04 Oktober 2011

Bersih: Suhakam mula siasatan awam 12 Oktober

6 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) akan memanggil 36 orang saksi bagi melaksanakan siasatan awam bermula 12 Oktober ini, berhubung aduan yang diterima mengenai tindakan kekasaran polis dalam perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Mereka yang akan dipanggil itu merupakan saksi-saksi yang telah dikenal pasti oleh pihak Suhakam, setelah mereka membuat aduan lengkap secara bertulis kepada Suhakam berhubung kejadian itu.

Naib Pengerusi Suhakam, Prof Datuk Dr Khaw Lake Tee menjelaskan, sisatan tersebut akan mengambil masa beberapa hari bagi membolehkan Suhakam membuat keputusan mengenainya.

Menurut beliau, sebelum siasatan awam itu bermula, pihaknya kini sedang melaksanakan beberapa langkah awal termasuk mengadakan temubual dengan beberapa orang saksi yang telah dikenalpasti berhubung kejadian itu.

Katanya, saksi-saksi terbabit meliputi seluruh rakyat Malaysia di seluruh negara termasuk yang tinggal di Kuala Lumpur dan di luar Kuala Lumpur.

"Selain itu, pihak kami juga akan turut mendapatkan kerjasama daripada pihak polis. Kini kami sedang dalam proses menunggu maklumat berkaitan dengannya daripada pihak polis," katanya pada sidang media di pejabat Suhakam, di sini, hari ini.

Sebelum ini, menurut beliau, pihaknya telah mengeluarkan dua kenyataan berhubung aduan yang diterima daripada orang ramai mengenai tindakan kekasaran polis pada perhimpunan tersebut.

Katanya, salah satu dari kenyataan itu menegaskan langkah Suhakam untuk mengambil tindakan pro aktif ekoran aduan-aduan itu, manakala satu lagi menjelaskan tentang langkah Suhakam untuk mengadakan siasatan awam.

"Dalam proses mengadakan siasatan awam itu, pihak Suhakam telah pun menerima beberapa bukti aduan yang dikemukakan oleh saksi-saksi terbabit termasuk yang terdapat di dalam video dan gambar," katanya.

Hasil dari kesemua proses yang dilaksanakan itu, jelasnya, Suhakam telah mengambil keputusan untuk mengadakan siasatan awam berhubung perkara itu dan beliau berharap kesemua pihak terbabit akan memberikan kerjasama yang baik kepada pihaknya.

Beliau juga menjelaskan, walaupun jumlah mangsa kekasaran polis pada perhimpunan itu didakwa jauh lebih besar daripada itu, tetapi pihaknya hanya boleh memanggil 36 saksi terbabit kerana aduan-aduan lain tidak dikemukakan dalam laporan bertulis.

"Jadi 36 saksi yang akan dipanggil itu adalah yang telah dikenal pasti oleh Suhakam. Mereka juga telah membuat laporan bertulis berhubung perkara itu yang membolehkan Suhakam mengambil tindakan lebih lanjut mengenainya," ujar beliau.

Turut hadir pada sidang media itu termasuklah Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasny Agam serta empat Pesuruhjaya Suhakam yang terdiri daripada Muhammad Sa'ani Abdullah, Prof Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abd Majid, James Nayagam dan Jannie Lasimbang.

HARAKAHDAILY/-

Tiada ulasan: