11 Februari 2012

Robot seperti dalam filem Avatar dicipta

18 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

ROBOT TELESAR V memegang cawan di makmal Profesor Susumu Taichi di Yokohama pada Rabu lalu.


YOKOHAMA - Seorang saintis Jepun hampir menjadikan filem blockbuster Hollywood, Avatar satu realiti apabila dia mencipta sebuah robot yang boleh meniru pergerakan manusia yang mengawalnya.

Pengguna robot TELESAR V memakai peralatan khas yang bukan sahaja membolehkan mengawal aksi robot secara kawalan jauh tetapi mereka juga melihat, mendengar dan merasai sama seperti robot berkenaan.

"Apabila saya memakai alat khas ini dan menggerakkan badan, saya melihat tangan saya seperti menjadi tangan robot dan apabila saya menggerakkan kepala, penglihatan saya turut berbeza daripada sebelumnya," kata penyelidik Sho Kamuro kepada agensi berita AFP.

"Ia satu pengalaman aneh yang membuatkan anda terfikir sama ada anda benar-benar menjadi sebuah robot," katanya kepada agensi berita AFP.

Pakar kejuruteraan dan realiti maya Sekolah Reka Bentuk Media, Universiti Keio, Profesor Susumu Tachi berkata, sistem pengendalian yang dipasang pada topi, baju dan sarung tangan menghantar arahan terperinci kepada robot yang akan meniru setiap gerakan pengguna.

Pada masa yang sama, sejumlah sensor pada robot TELESAR V memancarkan kembali data yang akan ditukar menjadi bentuk yang boleh dirasai dan dilihat oleh pengguna.

Teknologi TELESAR iaitu singkatan untuk TeLexistence Surrogate Anthropomorphic Robot memiliki mata berkamera untuk merakam imej.

Imej yang dirakam, dipaparkan pada skrin halus di hadapan mata pengguna untuk penglihatan tiga dimensi.

Filem Avatar yang ditayangkan pada tahun 2009 dan diarahkan oleh James Cameron, mengisahkan tentang teknologi untuk mengawal tubuh makhluk asing. - Agensi

Tiada ulasan: