01 Julai 2011

Himpunan Bersih tidak ada kaitan dengan tuntutan piliharaya dipercepatkan

29 Rejab 1432H. [MOD] -

Saya ingin menjawab dakwaan Datuk Seri Najib Razak yang mengatakan bahawa BERSIH 2.0 menuntut supaya pilihan raya diawalkan apabila beliau berucap dihadapan para hadirin ketika lawatannya ke Sabah semalam, ini satu penipuan terhadap rakyat negeri itu dan seluruh rakyat.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak faham bahasa,dengan lain yang diminta, lain pula reaksi apabila BERSIH 2.0 mengemuka tuntutan yang langsung tidak menyebut supaya pilihan raya disegerakan.

Seolah-olah pemimpin kita ini sangat gelabah dan sudah tidak tahu apa yang diucapkannya dan apa yang berlaku di dalam negara yang beliau sendiri tadbir sejak beberapa tahun ini.

Saya ingin ulangi bahawa lapan tuntutan BERSIH 2.0 adalah merangkumi isu bersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan kelapan iaitu yang terakhir hentikan politik kotor. Satu pun dari kelapan-lapan tuntutan tersebut tidak menyebut supaya pilhan raya diawalkan dan satu pun tidak menggambarkan bahawa tuntutan tersebut mirip berkepentingan parti tertentu.

Sudah tentulah ia bukan berkepentingan parti kerana ia adalah suara rakyat Malaysia yang sudah tidak boleh bertahan lagi dengan sistem sedia ada yang menjadi amalan UMNO-BN.

Isu sebenar yang ditutup rapat olen UMNO-BN ialah mereka sedaya mungkin cuba mempertahankan sistem pilihan raya yang mereka reka sendiri untuk menjaga kepentingan survival parti mereka bagi memastikan UMNO-BN akan menang disetiap kerusi PARLIMEN mahupun DUN yang dipertandingkan.

Apabila Ahli Parlimen PR bertanya ketika sidang Dewan Rakyat berlangsung baru-baru ini mengapa UMNO-BN enggan laksana penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya, wakil UMNO-BN jawab itu merupakan hak peribadi rakyat samada mahu guna atau tidak jadi kerajaan tidak boleh paksa rakyat jika dilaksanakan juga.

Ini antara jawapan-jawapan pemimpin UMNO yang korup dan penuh dengan agenda yang dibayangi kepentingan parti dan perlu segera ubah.

Jika begitu bagaimana pula cukai melampau yang dilaksanakan oleh kerajaan terhadap rakyat? Adakah rakyat rela hati dengannya? Dalam perkara ini kerajaan tidak pula berkata ia (cukai melampau seperti GST) adalah hak peribadi rakyat samada perlu laksana atau tidak.

Inilah isu sebenar yang cuba ditutup oleh UMNO-BN sedaya mungkin dari diketahui rakyat Malaysia, kerana kita tahu jika berita ini sampai ke pengetahuan rakyat, UMNO-BN akan tumbang pada PRU 13 nanti.

DRS. KHALIL IDHAM LIM
PARIT BUNTAR, 1 JULAI 2011.

Tiada ulasan: