09 September 2010

Salam Idulfitri buat semua teman dan sahabat

29 Ramadhan 1431H.
Ahmad Baei Jaafar

Malam ini 8 September 2010 bersamaan 29 Ramadan 1431 akan diisytiharkan sama ada esoknya Hari Raya atau menyempurnakan puasa pada hari ke 30. Jangan panik dengan keadaan ini kerana kita sudah pernah lalui keadaan ini bertahun-tahun lamanya. Berilah kepercayaan kepada pihak berkuasa menentukannya.

Dulu, memang ada masalah, setiap kali melihat anak bulan kita terpaksa menunggu pengumuman daripada Pemegang Mohor Diraja. Waktu itu kita menggunakan kaedah rukyah sahaja. Kalau tidak nampak anak bulan mereka yang belum buat persiapan berasa lega, tetapi bagi mereka yang sudah buat persiapan akan rasa kecewa. Tetapi lazimnya semua umat Islam telah membuat persiapan untuk berhari raya kecuali rebus ketupat, maka apabila tidak dapat raya, mereka masih bersabar dan meneruskan puasa.

Walau bagaimanapun sejak lebih 10 tahun lalu, kerajaan telah memutuskan penentuan hari raya atau puasa adalah berdasarkan rukyah dan hisab. Mengikut kaedah itu, anak bulan akan dicerap pada 29 Ramadan dan perkiraannya adalah berdasarkan hisab. Kalau dalam perkiraan hisab malam itu tidak nampak, rukyah tetap dijalankan juga sebagai ikhtiar, mana tahu kalau-kalau nampak. Jika nampak anak bulan, raya akan diisytiharkan, tetapi kalau tak nampak maka perkiraan hisab akan dipakai.

Sebaliknya, jika mengikut perkiraan hisap falak anak bulan boleh kelihatan pada malam 29 Ramadan, tetapi setelah dibuat rukyah didapati tidak kelihatan kerana cuaca yang tidak mengizinkan, maka perkiraan falak itu akan diterima pakai. Ertinya apa yang telah tertulis pada taqwim itu sudah boleh dibuat panduan. Apatah lagi kebanyakan perkiraan falak setakat ini semuanya benar.

Cuma dalam seminggu ini, kita dikejutkan dengan ramalan bahawa kemungkinan anak bulan boleh kelihatan pada malam 29 Ramadan. Berita ini sedikit sebanyak menimbulkan kegelisahan dalam kalangan umat Islam terutama yang merantau. Ternyata mereka tidak bersedia untuk berhari raya awal daripada yang ditetapkan falak. Mereka yakin perkiraan falak sudah betul lalu persiapan untuk pulang kampung telah ditetapkan pada hari Khamis.

Bayangkan kalau berlaku hari raya pada hari Khamis, sedangkan waktu bertolak ke kampung ditetapkan pagi Khamis, sudah tentu mereka akan terlepas upacara solat hari raya. Atau terpaksa dibatalkan kepulangan pada pagi itu dan ditunda selepas solat Raya. Inilah kemungkinan yang boleh berlaku.

Oleh sebab itu saya ingin tegaskan di sini, jangan panik dengan ramalan itu. Walaupun apa pun kita harus berpegangan kepada keputusan kerajaan yang akan diisytiharkan oleh Pemegang Mohor Diraja nanti. Ingatlah perkiraan falak atau hisap selalunya tepat. Tetapi kita juga perlu yakin bahawa Allah boleh mengubahnya dan menjadikan anak bulan boleh kelihatan. Maka jika boleh kelihatan kaedah pertama yang disebut di atas perlu diambil kira. Ingatlah semua itu adalah kurniaan Allah yang kita belum tahu hikmahnya.

Semoga perancangan untuk berhari raya anda itu tidak terjejas dan ibadah yang dirancang juga tidak terabai. Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin.

2 ulasan:

Marhaen Kacak berkata...

selamat hari raya drs idham... sy x kisah raye bile..pasal orang kl..hehe..

http://marhaenkacak.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya, kalau saudi raya jam 12 pagi ,katakan depa nampak anak bulan, awat kita tak ikut