04 April 2010

Pasukan Polis Xinjiang Berusaha Belajar Bahasa Uygur untuk Menjaga Perpaduan Kebangsaan

18 Rabiulakhir 1431H.

"Hari ini kita belajar satu ayat bahasa Uygur yang bermaksud 'menjaga perpaduan kebangsaan', sila baca ikut saya…"

Wuqikun, seorang anggota polis dari etnik Uygur sedang mengajar rakan-rakannya bahasa Uygur dengan satu demi satu ayat di Markas Komander satu pasukan dari Pasukan Polis Xinjiang di bandar Kashi, Xinjiang.

Pasukan tersebut bertugas di Kashi, Hetian, Akesu dan Zhou Autonomi Kirgiz Qizilsu dengan keluasan lebih 589 ribu kilometer persegi di bahagian selatan Xinjiang. Mereka ditugaskan untuk melindungi keselamatan negara dan memelihara kestabilan masyarakat serta mengangani keadaan ketika berlaku kecemasan demi menjamin kepentingan rakyat pelbagai etnik.

Kawasan tersebut merupakan kawasan kediaman yang didiami oleh penduduk pelbagai etnik yang berlainan. Penduduk etnik Uygur dan Kirgiz merupakan penduduk yang paling ramai bilangannya. Tugas yang melibatkan penduduk tempatan akan lebih mudah dilaksanakan sekiranya pasukan polis dapat menguasai bahasa-bahasa etnik minoriti tersebut. Aktiviti "mempelajari bahasa, lagu dan tarian etnik minoriti" telah dijalankan di kalangan semua pasukan polis tersebut sejak bulan Julai tahun 2009. Anggota polis dari pelbagai etnik bersungguh-sungguh mempelajari bahasa etnik minoriti dan mereka saling membantu untuk maju bersama-sama. Selain kuliah bahasa yang diadakan sekali seminggu, mereka sering membaca buku bahasa jika ada masa yang terluang pada setiap hari.

Ini ialah lagu selamat hari jadi dalam bahasa Uygur. Pada hari jadi seorang anggota polis dari etnik Han, iaitu Li Jie, rakan-rakannya bersama-sama menyanyikan lagu selamat hari jadi untuknya dalam bahasa Uygur. Terdapat empat etnik dalam skuad Li Jie, iaitu etnik Han, Miao, Uygur dan Uzbek yang datang dari pelbagai tempat di seluruh negara. Ini merupakan kali pertama Li Jie menyambut hari jadinya setelah beliau menjadi anggota polis. Beliau sangat terharu apabila mendengar lagu yang disampaikan oleh rakan-rakannya itu dan beliau menerima beberapa hadiah daripada rakan-rakannya itu. Li Jie berkata:

"Saya sangat gembira dan terharu kerana ramai orang yang menemani saya ketika saya menyambut hari jadi. Ini juga pertama kalinya saya mendengar lagu selamat hari jadi yang dinyanyikan dalam bahasa Uygur."

Dengan menguasai bahasa Uygur memudahkan pegawai dan anggota polis menjalankan tugas dan dapat mengeratkan hubungan dengan penduduk tempatan. Salayiding, anggota polis dari etnik Uzbek bercerita sesuatu kepada wartawan.

"Pada suatu hari Ahad, kami ternampak seorang gadis yang kelihatan amat cemas ketika kami bertugas meronda di pasar. Waktu itu sudah hampir malam. Saya tanya gadis itu apakah namanya dan di mana rumahnya serta apakah yang telah terjadi dalam bahasa Uygur. Sebenarnya gadis tersebut telah tersesat jalan lalu terpisah dengan ibu bapanya. Dia kemudian memberitahu saya alamat rumahnya. Kami menghantarnya dengan kereta pulang ke rumahnya."

Kawasan di mana pasukan tersebut merupakan kawasan kediaman orang Islam. Maka terdapat banyak masjid di kawasan itu. Di bandar Kashi sebagai contoh, terdapat hampir 10 ribu buah masjid besar, kecil atau sederhana di seluruh bandarnya. Masjid Aitigaer, masjid terbesar di Asia Tengah dan Asia Barat terletak di pusat bandar itu. Seramai beribu-ribu orang jemaah berjemaah di masjid tersebut pada setiap hari. Jumlah jemaah bertambah dengan banyaknya sehingga mencapai 10 ribu orang pada hari Jumaat. Ramai pengunjung dari Pakistan dan Kyrgystan yang datang berkunjung ke masjid tersebut.

Setelah masuk musim sejuk, kakitangan hospital polis mula pergi ke kawasan yang berpenduduk padat seperti kawasan masjid untuk memberikan perkhidmatan perubatan secara percuma.

Selain itu, mereka melakukan semburan ubat menyahjangkit di dalam masjid untuk mencegah influenza A H1N1 daripada merebak.

Imam besar Masjid Aitigaer yang juga Naib Pengerusi Persatuan Islam Kebangsaan China, Juma Tayier menyatakan:

"Pegawai polis telah memberi sumbangan yang besar untuk menjamin kestabilan dan perpaduan etnik di Kashi. Kebanyakan mereka sebaya dengan cucu saya. Mereka terpaksa meninggalkan kampung halaman untuk bertugas di sini dan mereka telah banyak menghulurkan bantuan. Saya berharap cucu saya juga boleh menjadi anggota polis dan bersama-sama mereka dan menjadi orang yang disayangi dan dihormati rakyat."

Imam Tayier, berusia 70 tahun merupakan seorang tokoh agama Islam yang amat mencintai tanah airnya. Beliau membantah keras perpecahan dan kegiatan keagamaan yang tidak sah. Beliau sering menasihatkan para penduduk agar sentiasa mematuhi undang-undang negara, memelihara perpaduan kebangsaan dan perpaduan etnik dalam ceramahnya kepada para jemaah.

Aktiviti "mempelajari bahasa dan menjaga kesejahteraan bersama dengan penduduk tempatan" sudahpun mendapat sokongan padu penduduk pelbagai etnik di Xinjiang. Pesuruhjaya politik Markas Komander pasukan polis itu, Li Faping menyatakan:

"Aktiviti ini mempereratkan lagi hubungan kami dengan penduduk tempatan. Kami akan terus berusaha mempelajari bahasa etnik minoriti dan budaya mereka untuk memperkukuh lagi perpaduan pelbagai etnik." -CRI/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa rujukan te
ntang ulghur yg baik utk di fahami? Ana mengamati ramai sahabat ulghur di malaysia dan bila sampai di adelaide pun menjadi sangat ramai dan berkomuniti dengan banayk. Ana dpt maklum byk masalah mereka hadapi.

Mohon maklum. assayuti@gmail.com
+614 6894 5948 @ adelaide