24 Jun 2010

Kes polis tembak Aminul - 12 Oktober ini

10 Rejab 1431 H

Kes seorang anggota polis yang didakwa menembak mati seorang remaja, 15 tahun, Amirulrasyid Amzah pada April lalu akan dibicarakan di Mahkamah Sesyen di Shah Alam selama 12 hari bermula 12 Oktober ini.

Hakim Latifah Mohd Tahar turut menetapkan perbicaraan selama tiga hari pada bulan November yang membabitkan Koperal Jenain Subi.

Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Dusuki Mokhtar memaklumkan pihaknya akan memanggil 15 orang saksi untuk memberikan keterangan dan telah menyerahkan sebanyak 38 dokumen termasuk laporan bedah siasat kepada pihak pembelaan.

Pada 10 Mei lalu, Jenain, 48, mengaku tidak bersalah menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2 di Seksyen 11, antara 1.10 pagi dan 2 pagi 26 April lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.
Jenain, berkemeja ungu, berseluar jeans biru dan bertopi, hadir di mahkamah bersama peguamnya, Salim Bashir, manakala Karpal Singh hadir sebagai peguam pemerhati bagi pihak keluarga mangsa.

Turut hadir kakak mangsa, Nor Azura dan ibu mangsa, Norsiah Mohamad dan Monalisa Mokhtar, wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PBIG) sekolah mangsa, Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 9 di Shah Alam.

Sementara itu, Karpal Singh ketika ditemui pemberita di luar mahkamah berkata pihaknya akan menulis kepada pihak Jabatan Peguam Negara dalam masa terdekat bagi mengetahui perkembangan kes Azamuddin Omar, remaja yang berada dalam kereta yang dipandu Aminulrasyid ketika kejadian.

"Kami khuatir tiada perkembangan tentang kes saksi utama kejadian ini (Azamuddin) walaupun beliau dipanggil memberi keterangan di Bukit Aman. Saya akan tulis kepada Peguam Negara untuk mengetahui statusnya berikutan kes ini sudah lama," katanya.

Pada 20 Mei lalu, abang kepada Azamuddin, Muhamad Hafizzudin membuat laporan polis mendakwa berlaku cubaan membunuh oleh pihak polis terhadap Azamuddin kerana melepaskan tembakan ke arah kereta yang dinaiki kedua-dua remaja itu.

Kes kematian Aminulrasyid mendapat perhatian apabila ibu kepada pelajar berusia 15 tahun itu membiat sidan media meminta polis menyiasat kes kematian anaknya dengan telus bagi "mencari keadilan".

Norsiah Mohamad, 60, seorang ibu tunggal, juga mendakwa anaknya itu tidak terlibat dalam aktiviti jenayah, seperti dilaporkan media.

"Saya tau anak saya, dia bukan seperti yang disebarkan dalam akhbar. Saya tau siapa anak saya," katanya dalam sidang media di rumahnya di Shah Alam.

Kes tersebut menjadi semakin hangat apabila berlaku beberapa versi yang berlainan di kalangan media, saksi dan juga pihak polis.

Kenyataan saksi utama - Azamuddin Omar yang juga penumpang pada awal pagi kejadian 26April lalu menyebabkan versi yang didakwa oleh polis menjadi pertikaian.

Ia bertambah kusut apabila ketua polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar yang memaklumkan kepada pemberita berhubung apa yang berlaku pada kejadian itu, sebelum ini, berkata tindakan remaja berkenaan untuk bercakap kepada wartawan adalah 'tidak beretika'.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan juga beranggapan tindakan Azamuddin itu sebagai tidak wajar.

Berikut disiarkan semula beberapa versi yang dikatakan menjadi pertikaian.

ADENGAN KEJAR

Versi polis: Khalid memberitahu Utusan Malaysia bahawa dua anggotanya mengesan sebuah lereta Proton Iswara di Seksyen 14, Shah Alam dalam keadaan mencurigakan.

Katanya, pemandu kereta itu tidak mengendahkan isyarat p[olis supaya berhenti tetapi sebaliknya memecut. Tindakan itu menyebabkan polis mengejar dengan bantuan dua anggota lain dengan sebuah kereta peronda yang lain.

New Straits Times melaporkan polis berjaya menahan kereta itu selepas ia melanggar beberapa lampu isyarat.

Panel yang diketuai oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusop, semalam mengesan laluan kereta itu yang didakwa mereka dikejar sepanjang 6 km dari Seksyen 7 ke Seksyen 11.

Versi saksi: Pada sidang medianya, Azamuddin mendakwa mereka dalam perjalanan ke restoran Ali Corner di Seksyen 7 di Shah Alam bagi membantu seorang rakan yang tayar motorsikalnya pancit.

"Bagaimanapun ketika dalam perjalanan kereta mereka bergesel dengan sebuah kereta lain dan menyebabkan Aminulrasyid menjadi panik. Dia bercadang untuk pulang ke Seksyen 11,” katanya.

Kata Azamuddin (kanan), beberapa lelaki bermotosikal yang dipercayai rakan pemilik kereta yang mereka gesel sedang mengejar mereka.

Dalam laporan polisnya selepas kejadian itu, saksi berkenaan berkata beberapa penunggang motosikal cuba mengejar mereka berhampiran Bulatan Kayangan di Seksyen 12.

Penunggang motorsikal itu dilapor berlanggar bahagian belakang kereta Iswara Aminulrasyid dan jatuh.

"Aminulrasyid semakin takut dan memecut tanpa menghiraukan keselamatan mereka mahupun orang ramai,” katanya dalam laporan.

ADENGAN TEMBAKAN

Polis: "Apabila tiba di tempat kejadian, polis melepaskan tembakan pada tayar bagi memaksa kereta itu berhenti. Kereta itu terbabas di tepi jalan,” kata Khalid.

Katanya lagi, hanya seorang anggota yang melepaskan tembakan dan empat tembakan dilepaskan, satu menepati kepala Aminulrasyid.

Saksi: Semalam, Azamuddin dipanggil polis untuk memberi keterangan buat kali ketiga dan diminta untuk mengesahkan sama ada tembakan terakhir dilepaskan sebelum atau selepas kereta itu berlanggar.

"Polis mengejar kami sehingga stesen petrol Caltex dan mula menembak," kata Azamuddin.

Remaja itu berkata polis melepaskan tembakan pada tayar kereta di hujung laluan antara Jalan Tarian dan Jalan Wau, yang lebih kurang 500 meter dari rumah mangsa hingga menyebabkan kenderaan tidak dapat dikawal dan terbabas.

Sebutir peluru menepati kepala remaja berusia 14 tahun itu.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: