26 Mei 2010

Ambil iktibar senario di Thailand

11 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: M Faqih

KOTA BHARU, 24 Mei: Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, pemerintah di negara ini wajar mengambil iktibar terhadap senario yang berlaku di Thailand sekarang.

Ini kerana suasana gawat yang berlaku di Bangkok itu boleh berulang di negara ini sekiranya lunas-lunas demokrasi dicabuli pemerintah sewenang-wenangnya.

“Ini sebagai satu pengajaran apabila pemerintah dalam sesebuah negara tidak menghormati demokrasi yang diamalkan.

“Jika suara rakyat melalui sistem pilihan raya yang adil dan telus dinafikan, tidak mustahil kejadian yang berlaku di Thailand boleh merebak ke Malaysia,” katanya di sini.

Kekacauan yang berlaku di Thailand sekarang mengakibatkan sebanyak 86 nyawa melayang dan mencederakan 1,900 orang.

Kumpulan Baju Merah yang didokong bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra bertempur dengan anggota keselamatan sehingga menyebabkan Bangkok menjadi lumpuh.

Selain Bangkok dan 23 wilayah lain juga diisytiharkan perintah berkurung. Kawasan membeli belah utama di Bangkok lumpuh sejak enam minggu lalu.

Sehubungan Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan berharap pemerintah di Thailand dapat menyelesaikan krisis yang berlaku di meja rundingan.

“Ini berikutan pertempuran senjata yang meletus di Bangkok telah mengorbankan banyak nyawa dan menyebabkan kecederaan,” katanya.

Menurutnya, seluruh Thailand sekarang diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga ekoran krisis yang berlaku.

Beliau juga berkata, rakyat Malaysia khususnya Kelantan yang berjiran dengan Thailand berharap krisis yang berlaku itu dapat diselesaikan secepat mungkin.

Katanya, amat diharap semua pihak mengutamakan kepentingan ramai kerana krisis yang berlaku mendatangkan kesan kepada rakyat yang tidak berdosa.

Beliau berkata, lunas-lunas demokrasi hendaklah sentiasa dipatuhi agar tidak mendatangkan rasa tidak puas hati kepada mana-mana pihak.

“Jika demokrasi yang telus tidak dihormati dan penyelewengan dilakukan dalam apa jua bentuk, ia hanya akan menatijahkan pertumpahan darah yang tidak berkesudahan,” ujarnya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: