26 Oktober 2010

Guangzhou menanti atlet seluruh Asia

17 Zulkaedah 1431 H

SELEPAS menjadi tuan rumah bagi kejohanan sukan terbesar, Sukan Olimpik 2008 di Beijing, China sekali lagi akan menjadi tumpuan apabila menjadi tuan rumah kepada penganjuran Sukan Asia kali ke-16 di mana bandar raya Guangzhou bakal dibanjiri atlet seluruh Asia bermula pada 12 November hingga 27 November ini.:

Sebelum Guangzhou, China pernah menjadi tuan rumah kejohanan ini di Beijing pada 1990

Sukan Asia kali ini agak istimewa kerana bakal menyaksikan penganjurannya menjadi sejarah dalam sukan apabila mempertandingkan sebanyak 476 acara dalam 42 jenis sukan, acara terbanyak dalam sejarah sukan.

Selain itu, ia juga menjadi kejohanan terakhir yang mempersembahkan acara terbanyak sebegini memandangkan Majlis Olimpik Asia (OCA) telah menguatkuasa peraturan penganjuran baru untuk temasya akan datang, bermula dengan temasya 2014 di Incheon.

Terdapat 53 venue pertandingan dan 17 venue latihan untuk temasya kali ini termasuk Asian Games Town, perkampungan bagi atlet, pegawai teknikal, media, pusat media utama dan pusat penyiaran antarabangsa di mana jumlah pelaburannya dikatakan bernilai melebihi RM15 bilion.

Guangzhou dianugerahkan hak untuk menganjurkan temasya di Doha, Qatar pada 1 Julai 1 2004 selepas beberapa bandar yang turut membuat bidaan hak penganjuran menarik diri termasuk bandar raya Kuala Lumpur yang menarik diri selepas kabinet memutuskannya memandangkan kos penganjuran yang tinggi.

Seoul pula menarik diri berikutan tempoh penganjuran yang hampir memandangkan Korea Selatan menganjurkan pada 2002 di Busan.

Selaku kuasa terbesar sukan dunia, China merupakan juara keseluruhan edisi sebelum ini di Doha dan juga juara Sukan Olimpik di Beijing pada 2008 dengan memenangi 51 pingat emas, 20 pingat perak, dan 28 pingat gangsa menewaskan Amerika Syarikat yang sekadar memenangi 36 pingat emas,

37 pingat perak dan 36 pingat gangsa, tuan rumah ini pastinya mahu melengkapkan kegemilangan edisi kali ini sebagai penganjur terhebat dan juga muncul jaguh mutlak di rantau ini.

SinarHarian/-

Tiada ulasan: