06 Februari 2012

3 perkara yang memungkinkan tambahan sokongan Orang Muda

13 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -
Oleh Annuar Kamaruddin

PRU 13 bakal bergegar dalam masa tak lama. Berita-berita angin dan ribut menyatakan tahun ini juga. Antara Jun dan Disember. Masing-masing BN dan PR perhebatkan jentera. Masa ni BN Umno tak ragu undi orang tua. Yang karat dan ketegar tentu undi depa.

Masalahnya nak pikat orang muda. Sebab orang mudalah sebenarnya kuasa ketiga. Yang atas pagar, biasanya ikut angin semasa. Kalau tak hati-hati, isu saman pun boleh buat parti yang bertanding sengsara. Tambah-tambah la ni PR pun ada kerajaan juga. Silap-silap terlalu jaga kerajaan, undi jadi mangsa.

Apa yang orang muda suka. Banyak juga yang nak minta. Tapi kali ini nak bagitau tiga saja.

Orang muda tak berapa faham kalau janji-janji pilihan raya sebut dasar-dasar saja. Contoh kata nak bantu orang muda. Bantu macam mana. Janji kena terang dan nyata. Kena kata begini caranya. Kalau PR menang dan tawan Putrajaya, kerajaan baru PR akan bagi budak-budak tingkatan enam otomatik habis periksa terus boleh masuk universiti jadi mahasiswa. STPM tu jadi syarat untuk tentukan bidang dan jurusan saja. Bukan tiket masuk universiti pilihan depa. La ni tingkatan enam kata Pra U tapi layan macam budak sekolah saja. Layanlah macam calon mahasiswa, Cepat masuk U cepat tamat, cepat dapat kerja. Cepat kawin cepat mak bapak dapat tayang cucu sini sana. Mak bapak depa tentu suka. Nak undi BN lagi buat apa. Baik undi PR boleh hantar anak masuk universiti dengan bangga. Bab yuran dan lain-lain tu boleh rujuk buku jingga.

Yang kedua orang muda-muda bila nak kemana-mana selalu nak sampai dulu. Itu sebab kalau naik mutu jadi laju. Nanti kerajaan PR yang baru boleh upgrade kami punya lesen mutu. Lesen P dua tahun tu kami setuju. Lepas lima tahun lesen B2 jadi B1. Kalau ada yang kena tangkap pasai dok rempit hilir ke kulu, denda 24 bulan lepas lima tahun kena tunggu kalau nak upgrade ke B1. Barulah budak-budak muda jadi warganegara yang bermutu. Tak mau buat pasal nanti rekod lesen rugi lagu tu. Lepas tu lima tahun lagi kalau rekod bersih lesen B2 terus upgrade ke Bfull lala tu. Orang Kelantan kata buleh selalu.

Yang ketiga pula, orang-orang muda ni minda terbuka. Kalau dapat TV dunia hati mesti gembira. Boleh tengok berita dunia sini sana. Kerajaan BN la ni tak mau rakyat tau hal dunia di luar sana. Sebab tu kerajaan PR kena janji terang dan nyata, Kalau menang boleh pakai TV parabola. TV parabola ni sebenar TV satelit saja. Senang dapat siaran TV mana-mana saja di dunia. Semua negara la ni siaran TV boleh pakai parabola. Bangladesh yang orang kata miskin pun siaran TV dia pakai parabola. Ni kita mengaku taraf dunia, siaran TV buat meniaga. TV kerajaan pancar dari bukit saja. Satu perkara yang perlu bagi tau rakyat supaya jangan salah sangka. TV satelit ni untuk dapat siaran TV kerajaan saja. Bukan hiburan macam Astro yang orang dok suka. Rancangan siaran TV kerajaan ni yang semua orang boleh tengok sebab untuk semua. Orang dok ingat kalau parabola mesti ada siaran yang tak kena dan untuk dewasa saja. Itu cuma anggapan saja sebab selama ini kerajaan BN dok sorok dan sembunyi perkara yang sebenarnya. Kalau yang otak kotor tu memang anggap TV parabola boleh rosakkan akhlak dan minda. Yang sebenarnya yang tak elok tu yang kena bayar. Macam Astro punya la.
-----------------------------
Tulisan diatas adalah pandangan penulis yang dilulus terbit oleh blog cina islam dan ianya adalah pandangan peribadi penulis.

Tiada ulasan: