06 Mei 2011

Komen dari PAS Miri Mengenai Kabinet Bayangan PR Sarawak

02 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Kabinet Bayangan- sekumpulan ahli parti politik senior yang berada di luar kekuasaan, para ahli parti poltik ini mungkin akan menganggap kedudukan yang sesuai sebagai menteri dalam Kabinet British jika parti mereka terpilih. Maksudnya mereka ini seolah-olah jadi menteri sampingan walaupun mereka tidak berkuasa penuh seperti menteri yang dilantik oleh kerajaan negeri.

Bagi negeri Sarawak kerajaan cabinet bayangan adalah satu yang baru maka apa yang perlu difikirkan oleh Pakatan Rakyat (PR) adalah seperti berikut:-

- Kepada wakil yang terpilih dari parti dalam gabungan pakatan rakyat seharusnya bekerjasama dan mempastikan setiap projek kerajaan BN yang telah diluluskan dijalankan dengan telus.

- Kepada setiap wakil PR yang telah dilantik sebagai menteri kebinet bayangan mesti memantau setiap tugas yang ada persamaan dengan menteri BN agar selaras dengan tugas masing-masing.

- Kabinet bayangan Pakatan Rakyat (PR) Sarawak seharusnya lebih baik dari kerajaan negeri sekarang untuk membaiki serta membangunkan usaha ke arah Negara berkebajikan untuk semua rakyat.

- Setiap tugas yang telah diamanahkan seharusnya dijalankan dengan tanggungjawab dan adil tanpa memilih warna kulit, agama, bangsa dan fahaman politik.

Untuk memperluaskan kabinet bayangan PR Sarawak calon yang dicadangkan oleh pemimpin DAP seharusnya memiliki kemampuan melalui pengetahuan dan pengalaman mereka bukan berpandukan bangsaa agama atau ahli parti sebagaimana yang dicadangkan sekarang.

Oleh kerana cabinet bayangan adalah perkara baru untuk Sarawak maka setiap cadangan yang dibuat seharusnya mendapat kerjasama dan persetujuan dari semua pihak sebelum sebarang dilaksanakan. Walaubagaimana pun seharusnya setiap permulaan itu ada kelemahan yang perlu diperbaiki dari masa ke semasa.

PAS Miri

Tiada ulasan: