04 April 2011

Tiada kompromi dengan calon menang cara rasuah: SPR

30 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak berkompromi dengan calon yang menang dalam suatu pilihan raya melalui rasuah, kata Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Bagaimanapun, beliau berkata SPR bukan badan yang dipertanggungjawabkan oleh Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang untuk membuat siasatan termasuk mengenai isu rasuah dan politik wang.

"Kita tidak ada unit, bahagian dan jabatan yang menguatkuasakan perkara tersebut. Kita tidak mempunyai keupayaan itu. Kita tidak ada kepakaran dan tidak ada orang.
"Kita bekerjasama rapat dengan agensi lain iaitu SPRM untuk rasuah dan polis untuk hal-hal yang berkaitan dengan jenayah.

"Jika ada elemen rasuah untuk tujuan menang, atau rasuah untuk membeli undi dan sebagainya, bagi mereka yang tahu, hendaklah lapor kerana ini boleh didakwa," katanya pada temu bual bersama BERNAMA dan Radio Televisyen Malaysia (RTM) di sini, baru-baru ini.

Abdul Aziz berkata, sebarang laporan yang dibuat kepada SPR berhubung isu rasuah, ia akan dirujuk kepada agensi yang berkaitan.

"Sekiranya terdapat insiden, kejadian, perbuatan atau program yang boleh dianggap sebagai rasuah, laporan boleh dibuat.
"SPR tidak dapat mengatakan ya atau tidak, eloklah diambil faktanya, dituduh dan didakwa di mahkamah sama ada rasuah atau tidak," katanya.

Sementara itu, beliau berkata SPR mengambil kira pelbagai faktor sebelum menentukan tempoh berkempen bagi sesuatu pilihan raya.

Katanya, faktor tersebut membabitkan bukan sahaja pertimbangan daripada segi undang-undang yang menetapkan tempoh berkempen tidak kurang daripada tujuh hari, tetapi daripada segi ketenteraman awam dan keselamatan negara serta cuaca.

Abdul Aziz berkata, begitu juga pandangan parti politik yang memaklumkan tempoh berkempen yang terlalu lama akan menyebabkan kos meningkat.

"Mengikut undang-undang dan Peraturan Perjalanan Pilihan Raya, mestilah tidak kurang daripada tujuh hari.

"Banyak permohonan yang saya terima melalui surat, panggilan telefon dan SMS, meminta tempoh berkempen dipanjangkan, ada yang meminta jangan panjang sangat, dan ada yang meminta tidak lebih daripada tujuh hari," katanya.

Katanya, berdasarkan pertimbangan itu juga, tempoh berkempen bagi Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak Ke-10, ditetapkan selama 10 hari bermula 6 April ini, yang dianggap sangat munasabah. - BERNAMA

1 ulasan:

puspawangi berkata...

Kenapa bunyinya macam lawak basi saja?