22 April 2013

Kesalahan Che Johan lebih besar dari tanding bebas

11 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Umno dicabar memecat Che Johan Che' Pa yang sepatutnya bertanding sebagai calon BN di parlimen Pasir Mas jika benar-benar mengikut disiplin yang ditetapkan parti itu.

Yang DiPertua PAS Pasir Mas, Hanifa Ahmad bagaimanapun berkata, itu pun jika Umno berani berdepan pelbagai tekanan termasuk dari bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

"Beliau diamanahkan Umno menggalas tanggungjawab di Pasir Mas, tetapi bertindak mengkhianatinya. Ini bukan lagi sabotaj, tapi lebih dari sabotaj dan wajar dipecat," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas 'layanan istimewa' oleh Umno kepada Che Johan yang berbeza dengan ahli Umno yang mensabotaj parti yang lain.

Datuk Seri Najib Razaksebelum ini mengumumkan ahli Umno yang mensabotaj parti itu akan dipecat serta-merta.

Layanan istimewa itu ditambah lagi dengan kenyataan calon Bebas bagi kerusi itu, Datuk Ibrahim Ali yang merayu agar Lembaga Disiplin Umno tidak mengambil tindakan ke atas Che Johan.

Ibrahim yang merupakan calon dokongan Dr Mahatir juga berkata,  Che Johan tidak mengkhianati Umno kerana keputusannya itu adalah tepat demi memastikan PAS kalah di kawasan Parlimen tersebut.

Dalam pada itu, BN dikatakan akan menghantar surat tunjuk sebab kepada Che Johan berikutan tindakannya menarik diri sebagai calon.

Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, tindakan tersebut sejajar dengan status Che Johan yang masih lagi ahli parti.

Tindakan Che Johan itu menjadikan kerusi parlimen Pasir Mas bertembung satu lawan satu antara PAS dan Bebas.

Ianya juga menyebabkan BN hilang satu peluang untuk menang di kerusi parlimen.

PAS meletakkan Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz sebagai calonnya bagi menentang penyandang kerusi tersebut, Ibrahim Ali yang sebelum ini bertanding menggunakan lambang PAS pada PRU12 lalu.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: