09 Februari 2011

Khusrin angkat sumpah minggu depan

06 Rabiul Awal 1432 H.

SHAH ALAM, 8 Feb: Setiuasaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Khusrin Munawi akan mengangkat sumpah minggu depan, kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ekoran dari itu, beliau akan dibenarkan hadir pada mesyuarat di mana pegawai ex-officio diperlukan.

Sebelum ini, Kusrin telah menemui Tan Sri Khalid (gambar) namun menurut kenyataan daripada Pejabat Menteri Besar, kerajaan negeri masih berpendirian bahawa Sultan Selangor dan menteri besar seharusnya berperanan dalam pelantikan SUK.

"...pertemuan ini diadakan demi memastikan keperluan rakyat Selangor diutamakan dan pentadbiran negeri terus berjalan dengan lancar," kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, dalam pertemuan tersebut, Khalid juga mengarahkan Khusrin memberi keutamaan kepada hartanah milik kerajaan Selangor.

"Seterusnya, menteri besar mengarahkan Khusrin menyediakan laporan dari semasa ke semasa kepada kerajaan negeri mengenai maklumat terkini hartanah milik kerajaan Selangor, demi mengenal pasti nilai tanah yang terbiar dan bermasalah," kata kenyataan itu.

Arahan lain Khalid kepada Khusrin:

* Menteri besar memberitahu Khusrin bahawa beliau perlu bekerjasama dengan pegawai daerah dan pihak berkuasa tempatan bagi memastikan hartanah milikan Kerajaan Selangor ini dijaga dengan baik.

* Khalid menyarankan supaya Khusrin mengadakan perjumpaan atau dialog dengan penduduk setinggan yang mendiami tanah milik kerajaan Selangor dan mencari jalan penyelesaian yang terbaik.

* Khusrin diminta meneruskan usaha-usaha Selangor menangani masalah kecurian pasir yang boleh menggangu pendapatan kerajaan negeri.

Kenyataan itu bagaimanapun tidak menyebut langsung sama ada Khalid membenarkan Khusrin mengangkat sumpah simpan rahsia di hadapannya bagi membolehkan SUK yang dilantik secara kontroversi itu menghadiri meyuarat exco dan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor.

Bantu Adun Sri Muda

Sementara itu, Khalid juga memberitahu, bantuan guaman diberi akan diberikan kepada Adun Sri Muda Shuhaimi Shafiei untuk menyokong Adun yang dalam tugas.

"Dua adalah wakil kerajaan negeri dan wakil rakyat yang berani menyuarakan hasrat rakyat," kata Khalid dalam Twitter beliau.

Selepas kerajaan negeri mengeluarkan kenyataan tidak akan membiarkan Shuhaimi berseorangan dan akan membantu membiayai kos perundangan untuk "menyokong usahanya menegakkan keadilan" pada 4 Februari lalu, pelbagai pihak tampil menentang hasrat itu.

Semalam Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang (kiri) berkata, Selangor harus menarik balik hasrat menggunakan duit rakyat bagi tujuan itu supaya amalan itu tidak mempengaruhi negeri Pakatan Rakyat lain.

Tan dilaporkan berkata, jika mahu, Pakatan sebaliknya boleh membiayai kos itu menggunakan duit dan sumber mereka sendiri.

Sehari sebelum itu, Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) menjadi NGO pertama bangkit menyifatkan tindakan kerajaan Selangor itu sebagai "pembaziran dan penyelewengan wang rakyat".

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: