04 Mac 2011

Fuziah Gesa Peneroka Tuntut Janji Najib

29 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KUALA KRAU 4 MAC : Peneroka Felda digesa oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Fuziah Salleh menuntut janji Perdana Menteri Najib Razak untuk memberi wang tabungan penanaman semula kumpulan tabungan penanaman semula (CES) dan Lembaga Sawit Malaysia (MPOB) yang dijanjikan beliau sebelum 6 Mac ini.

Dakwa Fuziah, Najib yang hadir berkempen di Jengka beberapa hari lalu telah menjanjikan kononnya akan membayar tunggakan bernilai RM13 ribu kepada peneroka Jengka 22 menerusi CES dan RM4 ribu seorang kepada peneroka skim penanaman semula MPOB dalam usahanya meraih undi peneroka di kawasan itu.

"Tiba-tiba ingat kepada peneroka Jengka 22 yang selama ini ada duit CES yang tertunggak sebanyak RM 13 ribu. Kenapa teringat? Kenapa Jengka 22 sahaja? Kenapa
tak teringat semua peneroka CES di seluruh negara. Saya nak cabar BN beri kepada semua sebelum 6 Mac beri duit CES kepada peneroka getah yang tanam semula kelapa sawit di seluruh negara setuju atau tidak?

"RM4 ribu itu hanya boleh dibayar selepas pokok ditebang. (Anda) tahu kan? tapi berani dia menjanjikan. Terdesak dan takutnya dia kepada penduduk Jengka 23. Sekarang tuan-tuan tuntut dia bayar sebelum pokok ditebang,"ujar Fuziah.

Menurut Fuziah lagi, apa yang membimbangkan ialah tawaran Najib jelas bertentangan dengan peraturan MPOB dan hanya akan merugikan peneroka yang menebang pokok mereka segera.

"6 Mac tarikh akhir kita beri pada dia beri duit RM4 ribu MPOB. Tuan-tuan jangan tebang pokok. Sekarang ini harga sawit tinggi RM813 setan. Duit ini hanya diberi bila harga sawit kurang RM400 setan. Saya tahu, dan MPOB semua tahu. Tapi kerana PM takut sangat tak dapat undi dari Felda Jengka 23, itulah tawaran beliau." kata Fuziah di hadapan kira-kira 700 hadirin di Felcra Rumpun Makmur, Kuala Krau malam tadi.

Ini bukan kali pertama Najib berjanji kepada masyarakat Felda, semasa PRK Parlimen Hulu Selangor, tahun lalu beliau berjanji untuk menyelesaikan isu perumahan generasi kedua Felda di Felda Soeharto, Gedangsa dan Sg Tengi.

Perdana Menteri juga pernah berjanji ketika PRK Tenang bulan lalu apabila mengumumkan 500 lot tanah kepada generasi kedua di Felda Cemplak, Cemplak Barat dan Felda Tenang namun sehingga hari ini tiada tanda-tanda ianya dilaksanakan.

Fuziah menyatakan ini merupakan taktik biasa Umno yang selalu melupakan rakyat dan hanya 'teringat'kan mereka bila menjelang pilihanraya.

"Pilihanraya kecil ini ialah waktu orang Kerdau dapat imbuhan. Selama ini jalan tuan-tuan berlubang, ada BN ingat? Selama ini susah payah tuan-tuan, ada
Najib dan BN ingat? Tapi sekarang PRK, tiba-tiba ingat. Tiba-tiba ingat dan tiba-tiba buat jalan," kata Fuziah.

Justeru beliau menggesa masyarakat Kerdau menjadi lebih proaktif dalam memperjuangkan nasib mereka dan tidak hanya menerima sahaja apa yang disogok dan
digula-gulakan kerajaan UMNO.

"Kita kena tunjukkan bahawa kita sudah berani kepada kerajaan BN. jangan kamu nak gula-gulakan kami, jangan nak beli kami dan kami tuntut hak kami dan bukan
untuk digula-gulakan,"kata Fuziah.

Tv Selangor/-

Tiada ulasan: