10 Januari 2011

Jangan mimpi mahu rampas Kelantan

05 Safar 1432H.
Oleh : JMNoor.

Rakyat Kelantan sudah jemu dan muak dengan gelagat pemimpin Umno di Kelantan, jadi macam mana BN berangan-angan hendak tawan Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Selagi rakyat Kelantan tidak diberikan royalti, lagi susahlah Kelantan hendak terlepas ke tangan BN, kerana rakyat sudah muak dengan tipu helah BN.

Apa yang berlaku di Selangor juga menyedarkan rakyat terhadap campur tangan Umno dalam merancang untuk mengambilalih pemerintahan di Selangor sebagaimana dilakukan di Perak sebelum ini.

Rakyat tidak begitu mudah ditipu pemimpin Umno.

Saya bersetuju dengan tulisan Tan Sri Abdullah Ahmad atau Dolah Kok Lanas (DKL) mengatakan Perdana Menteri dulu tidak meninggalkan kekayaan seperti Tunku Abdul Rahman, Datuk Onn Jaafar, Tun Razak (bapa Najib) kerana mereka lebih mementingkan kesejahteraan rakyat, ikhlas, tidak rasuah, berlainan dengan pemimpin Umno kebelakangan ini yang lebih `bergomo kumpul kekayaan’.

Inilah antara punca semakin ramai rakyat benci untuk mengundi BN kecuali mereka yang `kenyang dijamu’ pemimpin BN yang kekal menyokong BN.

Pemimpin Umno ini dikeliling ramai ’tukang ampu’ yang mahu mereka kenyang dijamu termasuk dengan projek yang boleh diibarat mereka ini seperti pelihara ayam satu reban, jadi ayam dalam reban itu saja yang diberi makan sampai kenyang dan pecah perut, sedangkan ayam lain yang bukan peliharaannya yang datang untuk makan sama akan dihalaunya.

Mengikut kata orang Kelantan, ’macam pera ayam segot’ jadi ayam segot tu je yang kenyang, yang lapar tetapi dulunya pengundi BN inilah yang akan mengundi parti lain pada pilihan raya umum nanti.

Betullah kata orang kalau nak kaya, nak jadi samseng, jadi gedebe kena sekong Umno kerana undang-undang dan polis dikawal pemimpin kerajaan BN.

Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed usahlah berangan hendak merampas Kelantan kerana rakyat Kelantan rela lapar daripada menerima wang ehsan daripada Umno/BN dan selagi Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan pemimpin Pas yang alim, warak tidak rasuah, tidak kaki betina yang memerintah negeri, selagi itu Pas kekal di hati rakyat Kelantan.

Kemenangan pada pilihan raya kecil Galas tidak boleh dijadikan ukuran bahawa BN mampu tawan Kelantan,

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau mimpi pun, depa akan mimpi seram!Mimpi jadi hero yang diasingkan oleh puak sendiri apatah lagi rakyat kelate!

Tanpa Nama berkata...

sama saja kalau dukur dari sudut habuan dan benda cuma beza pas degan umno bn ialah dasar n matlamat