenar.
Manusia sendiri tidak dapat mengetahui perkara-perkaraghaib mengenai Pencipta dan sirat al-mustaqim dengan menggunakan kudratdan akalnya yang lemah. Manusia kerap melakukan kesilapan. Untuk memikirkanmengenai Pencipta dan sirat al-mustaqim adalah di luar kemampuan akal manusia.Oleh itu pengutusan para rasul Allah menunjukkan kebijaksanaan-Nya danmerupakan rahmat yang paling besar untuk umat manusia. Para rasul Allahdilantik daripada golongan manusia sendiri supaya mereka dapat menggunakankebiasaan dan bahasa yang dapat difahami oleh manusia. Seterusnya menyampaikanajaran Allah, menjelaskan cara-cara untuk sampai kepada risalah-Nya danmenghuraikan cara mana untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Sungguh tidak patut sikap manusia sekiranya diamengingkari Rasul Allah SWT. Firman Allah SWT:

"Dan mereka tidak menghormati Allah denganpenghormatan yang sewajarnya ketika mana mereka berkata: Allah tidak menurunkansesuatu pun untuk manusia.” (Al-An’am: 91)
Mengingkari kenabian Nabi Muhammad adalah kesalahanyang besar
Mengingkari kenabian Nabi Muhammad SAW setelahnyata dalil-dalil mengenai kebenaran dan kenabiannya bererti merendah danmelemahkan akal manusia. Sikap seperti ini merupakan keingkaran yang sangatburuk, kedegilan yang sangat tebal dan dosa yang sangat besar. Allah akanmembalas sikap sebegini dengan balasan pedih.
Mengithbatkan (Mensabitkan) kenabian MuhammadSAW
Seseorang tidak boleh mendakwa bahawa dia nampakbintang-bintang di langit sekiranya dia mengingkari kewujudan matahari,sedangkan dia nampak matahari. Kalau dia mendakwa dan percaya juga, itubertentangan dengan keimanannya terhadap apa yang dilihatnya. Begitu jugaseseorang tidak boleh beriman kepada nabi-nabi lain sekiranya dia tidakmempercayai Nabi Muhammad SAW dan mengingkari kenabiannya.
Mengithbatkan (mensabitkan) kenabian MuhammadSAW bererti mensabitkanjuga kenabian seluruh para anbiya’ AS sepertimana yang tersebut di dalamal-Quran.
Oleh itu mengingkari perutusan sebarang rasulbererti membohongi sebahagian daripada apa yang terkandung di dalam al-Qurandan mengingkari risalah Islam.
Kesan dan implikasi keimanan kepada Nabi MuhammadSAW
Mengimani Muhammad SAW sebagai Nabi dan Rasulullahbererti mengimani secara mutlak dan sempurna bahawa segala perkara yangdibawa dan dikhabarkan oleh baginda datang daripada Allah SWT. Implikasinyaagar manusia wajib membenar dan mentaati segala suruhan dan larangan NabiMuhammad SAW dengan penuh redha dan ikhlas, tanpa was-was, tanpa rasa keberatan,tanpa rasa sempit dan tanpa rasa terpaksa.
Manusia perlu taat sepenuhnya kepada ajaran NabiMuhammad SAW tanpa menimbulkan suasana berhujah, berdebat dan berbincang,seolah-olah ajaran itu datang daripada seorang manusia biasa. Beriman denganNabi Muhammad SAW tidak boleh sama sekali dengan cara mempercayai ataumengambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian daripada ajarannya. Sikapsebegini adalah berlawanan dengan natijah yang sepatutnya lahir daripadakeimanan terhadap Nabi Muhammad SAW. Al-Quran kerap menyatakan nas-nasyang qat’i tentang implikasi keimanan kepada Nabi Muhammad SAW. FirmanAllah SWT:

Dan taatilah Allah dan Rasul, supaya kamudiberikan rahmat.”
(Ali ‘Imran: 132)

“Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintaiAllah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosa kamu.”(Ali ‘Imran: 31)

“Katakanlah: Taatilah Allah dan Rasul-Nya.Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orangyang kafir. (Ali ‘Imran: 32)

“Sesiapa yang mentaati Rasul maka sesungguhnyaia telah mentaati Allah.” (An-Nisa’: 80)

“Sesungguhnya jawapan orang-orang mukmin,bila mereka dipanggil kepada Allah dan Rasul-Nya agar rasul menghukum (mengadili)di antara mereka, lalu mereka berkata: Kami dengar dan kami patuh. Danmereka itulah orang-orang yang beruntung.” (An-Nur: 51)
“Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya,nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di bawahnyasungai-sungai dan sesiapa yang berpaling nescaya Dia akan mengazab kamudengan azab yang pedih.” (Al-Fath: 17)

“Apa yang diberikan Rasul kepadamu terimalah,dan apa yang dilarang bagimu maka tinggallah.” (Al-Hasyr: 7)

“Dan tidak patut bagi lelaki-lelaki mukmindan bagi perempuan-perempuan Mu’minah, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkansuatu ketetapan, ada pilihan lain bagi mereka tentang urusan mereka.” (Al-Ahzab:36)

“Dan jika kamu berselisih pendapat tentangsesuatu maka kembalilah kepada Allah dan Rasul-Nya, jika kamu benar-benarberiman dengan Allah dan Hari Akhirat.” (An-Nisa’: 59)
“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya)tidak beriman hingga menjadikan kamu sebagai hakim terhadap perkara yangmereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa sesuatu keberatan terhadapkeputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima sepenuhnya.” (An-Nisa’:65)

“Maka hendaklah orang-orang yang menyalahiperintah-Nya takut akan ditimpakan cubaan atau ditimpakan azab yang pedih.”(An-Nur: 63)

Nas-nas seperti yang tersebut di atas sememangnya banyak di dalam al-Quran yang mengingatkan orang-orang beriman akan tanggungjawabmereka selepas beriman kepada Muhammad SAW sebagai Nabi dan Rasul. Antaranya:
1. Nas-nas itu menyuruh manusia mentaatiNabi Muhammad SAW, kerana taatkan baginda bererti taatkan Allah SWT. Balasanorang yang mentaatinya ialah Syurga an-Na’im dan balasan orang yang mengingkarinyaialah Neraka.
2. Nas-nas itu menerangkan kepada orang-orangmukmin bahawa beriman kepada Nabi Muhammad SAW bererti mengikuti apa yangdisuruhnya dan meninggalkan apa yang dilarangnya.
3. Nas-nas itu menyuruh orang Islam yangbertelingkah pendapat agar kembali kepada Allah dan Rasul-Nya serta redhamenuruti hukum Rasulullah SAW.
Natijah logik
Semua yang dinyatakan dalam nas-nas al-Quran diatas adalah natijah logik bagi seseorang yang beriman dengan Nabi MuhammadSAW. serta menerima dengan rela akan kerasulannya. Suatu hal yang bertentangandan tidak diterima akal jika seseorang itu beriman kepada Nabi MuhammadSAW tetapi menentang atau tidak menerima dengan rela hati perkara yangdibawanya dengan alasan, misalnya, tidak sesuai dengan sesuatu kepercayaan.
Umpama seorang yang telah menaruh kepercayaankepada seorang doktor mahir, sudah tentu dia menerima nasihat doktor itudan mengikuti cara pengubatannya. Dia akan mematuhi cara-cara memakan ubatdan segala pantang larangnya. Dia tidak boleh menentang atau membahaskankata-kata doktor pakar itu. Jika kepatuhan dan kerelaan seseorang pesakitterhadap doktor adalah suatu yang dianggap lumrah dan munasabah, padahaldoktor itu mungkin tersalah, maka bagaimana pula sikap seseorang terhadapRasulullah yang diutuskan oleh Allah SWT, sedangkan Rasulullah adalah penghulubagi segala doktor?
Kewajipan terhadap Rasulullah SAW
Kewajipan seorang muslim terhadap Rasulullah SAWialah membenarkan semua yang dibawanya, mematuhi segala perintah dan meninggalkansegala larangannya. Seseorang muslim itu hendaklah menerima ajaran bagindadengan sempurna, ikhlas dan rela seperti yang telah dinyatakan.
Kewajipan-kewajipan lain ialah:
1. Mengasihi atau mencintai Rasulullah SAWlebih daripada mengasihi atau mencintai diri, anak, isteri, harta dan isialam.
Sabda Rasulullah SAW:
“Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalahdia sanggup menjadikan aku lebih dikasihi daripada dirinya, anaknya, hartanyadan manusia seluruhnya.”
Tanda manusia yang benar-benar mengasihi RasulullahSAW ialah mengikuti baginda dengan penuh ikhlas. Dia segera mengerjakanapa yang disukai atau dikasihi baginda. Itulah tanda-tanda manusia yangbenar-benar kasihkan Rasulullah SAW. Firman Allah SWT:
“Mereka bersumpah kepada kamu dengan nama Allahuntuk mencari keredhaanmu, padahal Allah dan Rasul-Nya itulah yang lebihpatut mereka cari keredhaannya jika mereka itu adalah orang-orang yangberiman.”
(At-Taubah: 62)
2. Menghormati dan memuliakan RasulullahSAW sama ada ketika baginda masih hidup atau telah wafat. Firman AllahSWT:

“Janganlah kamu jadikan panggilan Rasul diantara kamu seperti panggilan sebahagian kamu kepada sebahagian yang lain.”(An-Nur: 63)
Rasulullah SAW bukanlah seperti manusia biasa.Baginda adalah Nabi dan Rasul. Rasulullah diutuskan untuk seluruh manusia.Maka wajarlah manusia membesar dan memuliakan baginda sehingga apabilamemanggil baginda hendaklah memanggil: “Ya Rasulullah”, “Ya Nabiyullah”,“Ya Habibullah” dan sebagainya.
Antara cara menghormati dan memuliakan RasulullahSAW ialah tidak mendahului baginda semasa bercakap dan tidak meninggikansuara. Firman Allah SWT:

“Hai orang-orang yang beriman janganlah kamumendahului Allah dan Rasul-Nya dan bertaqwalah kepada Allah. SesungguhnyaAllah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Hai orang-orang yang berimanjanganlah kamu meninggikan suaramu lebih daripada suara Nabi dan janganlahkamu berkata kepadanya dengan suara yang keras sepertimana kerasnya suarasebahagian daripada kamu kepada sebahagian yang lain, supaya tidak terhapuspahala amalan kamusedangkan kamu tidak menyedarinya. Sesungguhnya orang-orangmerendahkan suara di sisi Rasulullah mereka itulah orang-orang yang telahdiuji hati mereka untuk bertaqwa. Bagi mereka keampunan dan pahala yangbesar.” (Al-Hujurat: 1-3)
Menghormati dan memuliakan Nabi perlu terus berlanjutansehingga selepas kewafatan baginda. Seseorang Muslim tidak boleh mengangkatsuara di dalam Masjid an-Nabawi atau di sisi maqam baginda. Seseorang muslimwajib bersopan, bersungguh-sungguh dan redha ketika mendengar hadith bagindayang mulia. Seseorang muslim tidak boleh menafi atau menentang hadith-hadithbaginda dengan pendapat-pendapat atau fikiran-fikiran yang karut dan menyesatkan.Jika seseorang muslim itu mendengar: “Qala Rasulullah S.A.W. (Sabda RasulullahSAW), maka hendaklah dia memahami bahawa sabda baginda tidak boleh dibohongioleh manusia. Oleh itu ia tidak boleh ditentang, bahkan hendaklah didengar,difahami dan diamalkan.
3. Bersungguh-sungguh menghindarkan apa-apayang boleh menyakiti Rasulullah Nabi SAW sama ada sedikit atau banyak.Menyakiti Rasulullah SAW adalah haram dan berdosa. Malah, menyakitinyaboleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada Islam. Firman AllahSWT:
“Dan tidak boleh kamu menyakiti hati Rasulullah.”(Al Ahzab: 53)

“Dan orang-orang yang menyakiti Rasulullahitu bagi mereka azab yang pedih.” (At-Taubah: 61)
Termasuk dalam pengertian menyakiti RasulullahSAW ialah menghina atau mencerca para isteri baginda yang mulia. Isteri-isteriRasulullah adalah “Ibu Orang-Orang Yang Beriman”. Begitu juga, dianggapmenyakiti Rasulullah, sekiranya seseorang menghina atau mencerca “Ahl al-Bait”baginda.
4. Membaca salawat dan salam kepada NabiMuhammad SAW. Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nyabersalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamukepada Nabi dan ucaplah salam dengan penuh penghormatan kepadanya.” (Al-Ahzab:56)

Rujukan: Dr. Abdul Karim Zaidan,Usul Ad-Da’wah.

Disediakan oleh:Ustaz Ibrahim b Zakaria
PENGETUA
MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN DAR AL-ABRAR (MTD) SERI MANJUNG PERAK
Sumbangan Zakat/Derma bolehlah disalurkan ke dalam akaun Bank Muamalat no.08030002138714
CIMB Bank no. 08150000173109 .NO.TEL 05-6883659 H/P 019-2627636

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tq us krn terus memberi ilmu utk kami

Tanpa Nama berkata...

smg us terus kn usha2 dh neeee