28 November 2010

Tahap kebersihan tandas awam masih tidak memuaskan

21 Zulhijjah 1431H.
Hafizi Pauzi.

PARIT BUNTAR, 27 Nov ;- Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung berkata, audit menerusi kaedah penarafan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT)satu audit menunjukkan 3,000 daripada 5,764 tandas di seluruh negara adalah kotor.

Kajian ini menunjukkan 51.6 peratus daripada tandas awam hanya mampu mencapai tahap satu atau dua bintang dan hanya tujuh peratus atau kira-kira 400 tandas yang mencapai taraf lima bintang, iaitu kebersihan paling memuaskan.

Mengulas isu berkaitan ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim mengatakan bahawa statistik ini menggambarkan tahap pengamalan kebersihan yang buruk dalam masyarakat negara kita dan perlu difikirkan langkah-langkah untuk di perbaiki.

"Apalagi masyarakat negara kita yang majoriti beragama Islam, yang sepatutnya mengamalkan akhlak Islam yang meletakkan kebersihan sebahagian dari iman" Ulasnya dalam laman twitternya beberapa hari lepas.

Beliau jug mencadangkan supaya dibuat kajian menyeluruh apakah yang menyebabkan tandas awam itu kotor , adakah mereka tidak berpuas hati dengan kemudahan yang ada atau kemudahan yang ada tidak mencukupi sehingga dalam sesuatu masa sangat ramai menggunakan tandas sehingga aspek kebersihan terabai.

Khalil juga yang juga Ketua Sekteriat Pakatan Rakyat Negeri Perak bersetuju dengan cadangan supaya tindakan penguatkuasaan oleh PBT terhadap mana-mana premis awam yang tandasnya terlampau kotor akan diperketatkan mulai tahun depan.

"Selain itu pemeriksaan mengejut perlu dipertingkatkan disamping pemeriksaan biasa. bagi memastikan tandas dalam keadaan bersih"Katanya.

"Bagi saya kebersihan tandas akan memuaskan hati setiap pelancong yang hadir ke negara kita. Bila mereka balik ke negaranya mereka akan memberikan gambaran yg baik" Jelasnya lagi.

Beliau juga berharap kebersihan tandas di rumah ibadah seperti mesjid dan surau juga perlu ditingkatkan dan melihat tahap kebersihan tandas mesjid dan surau masih belum berada ditahap yang memuaskan.

Disamping diberikan hukuman kepada tandas yang kotor, beliau juga menyokong aspek penghargaan dan hadiah serta penarafan gred kebersihan kepada tandas yang bersih.

1 ulasan:

merbok berkata...

maaf cakap. rata-rata masyarakat malaysia memang pengotor. mungkin perlu ada subjek di peringkat sekolah tentang cara-cara dan tertib penggunaan tandas (toilet training). di negara maju seperti u.k, australia dan lain-lain anak-anak dididik oleh ibubapa seawal 3-4 tahun tentang cara-cara penggunaan tandas.

kita mengukur kemajuan dengan pembangunan infrastruktur tapi mereka mengukur kemajuan dengan akhlak.