25 Januari 2011

Pakatan Selangor tekad dapatkan majoriti 2/3

20 Safar 1432H.
Oleh : Ismail Hashim.

SHAH ALAM, 24 Jan: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, walaupun sidang Dewan Negeri Selangor hari ini gagal untuk meluluskan pindaan Undang-undang Tubuh Negeri, namun keputusan itu tidak mematahkan semangat Pakatan Rakyat.

Menurutnya, isu ini menguatkan lagi tekad PR untuk membuktikan kewibawaan mereka dan memperolehi majoriti dua pertiga dalam pilihan raya akan datang supaya pindaan ini dapat dibangkitkan semula.

Abdul Khalid menegaskan demikian ketika bercakap dalam sidang media sebaik selesai mengusulkan tempoh mesyuarat pada hari ini dilanjutkan sehingga jam 7 malam bagi memastikan semua urusan sidang selesai.

Dalam sidang sejak pagi tadi, semua wakil BN mengambil sikap tidak menyokong usul pindaan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor yang dibawa oleh Abdul Khalid dalam usaha mengembalikan kuasa Sultan dan MB untuk melantik tiga ex-officio termasuk SUK.

Menurut kenyataan Speaker Dun Selangor, Datuk Teng Chang Khim, dewan memerlukan dua pertiga, iaitu 38 sokongan dari 56 Adun sedangkan PR hanya mempunyai 35 kerusi sahaja dan BN (21).

Dalam pada itu, Khalid berkata, mereka masih berpendirian Sultan Selangor dan MB berhak untuk memainkan peranan dalam pemilihan tiga ex-officio demi memastikan dasar-dasar kerajaan negeri dapat dilaksanakan dengan sempurna.

"Walaupun pihak Persekutuan nampaknya terus mengenepikan suara rakyat Selangor dan enggan menghormati semangat Federalisme atau bertemu setengah jalan, kerajaan negeri akan berusaha memastikan pentadbiran kerajaan negeri akan terus berjalan dengan baik dan selancar mungkin demi kebajikan rakyat Selangor," tegasnya.

Bersama menjunjung amanah rakyat, tegasnya, Kerajaan Pakatan Rakyat akan terus menggandakan usaha untuk menjalankan tugas dan meneruskan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor yang memperjuangkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat.

Terdahulu, beliau mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada semua yang terlibat menjayakan sidang kali ini terutama Speaker yang berjaya menjalankan tugas secara profesional.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: