15 Mei 2010

Sime Darby kerugian RM1.6 bilion, CEO diarah bercuti

29 Jamadil Awal 1431 H
Oleh: Fazikrina

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby, Datuk Seri Ahmad Zubir Mursyid, diarah bercuti sehingga tamat tempoh kontraknya pada 26 November depan.

Bagi mengisi kekosongan itu, jawatan Zubir (kiri) dipangku oleh Naib Presiden Eksekutif Bahagian Perladangan Sime Darby, Datuk Azhar Abdul Hamid.

Azhar akan berkerjasama dengan ketua pegawai operasi kumpulan, Abd Wahab Maskan yang bertanggung-jawab terhadap operasi kumpulan dan ketua pegawai kewangan kumpulan, Tong Poh Keow.

Sime Darby juga hari ini mengumumkan kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projek hidroelektrik Bakun.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

begitu senang sekali, kerugian 1.6 Billion Ringgit masih lagi boleh pergi cuti. Hmm rakyat biasa hilang 10 ringgit kadang kadang nak sampai tidur dok pikir mana I hilang duit tu. Yang ini hilang Billion...pi cuti. Bestlah jadi CEO/President.

Tanpa Nama berkata...

patut la laki aku yg kerja dgn sime darby kereta projek semua d tarik balik utk jimat kos,hingga kami terpaksa beli kereta duit poket sendiri utk layan beruk2 atas pokok tu.pekerja bermati2an di suruh jimat di kekang kerja macam pecacai hamba satu malaysia,utk layan puak2 umno ni.

merbok berkata...

bukan.......

yang best kalau jadi kroni UBN.. haaa tu baru best.. boleh melingkupkan khazanah negara tanpa didakwa apa-apa.. tak best ke? best la tu!

Tanpa Nama berkata...

Kalau bukan kroni, RM10 pun dicari ke lubang cacing dan didakwa. 1 MALAYSIA. RAKYAT DIDAHULUKAN (untuk disembelih), PENCAPAIAN (kroni) DIUTAMAKAN.

Tanpa Nama berkata...

di suruh bercuti cuma kiasan...di pecat kuarng manis..kn dah di kata...sehingga tamat kontrak..

Tanpa Nama berkata...

1malaysia konon,TAIK kucing!!!!

Tanpa Nama berkata...

ini CEO Ahmad Zubir Mursydan, Azhar Abdul Hamid dan kumpulan azizi dalam SIME group telah lama curi wang kat Sime Darby. saya rasa bukan ini sahaja yang lagi bayak akan keluar. tolonglah fikir dulu sebelum curi rezeki GLC negara kita. Industri sawit salah satu tulang belakang negara kita tapi dengan kumpulan tikus longkong ini telah bayak curi sampai negara sudak hampir hancor. puki ayam betul golongan binatang ini yang katakan ada baca buku''''' hai