11 Ogos 2011

Khutbah Jumaat : Bersatulah mempertahankan aqidah

11 Ramadhan 1432H. [MOD] -

BERSATULAH MEMPERTAHANKAN AQIDAH

(12 Ramadhan 1432 / 12 Ogos 2011)

الْحَمْدُ لِلَّهِ الْقَائِلِ،

شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًۭى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍۢ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِ

Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjadi pembeda antara kebenaran dan kebatilanl” - Surah al Baqarah : 185.

أَشْهَدُ أَنْ لَّآإِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ, وَرَسُوْلُهُ

اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ

أَمَّا بَعْدُ فَيَا عِبَادَ اللَّهِ ! اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَاتَمُوْتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُّسْلِمُوْنَ

Wahai hamba-hamba Allah !

Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Hadirin yang dirahmati Allah,

Dr. Zakir Naik, seorang pakar perbandingan agama dalam salah satu dialog bersama penganut agama lain telah diajukan soalan; mengapa di Mekah dan Madinah tidak dibenarkan didirikan rumah ibadat agama lain sedangkan di negara bukan Islam lain termasuk England dan Amerika Syarikat membenarkan pembinaan masjid dan surau. Beliau menjawab adakah pihak sekolah akan membenarkan guru matematik yang mengajar muridnya 2 kali 2 bersamaan dengan 6 sedangkan pihak sekolah berkeyakinan bahawa 2 kali 2 bersamaan dengan 4. Maka bodohlah pihak sekolah yang masih membenarkan guru yang mengajar ajaran salah dari terus mengajar murid-murid mereka.

Oleh kerana orang Islam meyakini bahawa hanya Islam sahaja yang diterima Allah dan hanya Islam sahaja satu-satunya agama yang benar, maka umat Islam wajiblah menjaga kebenaran tersebut daripada dicemarkan jika mereka mempunyai kuasa untuk berbuat demikian. Allah berfirman dalam Surah Ali Imran ayat 19 :

إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلْإِسْلَـٰمُ ۗ …..

Sesungguhnya agama yang diterima olleh Allah hanyalah Islam.

Sidang Jumaat sekelian,

Sesebuah negara Islam wajib mempertahankan Islam dan menjaga aqidah umat Islam dari dirosakkan oleh penganut agama lain. Mempertahankan aqidah umat Islam tidak boleh disamakan dengan menyekat kebebasan penganut agama lain dari melaksanakan amalan agama mereka. Apakah maknanya kita dipimpin oleh orang Islam jika Islam disamatarafkan dengan agama lain di negara ini. Apakah apabila kita boleh berdakwah mengenai Islam kepada penganut agama lain, maka mereka juga perlu diberi kebebasan bagi memesongkan aqidah dan memurtadkan umat Islam. Apakah apabila mereka boleh membaca terjemahan al-Quran dan buku-buku berkaitan Islam maka mereka juga bebas menyebarkan risalah agama mereka di kalangan penganut Islam. Jika itu yang kita maksudkan, tak perlulah kita berjuang mempertahankan kepimpinan kita mesti di kalangan orang-orang Islam.

Sidang Jumaat sekelian,

Serbuan dan Pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap Gereja Methodist, Damansara Utama baru-baru ini telah menjadi bukti bahawa umat Islam tidak mahu bersatu walaupun melibatkan usaha mempertahankan aqidah umat Islam di negara kita sendiri. Berbagai pihak lebih ghairah menghentam JAIS seolah-olah tindakan tersebut adalah satu kesalahan yang amat besar dan bercanggah dengan undang-undang. Apakah mereka yang banyak bercakap ini benar-benar memahami undang-undang yang dikuatkuasakan. Apakah mereka menganggap bahawa pihak-pihak berkuasa agama akan melakukan tindakan tersebut sewenang-wenangnya tanpa melihat kepada keharusannya dari segi Syarak. Salahkah pihak berkuasa agama melaksanakan usaha pencegahan awal ( سَدُّ الذَّرَائِع ) bagi mengelakkan umat Islam dimurtadkan di negara yang Islam adalah agama persekutuannya.

Muslimin yang dirahmati Allah,

Umat Islam perlu lebih bijak bercakap sebelum mengetahui fakta sebenar. Kita mesti mengkaji atas alasan apa mereka yang terlibat tidak mendapat bantuan daripada pihak Baitulmal. Yakinkah kita bahawa mereka benar-benar layak untuk menjadi salah satu dari asnaf-asnaf zakat mengikut hukum Syarak. Apabila timbulnya isu kemiskinan dalam masyarakat, apakah kita hanya melihat kepada peruntukan zakat semata-mata sedangkan begitu banyak agensi dan yayasan lain yang ditubuhkan untuk membasmi kemiskinan dan mempunyai peruntukan yang lebih banyak berbanding zakat. Di mana pula peranan berbagai pihak wakil rakyat, pemimpin tempatan dan para hartawan yang beragama Islam sehingga menyebabkan mereka terpaksa mengharapkan belas ihsan daripada rumah ibadat orang-orang bukan Islam. Ini sebenarnya hanyalah membuktikan kepincangan sistem kemasyarakatan umat Islam yang sudah tidak lagi menghayati Islam yang sebenarnya. Kebanyakan dari kita hanya pandai bercakap berbanding berusaha, lebih banyak menuding jari berbanding menyumbang bakti dan tidak benar-benar prihatin terhadap sesama sendiri.

Muslimin yang dirahmati Allah,

Kita boleh menyalahkan berbagai pihak yang membiarkan kita terdedah kepada hasutan pihak luar. Namun hakikatnya bagi yang mempunyai maruah dan jati diri, kita sepatutnya tidak akan menggadaikan aqidah mereka dengan harga yang murah. Wajarkah masih ada lagi rakyat kita yang hidup merempat sedangkan pendatang asing yang datang sehelai sepinggang mampu hidup mewah di negara tercinta ini. Jika para sahabat sangup mati dan menanggung berbagai penyiksaan bagi mempertahankan aqidah, apakah wajar kita menggadaikan aqidah kita dengan hanya mengharapkan bantuan kewangan yang tidak seberapa daripada musuh-musuh Allah.

وَلاَ تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً ۚ إِنَّمَا عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿ الأنفال : ٩٥﴾ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ ۖ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿الأنفال : ٩٦﴾

Dan janganlah kamu jual belikan agama Allah dengan keuntungan dunia yang sedikit, sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahuinya. Apa yang ada pada kamu akan hilang lenyap dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan ganjaran yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.

Sidang Jumaat Yang dirahmati Allah,

Sewajarnya kita bersatu padu dalam memenangkan Islam dalam Negara tercinta ini. Usaha mempertahankan aqidah umat terlalu besar tuntutannya berbanding menjaga hati orang kafir walaupun ianya merugikan sokongan mereka terhadap kita. Semua umat Islam mesti mengenepikan kepentingan masing-masing dan wajib saling membantu pihak berkuasa agama dalam mengangkat martabat umat Islam dan mempertahankan aqidah ummat. Kelemahan dan kecacatan dalam sesetengah tindakan dalam usaha jihad ini hendaklah sama-sama diperbaiki. Kalau tidak ada suatu sumbanganpun yang boleh kita salurkan maka cukuplah sekadar mendokong dan menyokong dari belakang tidak hanya pandai mencerca dan mengeji.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ


Tiada ulasan: