03 November 2010

Habib Ali Jufri, Ulama Dunia Yang Hadir Dalam Majlis Pembacaan Hadis Anjuran PMRAM

25 Zulkaedah 1431 H
ibnuirfadzil.blogspot.com

1417 Rangkaian Hadis Berjaya Dihabiskan Pada Majlis Kutub Sittah Siri II

KAHERAH, 31 Okt - Majlis pembacaan kutub Sittah siri ke-2 pada hari keempat ini berjaya dilaksanakan seperti yang direncanakan. Kehadiran peserta pada hari ini, mencecah ke angka 1100 orang peserta.

Seawal jam 8.30 pagi telah bermula pembacaan hadis untuk sesi pertama bermula dengan hadis yang ke 2863 sambungan dari kitab jihad wal siyar yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Jamal Farouk Jibril Mahmud sehingga hadis yang ke 2942 iaitu sebanyak 79 hadis. Sesi pertama ini berlangsung selama 1jam 30 minit diselangi alunan burdah oleh para peserta.

Seterusnya, majlis diteruskan lagi dengan sesi kedua yang dibacakan oleh Fadhilah As-Sheikh Al-‘Alim Al- ‘Alamah Muhammad Ibrahim Al-Baith Al-Kattani bermula dengan hadis yang ke 2942 sehingga hadis yang ke 3086. Sesi kedua ini berjaya menghabiskan bacaan sebanyak 144 hadis. Majlis kemudiannya berhenti seketika untuk memberi laluan kepada solat zohor dan makan tengahari.



Pada jam 1 petang majlis diteruskan lagi dengan bacaan hadis yang ke 3087 yang dibaca oleh Fadhilah As-Sheikh Al-‘Alim Al- ‘Alamah Muhammad Ibrahim Al-Baith Al-Khattani sehingga hadis yang ke 3189. Pembacaan hadis pada sesi ketiga ini berakhir dengan kitab (Al-jizyah wal muwadaah)dan berjaya menghabiskan bacaan sebanyak 102 hadis. Dimaklumkan pada siri kedua ini hadis yang berjaya dibacakan oleh para masyaikh adalah sebanyak 1417 rangkaian hadis keseluruhannya.

Majlis pembacaan hadis untuk siri kedua ini ditamatkan pada jam 2.45 petang iaitu apabila masuknya waktu Solat Fardhu ‘Asar.

Berita Rasmi 2

Majlis Penutup Majlis Pembacaan Kutub Sittah II Anjuran PMRAM

Sumber : kutubsittah-pmram.blogspot.com

KAHERAH, 31 Oktober – Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) telah berjaya dengan gemilangnya menyempurnakan Majlis Penutupan Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri Ke-2.



Majlis yang dimulakan setelah selesai menunaikan Solat Fardhu Asar telah dihadiri oleh beberapa orang masyaikh yang ternama. Antara yang turut serta di dalam majlis tersebut ialah Fadhilah As-Sheikh Habib ‘Ali Al-Jufri (Ulama’ dari Yaman), Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur ‘Umar Abdullah Kamil (Ahli Mesyuarat Jawatankuasa Hubungan Lepasan-lepasan Al-Azhar),

Fadhilah As-Sheikh Solah Nasshor (Imam Masjid Al-Azhar), Fadhilah As-Sheikh Al’Alim Al-‘Allamah Muhammad Ibrahim Abdul Baith Al-Kattani, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Thaha Al-Hibishi Al-Hasani,

Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Muhyiddin ‘Afifi, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Redha Zakaria, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Sa’ad Sa’ad Jawish Al-Husaini, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Ahmad Syahatah, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Jamal Farouk Jibril Mahmud, Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Ahmad Ma’bad Abdul Karim, dan Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Zakaria Hafizohumullahu Ta’ala ‘Anhum.

Majlis penutup ini telah dimulakan pada jam 4.30 petang dengan ucapan aluan oleh Fadhilah As-Sheikh Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari yang dikendalikan oleh Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Jamal Farouk Jibril Mahmud. Setelah selesai ucapan beliau majlis ditangguh buat sementara waktu dengan alunan burdah yang dipersembahkan oleh kumpulan Mahasiswa Al-Azhar Mesir dan member laluan kepada Solat Fardhu Maghrib.

Setelah selesai Solat Fardhu Maghrib, majlis diteruskan semula ucapan-ucapan oleh para masyaikh yang hadir dan dipengerusikan pula oleh Fadhilah As-Sheikh Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari. Ucapan yang pertama dimulakan dengan ucapan oleh Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur ‘Umar Abdullah Kamil.

Kemudian dituruti dengan ucapan oleh Fadhilah As-Sheikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba’ith Al-Kittani dan ucapan oleh Fadhilah As-Sheikh Sa’ad Sa’ad Jawish dan diteruskan dengan penyampaian cenderamata kepada Fadhilah As-Sheikh Sa’ad Sa’ad Jawish.

Seterusnya majlis meneruskan dengan ucapan yang ditunggu-tunggu oleh semua hadirin iaitu ucapan nasihat dan taujihat oleh Fadhilah As-Sheikh Habib ‘Ali Al-Jufri. Antara yang disentuh Habib di dalam ucapannya ialah adab-adab sebagai penuntut ilmu, kepentingan bertalaqqi dengan para masyaikh, dan kepentingan beramal dengan sunnah-sunnah Rasulillah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam.

Setelah selesai ucapan dari Fadhilah As-Sheikh Habib ‘Ali, tibalah masa penyerahan sijil penyertaan kepada wakil-wakil Badan Kebajikan Anak Negeri dan Dewan Perwakilan Mahasiswa yang disempurnakan oleh masyaikh yang hadir. Kemudian dietruskan pula dengan penyampaian kepada para masyaikh yang hadir ke majlis tang telah disempurnakan oleh Presiden PMRAM 2010 Fadhilah Al-Ustaz Shahrizan bin Mohd Hazime.

Akhir sekali, majlis menjemput Fadhilah As-Sheikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba’ith Al-Kittani untuk menyempurnakan majlis dengan bacaan doa oleh beliau. Majlis telah ditangguh pada jam 9.30 malam.

Antara barisan ulama yang hadir

1. Fadhilah As-Sheikh Habib ‘Ali Al-Jufri (Ulama’ dari Yaman),
2. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur ‘Umar Abdullah Kamil (Ahli Mesyuarat Jawatankuasa

Hubungan Lepasam-lepasan Al-Azhar),
3. Fadhilah As-Sheikh Solah Nasshor (Imam Masjid Al-Azhar),
4. Fadhilah As-Sheikh Al’Alim Al-‘Allamah Muhammad Ibrahim Abdul Baith Al-Kattani,
5. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Usamah As-Sayyid Mahmud Al-Azhari,
6. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Thaha Al-Hubaishi Al-Hasani,
7. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Muhyiddin ‘Afifi,
8. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Redha Zakaria,
9. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Sa’ad Sa’ad Jawish Al-Husaini,
10. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Ahmad Syahatah,
11. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Jamal Farouk Jibril Mahmud,
12. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Ahmad Ma’bad Abdul Karim,
13. Fadhilah As-Sheikh Ad-Duktur Zakaria.

1 ulasan:

saujana hikmah berkata...

mabruQ!!! PMRAM