23 Jun 2011

Australia mahu guna cap jari kenal pasti wanita pakai burqa

21 Rejab 1432H. [MOD] -

SYDNEY - Polis Australia mempertimbangkan untuk menggunakan cap jari bagi mengenal pasti wanita yang memakai burqa, selepas seorang hakim menyatakan dia tidak dapat memastikan sama ada seorang wanita yang memakai burqa adalah orang yang sama membuat laporan palsu kepada polis.

Menurut hakim Clive Jeffreys, kes terhadap Carnita Matthews, yang pada awalnya didapati membuat aduan palsu kepada polis oleh majistret, tidak dapat dikenakan tindakan kerana beliau tidak dapat memastikan adakah wanita itu yang membuat aduan tersebut.

Laporan itu dibuat oleh seorang wanita yang memakai burqa di balai polis Sydney tetapi pegawai polis tidak pernah melihat wajah wanita itu.

Akibat daripada keputusan itu, Menteri bagi Perkhidmatan Kecemasan dan Polis New South Wales, Mike Gallacher memberitahu akan meminta polis mempertimbangkan untuk memperbaiki kaedah mengenal pasti mereka yang menggunakan burqa.

"Satu daripada kaedah itu termasuklah dengan menggunakan cap jari jika mereka tidak mahu menanggalkan burqa yang dipakai," katanya kepada televisyen ABC.

Gallacher berkata, adalah tidak mustahil untuk menjadikan cap jari sebagai sebahagian daripada pengisytiharan undang- undang dan beberapa kenyataan lain untuk memastikan kebenaran. - AFP

Tiada ulasan: