21 Julai 2011

Simulasi pilihanraya tidak lebih dari lakonan dan sandiwara UMNO

19 Syaaban 1432H. [MOD] -

Saya ingin mengulas perkembangan terkini negara berkenaan simulasi pilihan raya dalaman versi Umno baru-baru ini yang diumumkan oleh SU Agung UMNO dengan katanya berjalan dengan lancar.

Satu sisi ianya memperlihatkan dan memberi tanda bahawa PRU13 amat hampir.
Saya melihat simulasi ini adalah persiapan Umno untuk menghadapai pilihan raya 13 tidak lama lagi.

Namun begitu sekiranya diteliti dengan baik mengenai simulasi itu, saya lihat ianya tidak lebih dari lakonan dan sandiwara UMNO kerana segalanya telah disalahgunakan bagi menghadapi pilihanraya dengan penyalahgunaan kuasa terhadap jabatan dan agensi serta kementerian yang berkaitan bagi membantu UMNO dalam segala hal yang berkaitan dengan pilihanraya.

Walau apapun yang telah diumumkan oleh umno, saya mencabar kepimpinan Umno untuk menerima kesemua lapan tuntutan Bersih dan umum awal tarikh pilihan raya kepada rakyat supaya poilihanraya di malaysia lebih adil dan bersih.

Kerana itu simulasi pilihanraya yang UMNO lakukan mestilah mengambil kira bahawa perhitungan yang dilakukan adalah salah kerana banyak penyelewengan dalam pilihanraya.

UMNO-BN dilihat terus mendiamkan diri apabila SPR tidak berbuat apa-apa setelah pendedahan demi pendedahan oleh Pakatan mengenai penyelewengan dalam pilihanraya termasuklah senarai daftar pengundi yang amat meragukan.

Saya amat ragu dengan senarai daftar pemilih yang dikeluarkan SPR dengan alamat yang tidak lengkap , mereka ada nombor rumah tetapi tidak memiliki lorong , jalan mahupun kampung.

Perdana Menteri khususnya perlu mempamerkan reaksi beliau mengenai isu ini, bukannya cuma berdiam diri.

Jelajah penerangan di seluruh pelusuk Negara telah selesai, jelajah ke luar Negara pula sedang dipergiat dan yang terbaru Najib Razak dan juak-juaknya ke Vatican untuk raih simpati penganut kristian di Malaysia.

Saya cadangkan beliau perlu pertimbang untuk ke negara-negara pendatang asing tanpa isin (PATI)pula bagi meraih sokongan pengundi hantu kerana ini sahaja yang belum beliau lakukan.

Saya berharap rakyat Malaysia cakna dengan taktik kotor dan jijik Umno-Bn untuk meraih sokongan rakyat.

UMNO-BN perlu ditolak pada PRU 13 bagi menjamin rakyat dan Negara ini dari cengkaman penjajah Umno-BN yang telah mengkhianati amanah itu selama 53 tahun.

Drs Khalil Idham Lim Parit Buntar, 21 julai 2011

Tiada ulasan: