10 Julai 2010

Solat dan sebab

26 Rejab 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Jenis2 solat mengikut sebab ade empat:

1. Tidak ade sebab(bila sabab): Solat sunat ditunaikan hanya sekadar utk mendapat pahaladan tidak ade sebab-sebab utk solat tersebut seperti solat sunat mutlak dan solat tasbih.Hukumnya: Tidak boleh dilakukan dlm waktu yg ditegah.

2. Sebab yg terdahulu (sabab mutaqaddim): Solat yg sebabnya terdahulu seperti solat qada(yg sunat atau yg wajib) kerna sebab yg telah lepas. Nabi s.a.w telah menunaikan solat ba'diah zuhur selepas asar(muttafaq alaih). Begitu juga dengan solat wuduk dan solat sunat tahiyatul masjid kerana solatnya lebih dahulu dr solat.
Hukumnya: Boleh dilakukan diwaktu yg dilarang.

3. solat yg sebabnya mengiringi (sabab muqarin): sebabnya mengiringi solat seperti solat fardu yg ada(tunai), solat gerhana, solat jenazah, solat tawaf dan lain2.
Hukumnya; Boleh dilakukan di waktu yg dilarang.

4. solat yg sebabnya akan datang (sabab mutaakhir): sebabnya terlewat dr solat seperti solat ihram dan solat istikhoroh. Ini adalah kerana sebabnya (melakukan perbuatan haji dgn ihram dan memintta pilihan dr Allah) adalah bersifat akan datang. Namun imam Nawawi dlm kitabnya Majmuk telah menyokong pendapat Bagawi yg mengatakan solat ihram ini adalah solat yg sebabnya terdaulu kerna sebabnya adalah hendak memakai ihram.

Hukumnya: Haram melakukan solat ini diwaktu yg diharamkan.Peringtan: Dilarang kita sengaja solat yg sbab yg terdahulu dan mengiringi sekiranya kita sengaja menunda solat utk dilakukan dlm waktu yg ditegah. Begitu juga pergi masjid lepas asar semata2nak solt tahiyat juga dilarang.

Tiada ulasan: