04 April 2010

Benarkah sokongan Terhadap Najib Naik 68 Peratus ?

18 Rabiulakhir 1431H.

Benarkah sebanyak 68 peratus rakyat Malaysia yang dikaji selidik kononnya dilaporkan secara besar-besaran oleh media yang mendapati berpuas hati dengan prestasi Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri Malaysia keenam selepas 12 bulan beliau mentadbir negara.

Menurut The Malaysian Insider yang memetik survei pendapat yang dilakukan oleh Merdeka Centre, sokongan terhadap beliau sebelum ini hanyalah 44 peratus yang antara lain dikatakan berpunca daripada prestasi ekonomi negara yang merosot dan beliau sentiasa mendapat gambaran negatif.

Kalaulah begitu apa yang telah dibuat kajian sempena setahun Najib menjadi PM, saya kira selama setahun itu juga berbagai insiden dan Isu yang masih tidak terjawab malah bertambah kusut dan sentiasa bertambah selama tempoh itu.

Bermula dakwaan yang tidak terjawab mengenai pristiwa pembunuhan wanita monggolia sehingga beberapa perkara yang berlaku akhir-akhir ini yang tidak mampu dijawab oleh kerajaan termasuklah isu kehilangan enjin jet, PKFZ, kepal selam tidak boleh menyelam, dan terkahit 1Malaysia 1Israel.

Kami di Perak tidak melupai insiden kudeta terancang yang diketuai oleh Najib yang menafikan demokrasi pilihanraya dimana pada tahun 2008 rakyat telah menolak BN di negeri ini.

Hari ini Najib menyambut setahun pemerintahannya di Hulu Selangor. Disinilah sebenarnya kekuatan Najib serta sokongan kononnya 68 pratus yang didakwa. Sekiranya Calon Bn menang dengan merampas kerusi dari Pakatan Rakyat, mungkin sedikit benar kajian itu, dan sekiranya sebaliknya ternyata rakyat tetap bersama Pakatan Rakyat sebagai kerajaan menunggu untuk PRU ke 13.


16 ulasan:

Unknown berkata...

kalau benar 68%, ini adalah kesan propaganda tv3 suku dan utusan meloya

Tanpa Nama berkata...

Entah betul ke tidak survey yg dibuat,naik loya tekak mendengar pengampu2 memuji si najib, nak tahu kebenaran kita tunggu keputusan pilihanraya P94 sapa menang sapa kalah

Ledang72 berkata...

YB Idham, saya ingin mntk tlg YB bwk cadangkan di mesyuarat PAS utk pikir jalan selain dari undang2 manusia (Parlimen)berhubung pembabitan APCO gan najib/umno. Bo tak mntk pndagn Tok Guru Nik Aziz bg cadangan/arahan kpd pimpinan/ahli PAS buat, i.e. demonstrasi, bacaan yasin, smbhyg hajat secara beramai-ramai dilakukan di seluruh negara. Isu APCO ni lebih berat dr PPSMI tu.

Tanpa Nama berkata...

Kalau betul bn 68% sokongan, bolelah bubar dun. Hidup PERKASA

Tanpa Nama berkata...

Langsung tidak benar sama sekali.. Media dan merdeka centre x usah nak memperbodohkan rakyatlah.. Orang kampung yang x sekolah pun tahu hakikat sebenar. Sebagai cth paling dekat,sebelum pemilihan MCA merdeka centre bagitau hasil kaji selidik mereka,Ong Tee Keat mendapat sokongan majoriti dan yakin Ong Tee Keat akan menang,tapi apa hasilnya ??? Hahaha... lawak betul la merdeka center,langsung xleh pakai..

Tanpa Nama berkata...

Begitu banyak yang di lakukan cuma naik 68%? Sedeh! Patutnya dah jadi dalam lengkongan 90%

Tanpa Nama berkata...

nmak teregelakj kah kah.....

Tanpa Nama berkata...

apaplak 68% 100% la ...

dari persatuan persekutuan katak-katak centre

Tanpa Nama berkata...

Kalu betul 68%, kita tengok P94 ulu selangor, baru boleh percaya, tp dgn syarat BN kena menang ngan majoriti besar, kalu setakat ratus2 x mainlah, dok takuk lame le!!

anakjati Kuala Kurau berkata...

Salam buat pejuang RAKYAT ..
Baru sebentar td aku pi beli nasi goreng kat depan Balai Bomba Kuala Kurau... di belakang tu balai bomba tu sedang berlansung Ceramah Perdana JUARA RAKYAT... mengikut banner yg tergantung menamakan Che Alwi Che Ahmad akan memberikan ceramah ... di tepi-tepi jalan, kelihatan tak la banyak kenderaan yg parking, lalu lintas hanya sedikit sibuk .. apabila ramai yg berhenti dan makan di gerai makan yang ada di sekitar balai bomba nie.. sempat aku menjenguk laluan ke tempat ceramah, motosikal juga amat sikit yang tersusun di laluan itu, aku datang lagi dekat aku lihat begitu 'banyak' yang hadir mendengar ceramah ... kelihatan 'melayu' yang dikira bersama 'kerusi' mungkin berjumlah 3K.
Kesian aku lihat UMNO, nak jadi JUARA hanya sekadar MENIPU rakyata jelata.

Tanpa Nama berkata...

insyaAllah bn menang dgn majoriti selesa.. anwar dan pakatan tergamam seketika.. hidup PERKOSA!! HIDUP DATUK HENG CRAZY FROG

Meso berkata...

Najib syok sendiri..

OutSideTheBox berkata...

Senang je nak kira ni.. Matematik darjah enam.. Tambahan 24% bahagi dengan 4 ekor Mp katak gemuk yang melompat dari PKR.. Jawapannya 6% setiap katak.. hahaha...

p/s: 68% @ 100% @ 200% ke pegi lantak.. Sampai mati pun aku takkan sokong BN.

Tanpa Nama berkata...

Ini semua aturan /mainan umno-kuno-bn. Kajian dibuat secara terpilih dan pastinya banyak merdeka center (yang tak merdeka) tu dapat upah. Umno-kuno-bn berharap-harap dapat 'beli' mereka-mereka yang diatas pagar .... apalagi prk P94 dah hampir. Lepas ni agaknya merdeka center akan buat kajian pulak di tempat PR memang kuat dan buat kenyataan PR masih dapat sokongan. Nak cover-up ..... maklum le malu dan duit 'besar' dah banyak dapat.

Tanpa Nama berkata...

Saya Salah seorang yang pernah di soal oleh merdeka center, ternyata tidak tepat, survey pakai tangkap muat je, setiap yang hadir akan di beri Rm50. cth( Isu yang di bekalkan bolehkah bn kembali pulih dan rata-rata perserta mengatakan jika pm berubah, bn kembali pulih ).(pm pada masa tu abdulah ahmad badawi) dan saya rasa survey ini juga pun begitu.
Yang penting pakatan perlu lebih bersedia...Takbir

Tanpa Nama berkata...

apa hal lak ni? blogger silap lapor, sebenarnya sokongan terhadap najis ni 89% (bukan 68%). maaf saya tolong betulkan.

catatan : survey ini dijalankan dikalangan ahli majlis mesyuarat (MT)ameno. kah.. kah.. kah..