04 Jun 2010

INDUSTRI PERLOMBONGAN: JANGAN GADAI MASA DEPAN RAKYAT

20 Jamadil Akhir 1431 H
Oleh: safarizal saleh

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) tidak menghalang usaha kerajaan meningkatkan ekonomi negeri malah semasa pemerintahan Pakatan Rakyat (PR) Negeri Perak dahulu telah menunjukkan pencapaian yang cukup membanggakan. Ini kerana industri perlombongan terutama industri timah yang sudah pasti akan memberikan kesan sampingan terhadap alam sekitar perlu diambil perhatian serius oleh kerajaan negeri.

Jika benar cadangan pembukaan hab pengeluar dan pengedaran produk bijih besi di Manjung yang kini dibantah oleh penduduk di sana perlu dititik beratkan oleh kerajaan negeri. Bukan kerana keuntungan semata-mata yang dicari, tetapi kesan yang bakal dihadapi oleh penduduk di sana perlu diambil kira. Bantahan penduduk perlu didengar oleh kerajaan negeri kerana kesan yang akan mereka hadapi nanti amat serius jika tidak diperdulikan.

Oleh yang demikian, pertimbangan oleh pihak kerajaan negeri perlu bagi memastikan soal keselamatan dan juga infra bumi akan terus terpelihara. Jaminan kerajaan negeri perlu kerana ianya akan mengakibatkan alam semulajadi yang harus dipelihara. DPPN Pk mendesak jika ianya memberikan kesan negatif terhadap alam sekitar dan juga penduduk, kerajaan negeri wajar membatalkan usaha tersebut.

ZAWAWI HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan: