11 November 2010

KENYATAAN MEDIA ; Ganesan dalam ketakutan.

3 Zulhijjah 1431H.

Speaker Rampasan Kuasa Ganesan dipetik berkata, tindakan tegas akan dikenakan kepada wakil rakyat yang membuat kekecohan seperti sidang DUN yang lalu.

“Tindakan akan dikenakan mengikut Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak."

“Saya berharap mereka dapat bertindak sebagai wakil rakyat yang sebenar dengan membincangkan isu berbangkit tentang rakyat tanpa melibatkan isu politik,”
Berikut adalah kenyataan media saya mengenai isu tersebut:-

1. Ganesan menampakkan kegelabahan dan ketakutannya yang sebenar untuk mengendalikan sidang DUN Perak dengan kuasa yang diambilnya secara tidak sah dan melanggar undang-undang.

2. Sebagai ingatan , Saya tegaskan sekali lagi bahwa Ganesan bukanlah Speaker DUN Perak yang sah kerana itu saya yakin beliau sentiasa dalam ketakutan untuk mendengar hujah dari ADUN Pakatan Rakyat khususnya berkaitan kedudukan perlantikannya yang telah melanggar peraturan dewan. Termasuklah kedudukan kerajaan rampasan kuasa yang cuma telah disahkan oleh mahkamah.

3. Selain itu kenyataan Ganesan dengan nada semacam mengungut ADUN sedangkan hakikat sebenarnya kekalutan dan kekecohan yang berlaku di dalam DUN Perak sebenarnya akibat dari tindakan Ganesan membenarkan ratusan Polis memasuki ruangan dewan negeri. Seingat saya sekitar 400 orang yang terlibat setiap kali sidang.

4. Selain itu perlu saya ingatkan beberapa fakta lain yang diketahui umum dalam 6 sidang DUN sejak rampasan kuasa pada 6 Februsri 2009 iaitu:

4.1. Polis campurtangan dengan bertindak kasar dam melanggar undang-undang setiap kali sidang .
4.2. Pembesar suara ADUN Pakatan Rakyat tidak berfungsi dengan baik.
4.3. Pemerhati dari luar tidak dibenarkan untuk menghadiri sidang.
4.4. Wartawan tidak dibenarkan masuk membuat liputan secara bebas, hanya yang terpilih dan pro BN sahaja dibenarkan.
4.5. Menghadkan kawasan Bangunan DUN Perak seperti "zon perang" dengan mendapat perintah mahkamah .
4.6. ADUN Pakatan Rakyat di asingkan pintu masuk dalam beberapa kali sidang.
4.7. ADUN PR dilarang membawa masuk komputer riba , alat perakam video dan kamera.
4.8. Menghadkan kepada Ketua pembangkang DUN untuk berucap hanya selama 15 minit dalam sidang yang lepas.
4.9. Tempoh yang sangat singat dan tidak munasabah setiap kali sidang.
4.10. Menolak soalan ADUN PR untuk sidang DUN 30 Mac 2010 dengan alasan yang tidak munasabah.

5. Kerana itu saya beranggapan kenyataan Ganesan adalah gambaran sebenar ketakutan Ganesan sedangkan kalau alasan dia yang mengatakan supaya kami membincangkan isu tentang rakyat tanpa melibatkan isu politik, namun ingin saya pertanyakan kenapa sidang-sidang penting yang melibatkan perbahasan bajet dalam sidang yang lepas hanya berlangsung dalam tempoh tidak sampai sehari.

Selain itu menolak soalan-soalan dari ADUN Pakatan Rakyat tanpa alasan yang kukuh adalah gambaran Ganesan terlebih dahulu membelakangi masalah rakyat. Dialah sebenarnya yang mengagalkan sidang yang baik sepertimana berlaku semasa pakatan Rakyat berkuasa selama hampir 11 bulan.

6. Bila menafikan ADUN membincangkan isu politik, nampaknya Ganesan sudah melampau dan sudah lupa siapakah kami yang sebenarnya. kalau dia betullah tidak selayaknya jadi speaker apalagi dikatan ahli politik kerana dia bukanya ADUN. Apakah kewajaran dia mengatakan isu politik tidak boleh disebut dalam dewan sedangkan kami adalah ahli politik.

Kenytaan media, 10 November 2010.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
ADUN Titi Serong.


Tiada ulasan: