08 Disember 2011

Stop Lynas dan Bersih 2.0 terima award hak asasi

12 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 8 Dis: Suara Rakyat Malaysia (Suaram) sebuah NGO yang memperjuangkan hak asasi manusia memilih Save Malaysia, Stop Lynas dan Jawatamkuasa Kerja Bersih 2.0 sebagai penerima award hak asasi manusia 2011.

Pengumuman pemilihan kedua-dua NGO tersebut dibuat oleh Suaram dalam satu kenyataan medianya hari ini.

Save Malaysia, Stop Lynas, sebuah NGO yang dibentuk di Kuantan bagi menentang pembinaan kilang rare earth Lynas di Kuantan.

NGO ini telah berjaya memperjuangkan hak-hak rakyat di sekitar Kuantan untuk menentang pembinaan kilang dari Australia yang dipercayai boleh merosak alam sekitar di persekitarannya.

Jawatamkuasa Kerja Bersih 2.0 pula dipilih atas kejayaannya menganjurkan perhimpunan Bersih 2.0 Julai lalu yang memberikan pelbagai implikasi kepada negara ekoran perhimpunan itu.

Antaranya adalah pembentukan jawatankuasa khas Parlimen bagi mengkaji sistem pilihan raya di Malaysia.

Jawatankuasa ini telah dikira berjaya dalam tuntutan lapan perkaranya bagi memastikan pilihan raya di negara ini bersih dan adil.

Penal hakim pemilihan ini adalah Syed Ibrahim Syed Noh, pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) (2009 HRA Winner); Parameswari, Pengurus Komuniti dan Koordinator National JERIT dan Daniel Albert, ahli sekretariat Suaram.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: