22 Mac 2011

BN gagal: Hadi

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

MARANG – Pas menyifatkan Barisan Nasional (BN) gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak walaupun diberikan peluang selama berpuluh tahun memerintah negeri itu.

Sehubungan itu, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengajak seluruh rakyat Sarawak melakukan perubahan bersama dengan Pakatan Rakyat (PR) dalam Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak kali ini.

Abdul Hadi berkata, cukuplah kita melihat keengganan Ketua Menteri Sarawak untuk berundur daripada jawatannya dengan alasan ketiadaan pimpinan yang mampu dan selayaknya bagi menggantikan diri beliau sebagai suatu petaka besar kepada rakyat Sarawak.

Menurutnya, selama puluhan tahun memerintah di Sarawak, BN masih gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu untuk melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak, jauh sekali berkhidmat dengan penuh jujur kepada rakyat.

“Kesimpulannya, BN sememangnya telah memperjudikan nasib rakyat Sarawak yang amat dahagakan perubahan menyeluruh dalam sistem pentadbiran kerajaan, ‘deliverable’ terhadap rakyat, menyebabkan rakyat luar bandar dipinggirkan selama puluhan tahun ini.

“Kepelbagaian etnik dan budaya yang ada di Sarawak adalah merupakan aset yang sangat penting dalam melahirkan sebuah Sarawak baru yang lebih baik daripada keadaan di bawah BN selama ini,” katanya dalam satu kenyataannya di sini, semalam.

Sementara itu, beliau juga meminta jentera Pilihan Rya Pas Sarawak dan negeri yang akan membantu agar mula turun gelanggang dengan petugas anak tempatan untuk melakarkan sejarah baru bagi melakukan perubahan bersama rakyat Sarawak.

“Selain cita-cita untuk menempah kerusi pertama dari bumi Sarawak ini, jadikanlah medan kali ini sebagai suatu wasilah dakwah dan seterusnnya melakukan tajdid terhadap persepsi politik rakyat Sarawak yang dahagakan kepimpinan yang akan membawa mereka jauh lebih baik daripada kepimpinan BN yang ada pada hari ini,” katanya.

Sinar Harian/-

1 ulasan:

mukhtar t.intan berkata...

rakyat serawak mesti tolak bn' taib kaya rakyat susah jgn percaya tv 1 utusan tv 3. pilih pr