18 November 2010

Pertikai kedai tutup cuti Raya, Periksa tahap mental dia.

11 Zulhijjah 1431H.
Hafizi Pauzi.

Chua dianggap sudah kurang siuman bila mempertikaikan kedai ditutup pada hari cuti umum, harap dia jumpa doktor pakar untuk periksa tahap mental dia, demikian respon ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim di Twitter terhadap kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek sekali lagi cuba mencetuskan isu untuk membelasah PAS semalam apabila mempersoalkan mengapa kebanyakan kedai di Kota Bharu tutup sempena sambutan Aidil Adha.

“Disebabkan Hari Raya Haji, semua kedai nampak tertutup untuk sambutan ataupun ini adalah arahan daripada majlis tempatan? Ia sunyi di Kota Bharu,” soal Chua di Twitter walaupun sememangnya umum diketahui bahawa sambutan Hari Raya Haji di Kelantan dan beberapa negeri lain adalah jauh lebih meriah berbanding Hari Raya Aidilfitri.

Saya desak pihak polis menyiasat chua kerana ia ada unsur melaga lagakan antara muslim dan non muslim,Tidakah Chua sedar bahawa Hari Raya Haji adalah cuti umum.

Drs. Khalil juga menyatakan Chua juga mestilah memohon maaf secara terbuka dgn kenyataan biadabnya dan memberikan penjelasan yang sebenarnya , dengan maksud kenyataannya itu.

"Kenyataannya menimbul keresahan dalam masyarakat" kata Drs. Khalil

Menurutnya lagi umat Islam dan bukan Islam mesti bantah sikap chua yang mempertikaikan amalan biasa yang sudah lama diamalkan dan gambarkan toleransi beragama.

Beliau yang juga merupakan Ketua Penerangan PAS Perak menyifatkan tindakan Chua mengambarkan dan membuktikan bahawa Parti MCA dan dirinya sendiri sudah tidak relevan lagi untuk rakyat Malaysia.

"Juga membuktikan bahawa BN buka lagi wadah yang sesuai untuk menyatupadukan masyarakat."

25 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

chua senok otak

bunbinban berkata...

ha ha ha...bodoh tahap gaban, abis tahun baru cina, tak tutup?. Raya haji kalau belah Kelantan tak ubah mcm....hish bagi aku lah no presiden mca ni, biar aku bodohkan dia direct...kenapa mca amik bodoh ni jadi ketua, baik amik zul nordin..

anti pornstar berkata...

bodoh punya 'pornstar'!! masa raya cina kedai tutup satu malaysia org tak bising pun.

Tanpa Nama berkata...

Sokong 100% pendapat anda. Sememangnya semasa setiap perayaan...bandar-bandar utama diseluruh Malaysia berlaku keadaan yang serupa.
Chua kononnya dia mewakili bangsa bukan islam dan mempertikaikan amalan beragama islam, Kelakuannya memang letak bangsa bukan islam dalam keadaan buruk. Nanti tangkap bukan tangkap dia, orang lain yang kena.

Tanpa Nama berkata...

Statistik 11 juta lebih rakyat malaysia dikesan kurang siuman. kemungkinan chua ni salah seorang da statistik itu..

epe

sabri as sobar berkata...

adoyai....bodoh betul si chua ni..sanggup plak peyokong MCA berpresidenkan dia....

npc berkata...

SETUJJU!BE-END BN!

Tanpa Nama berkata...

chua soi lek memang dah merapu terutamanya selepas skandal seks dia terbongkar. mungkin dia rasa sunyi bukan sebab kedai `biasa' tutup masa raya haji, tapi sebab `kedai' yg offer benda special yg dia nak tak terdapat di kota bharu. sebab tu dia rasa sunyi ....... faham ke?

Rakyat Pakatan berkata...

Datuk Chua kena di beri kefahaman tentang apa yang dimaksudkan oleh prinsip nombor satu rukun negara iaitu kepercayaan kepada tuhan. kalau percaya kepada tuhan maka kenalah tahu menghormati suruhan tuhan dan ini juga terpakai keatas orang bukan Islam. Yang jadi masalahnya bila ada orang yang kata percayakan tuhan tetapi dalam masa yang sama melanggar semua hukum tuhan. Kalau dulu bila tahun baru cina, semua kedai orang cina akan tutup lebih seminggu namun apa yang jadi sekarang terdapat banyak kedai orang cina yang terpaksa di buka pada hari tahun baru cina kerana ekonomi meleset. SALAH SIAPA???

Tanpa Nama berkata...

dalam apa ajaran dan kebudayaan ada adab, tatasusila dan akhlahnya. Bagi Islam tidak terkecuali dari peraturan itu, saya harap agar chua jaga dan betulkan alkhlak dirinya, sebelum membetulkan akhlak peniaga di kota bharu terutama adab peniaga Islam disana.

Lepas betulkan akhlak dirinya, betulkan akhlak mca pula, sebab dia pemimpin parti itu. Tak payah ambil tahu fasal orang PAS atau PR atau penyokongnya. Di Kota Bharu TNGA boleh uruskan, chua tak perlu campur. Kalau berasa dah pandai sangat betulkan komponen bn saja, terutamnya umno yang dah nazak tu.

Tanpa Nama berkata...

bukan kurang siuman, dah gila agaknya dia ni?

Tanpa Nama berkata...

dah gila talak agaknya?

Tanpa Nama berkata...

kalau pemimpin gila, penyokong lagi gila agaknya?

Tanpa Nama berkata...

lagi kurang otak, lagi boleh jadi presiden dalam BN, kalau pandai nanti susah nak tipu

Tanpa Nama berkata...

chua juga tak suka kedai ditutup masa keputeraan agong dan sambutan hari kemerdekaan negara?

Tanpa Nama berkata...

riwayat pemerintah BN patut ditamatkan....

Tanpa Nama berkata...

Memang lawok...lawok...presiden MCA ni...
ambo gelak tubit air mata wehhhhh....
nak kata gila...tak gila..
pening perut pikir bab ni.... senak kepala..
gedabe....bedaaahhhhhh.....
hahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Orang Perak berkata...

gelaran paling lembut yang boleh diberikan pada chua ialah 'kurang cerdik ' - maksudnya bodoh laaaaaaaa.......geram !

akulajuki berkata...

manusia ni kalau kurang ajar boleh ditambah ajar supaya cukup ajar tapi kalau dah BODOH sampai hal tutup kedai masa perayaan pun makhluk ni nak pertikai memang susahlah nak kasi ajar. pandai jilat jer kut??????

Tanpa Nama berkata...

dah memang unik kelantan gitu...kenapa datang masa cuti raya....dah tak sedar yang dia bodoh...org lain datang kerana nak merasa siruasi begitu..

Tanpa Nama berkata...

orang cerdik akan angkat orang bodoh jadi pemimpin supaya senang diperbodohkan, kalau bijak macam TGNA, idham dll orang UMNO pun tak suka

Tanpa Nama berkata...

musim perayaan kedai tutup tak salah, tapi chua tutuplah yang itu dulu nanti orang tengok lagi malu

Tanpa Nama berkata...

chua memang jenis tak suka tutup, dia suka buka saja.....

Tanpa Nama berkata...

beginilah pemimpin BN, dah lama perintah negara sampai dah jadi nyanyuk macam mahathir

Tanpa Nama berkata...

Tak reti baso gamaknya....