13 Oktober 2010

PAS: 'Penghijrahan' masalah nasional, bukan Kelantan

04 Zulkaedah 1431 H

Rayuan Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara pulang menunjukkan bahawa penghijrahan menjadi masalah nasional dan masalah Kelantan semata-mata, kata ketua penerangan PAS.

Idris Ahmad berkata, di negeri pimpinan BN seperti Johor juga menyaksikan puluhan ribu rakyatnya berulang-aling ke Singapura bagi tujuan kerja,

"Kenapa pihak Umno tidak menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat Johor yang memang negeri Umno," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, Idris (kiri) mengingatkan supaya isu penghijrahan di Kelantan tidak dijadikan sebagai modal dalam pilihan raya kecil Galas - yang didakwanya sering digunakan - kerana ia akan menjadi "paku buah keras" kepada BN.

"PAS ingin mengingatkan kepada pemimpin Umno yang selalu menjadi modal kempen dalam setiap kali pilihan raya kecil Kelantan, menuduh kerajaan Kelantan gagal memberi peluang pekerjaan sehingga ramai rakyatnya berhijrah ke luar Kelantan.

"Modal inilah juga yang akan didendangkan dalam pilihan raya kecil Galas pada 4 November nanti," katanya membuat jangkaan awal.

Kelmarin timbalan perdana menteri menggesa penuntut Malaysia yang menamatkan pengajian dan rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara supaya pulang berkhidmat dalam negara.

Beliau dilaporkan berkata, dalam tempoh 10 tahun akan datang, banyak peluang pekerjaan di Malaysia dan kerajaan tidak mahu ia diisi oleh rakyat asing.

Muhyiddin dipetik sebagai berkata hampir 700,000 rakyat Malaysia kini berada di luar negara dan memberikan khidmat yang baik di syarikat-syarikat gergasi luar negara.

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: