04 Oktober 2011

Nostalgia Jubli Intan PAS di Dewan Milenium

6 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SAMBUTAN Jubli Intan – genap 60 tahun – PAS di Dewan Milenium Kepala Batas berjalan dalam suasana yang amat sederhana satu hari dua malam dari malam 30 September hingga 01 Oktober 2011.

Ia diisi dengan pameran peristewa dan gambar bersejarah PAS selama 60 tahun dan pembicaraan sejarah pasang surut parti itu dalam usaha membangkitkan kesedaran dan menyelamatkan umah.

Memang ia tidak dirancang secara gah bagi menunjukkan kekuatan parti, tetapi ia tetap komited memperaga sumbangan bersama sekutunya dalam Pakatan Rakyat mara ke Putrajaya.

Ia diadakan di Kepala Batas bagi menyerlahkan nostalgia pembentukannya 60 tahun dulu di sekitar Butterworth yang sebelum dijajah dulu dipanggil Bagan Tuan Kecil.

Sambutan itu tidak dibuat di tapak ia ditubuhkan, tetapi diadakan di pekan Kepala Batas yang padat dengan nostalgianya di samping ada kemudahan dan keselesaan yang diperlukan.

Di sekitar pekan yang ada Dewan Milenium itulah letaknya pejabat agung yang awal bagi parti itu, di sekolah agama rakyat milik Haji Ahmad Badawi, malah kaum kerabat Haji Ahmad Badawilah antara penyumbang tenaga besar menggerakkan parti itu pada peringkat awal.

Ayahnya Mufti Pulau Pinang. Haji Abdullah Fahim ada tokoh ulama terserlah dan berpengaruh menjadi daya tarikan umat untuk menyokong PAS. Hingga Ibrahim, adik mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi, mengikut seorang ustaz, merasa begitu bangga dengan sijil keahlian PAS datuknya yang bertulis tangan.

Dia dikatakan tidak akan membuang sijil yang berperem itu, kerana ia adalah kenangan dan pesaka manis Tokwannya. Ayah bonda dan keluarga terdekat mantan Perdana Menteri itu adalah ahli PAS dua angka belaka.

Sekali pun ayah bonda tadi meninggalkan PAS tetapi kebanyakan penyokong kekal bangun rebah bersama parti Islam itu.

Nostalgia sejarah awal itu PAS memilih Kepala Batas bagi sambutan nasional jubli intannya.

Ia tidak untuk menunjukkan gah. Seberang Perai tidak dibalut dengan bendera PAS. Pekan Kepala Batas pun tidak dipenuhi bendera. Bagi orang yang tidak tahu PAS berhimpun di situ, orang yang ke Kepala Batas mungkin tidak tahu akan perayaan PAS diadakan di situ kerana benderanya tidak berapa nampak di pekan itu.

Tiadalah musuh politik yang sakit hati dan sakit mata dengan lambang hijau Bulan Penuh Purnama itu. Hanya kawasan persekitaranya Dewan Milenium yang jadi tapak sambutan itu barulah dilihat kibaran benderanya mengalukan pengunjung dari dalam dan luar Pulau Pinang.

Dewan Milenium terseregam di pekan yang bersaiz sederhana itu. Tidak pernah sesiapa terfikir sepuluh tahun dulu dewan itu boleh jadi PAS berkampung merayakan Jubli Intannya.

Bukan duit ringgit PAS mendirikannya. Jangankan untuk menggunakannya, untuk mendekatinya pun tak tergamak. Ia seumumnya digunakan bagi acara yang ada kaitan dengan Perdana Menteri, penyokong partinya dan kerajaannya.

Dan kerana Tun Abdullah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan kemudiannya Perdana Menteri menyebabkan didirikan dewan itu di pekan itu. Belum ia ada kalau tiada orang di situ menjadi TPM dan kemudiannya PM. Itulah tuah Kepala Batas kerana ada orangnya jadi Perdana Menteri.

Seolah-olah Perdana Menteri dulu itu mendirikan Dewan Milenium itu sebagai persediaan PAS untuk mengadakan Jubli Intannya di situ.

Bertuah PAS dapat memanfaatkan dewan yang disiapakan oleh pemimpin Umno BN itu. Siapa fikir PAS menikmati kemudahan itu? Bersyukurlah kerana tidak perlu susah payah, telah tersedia kemudahan bagi kegiatan besarnya.

Sekarang ia menunggu masuk ke Putrajaya pula. Dr. Mahathir bersusah payah menyediakan pembangunan Putrajaya di kebun kelapa sawit dulunya bagi menjadi pusat baru pentadbiran negara menggantikan Kuala Lumpur.

Jika berjaya Pakatan Rakyat mengambil Putrajaya nanti, maka tidak perlu susah payah lagi baginya mengadakan tapak pentadbiran baru kerana ia sudah disiapkan oleh Dr. Mahathir.

PAS dengan sekutu Pakatan Rakyatnya masuk saja ke Putrajaya seperti ia masuk ke Dewan Milenium yang sudah disediakan. Tidak mustahil ia disiapkan oleh Dr. Mahathir untuk dimasuki Pakatan Rakyat. Itulah indahnya demokrasi.

harakahdaily/-

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dulu masa UMNO nak buat dewan 2 puak2 pas ni dok mengata perbih duit, la ni tuhan nak tunjuk apa yg pas dok hina, dok keji itu lah yg pas or pr guna sekarang. bak kata lain x ubah seperti jilat ludah sendiri

Tanpa Nama berkata...

kompom x approve