11 Ogos 2011

Pemimpin BN tidak prihatin kepada rakyat .

11 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Najib Razak terus berbohong kepada rakyat dengan memperkenalkan NKRA ketujuh iaitu kononnya berusaha keras bagi menangani kos sara hidup rakyat yang kian meningkat.

Ini suatu yang amat bercanggah dengan keperluan rakyat yang sebenarnya, rakyat mahukan supaya sistem yang ada di Negara kini diperbaiki secara menyeluruh, selain menuntut pengagihan ekonomi secara adil dan tidak membazir, rakyat juga menuntut supaya pengurusan pilihanraya direformasikan secepat mungkin.

Beliau terus perbodoh rakyat dengan mengatakan kerajaan BN lah yang membela rakyat sejak merdeka, saya ingin menegaskan bahawa janji tersebut layak diketegorikan sebagai hikayat dongeng.

Sebenarnya Umno-BN telah gagal menguruskan khazanah Negara melalui pembaziran projek-projek mega yang menelan belanja berbilion ringgit .

Isteri PM telah memecah satu tradisi yang diamalkan oleh isteri PM sebelumnya dengan memamirkan kehidupan mewah yang melampau dalam keadaan rakyat sedang mengikat perut dan terus dihimpit kemiskinan.

Maka wajarkah Najib bercakap tentang kos hidup rakyat sedangkan batang tubuhnya tidak mengambarkan kehidupan rakyat yang sebenarnya.

Tatkala berlaku kepincangan terhadap ekonomi Negara, Umno-BN sering persalahkan ekonomi global pula walhal Negara yang kukuh ekonominya tidak bergantung sangat kepada gaya turun naik ekonomi di peringkat antarabangsa . Apalagi Malaysia adalah sebuah negara pengeluar minyak, di sinilah hujah kuat bahawa Najib telah gagal mentadbir negara, wajarkah beliau dan BN terus dipertahankan?

Rakyat lagi ditipu bulat-bulat apabila Najib Razak berkata bahawa Malaysia merupakan pemberi subsisi rakyat yang tertinggi, perkara ini tidak benar kerana subsidi rakyat yang dimaksudkan cuma berjumlah sekitar 3 bilion, itu pun tidak semua wang tersebut sampai kepada rakyat.

Cuba bayangkan jika subsidi kepada rakyat setahun berjumlah RM3 bilion itupun dalam perancangan ditarik, walhal rakyat Malaysia berada dalam lingkungan berjumlah 27 juta orang, ini bermakna subsidi yang sampai kepada setiap rakyat cuma lebih kurang RM111 untuk setahun, jelas sekali pemimpin BN tidak prihatin kepada rakyat?

Pakatan Rakyat telah menunjukkan komitmen yang jitu dalam membela hak rakyat, di Pulau Pinang misalnya, setelah kerajaan persekutuan mengumumkan bonus separuh gaji dan minima RM500 bakal diberi menjelang musim perayaan. Ketua Menteri mengumumkan lebih dari itu.

Kerajaan Pulau Pinang yang ditadbir PR memandang jumlah ini tidak memadai jika mahu bela kos rakyat, maka dengan serta merta Ketua Menteri Pulau Pinang mengumumkan bonus minima untuk kakitangan kerajaan negeri berjumlah minima RM600 iaitu lebih seratus dari pemberian kerajaan persekutuan .

Di sini jelas kepada kita bahawa BN bukanlah kerajaan yang membela rakyat, kerana itu rakyat mestilah memberi jawapan yang paling tepat dengan sungkurkan BN pada PRU 13 nanti .

Drs. Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 11 Ogos 2011

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju ustaz