13 Januari 2011

Shuhaimi akhirnya beri keterangan polis

08 Safar 1432H.
Oleh : Jimadie Shah Othman.

Kira-kira 100 berkumpul di ibu pejabat polis daerah (IPD) Shah Alam di seksyen 11 bagi memberikan sokongan kepada ADUN Seri Muda Shuhaimi Shafiei yang memberikan kenyataan kepada pihak polis.

Keadaan itu menyebabkan polis mengetatkan kawalan di IPD berkenaan dengan menutup pintu pagarnya dan mengerahkan 30 anggotanya berbaris di sepanjang jalan masuk ke situ.

Dipercayai kumpulan itu antara peserta perhimpunan menunjukkan sokongan kepada Sultan Selangor dan menteri besar yang diadakan di Dataran Shah Alam, tidak jauh dari situ, sebelum ini.

Antara kelihatan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad dan timbalan ketua Pemuda PKR Khairul Anuar Ahmad Zainuddin.

Difahamkan Shuhaimi sampai ke kira-kira jam 4 petang ditemani peguam Shamsul Iskandar Md Akin yang juga ketua pemuda PKR.

Dipercayai siasatan itu berhubung kenyataannya dalam blog yang didakwa menghina Sultan Selangor.

Siasatan itu berhubung kenyataannya dalam blog yang didakwa menghina Sultan Selangor yang menyaksikan beliau menerima laporan sekurang-kurang 25 laporan polis.

Shuhaimi keluar kira-kira dua jam setengah selepas itu ditemani peguam Shamsul dan Emir Hamzah Arshad. Seorang lagi peguamnya Sivarasa Rasiah yang juga bekas naib presiden PKR turut menyertai sidang media itu.

Bercakap pemberita dan sebahagian kecil penyokongnya yang masih sedia menunggu sejak hampir dua jam setengah, Shuhaimi berkata beliau memberikan kerjasama penuh kepada pihak polis.

Dakwanya, walaupun tidak diberikan notis 111 Kanun Acara Jenayah, tetapi beliau menerima layanan yang baik sepanjang sesi soal siasat yang dikenadalikan oleh seorang pegawai penyiasat.

Beliau juga tidak pasti akan dipanggil semula selepas ini.

Berhubung kontroversi berterusan berkaitan tulisannya di blog yang disiasat itu, Shuhaimi berkata sedang menderafkan surat memohon perkenan bagi bertemu Sultan Selangor bagi menjelaskan perkara sebenar.

"Sekiranya Tuanku Sultan berasa tersinggung, saya akan memohon maaf kepada baginda," katanya yang tidak dapat menjangkakan bila pertemuan itu akan diadakan.

Sementara itu, mengulas desas-desus perletakannya yang disebarkan melalui SMS, Shuhaimi sambil ketawa berkata: "Saya sendiri tak tahu saya hendak letak jawatan, macam mana dia tahu. Saya kira ini provokasi dan fitnah untuk melemahkan Pakatan Rakyat."

Malaysiakini/-

Tiada ulasan: