20 April 2008

Kenyataan yang bercanggah , Siapa yang tidur ?

Baru baberapa hari semua kakitangan awam yang gembira mendengar beberapa tawaran hasil dari permohonan CUEPACS dengan pihak kerajaan dimana presidennya berkata, Kerajaan bersetuju memenuhi lima daripada enam permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang dikemukakan bagi meningkatkan kebajikan 1.2 juta kakitangan awam di negara ini.

Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, lima tuntutan yang diterima itu adalah berkaitan kadar pencen, lanjutan umur persaraan, pemansuhan peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), pemberian semula elaun kritikal dan penambahan elaun perumahan.Bagaimanapun, kata beliau, tuntutan CUEPACS supaya kakitangan awam diberikan honorarium RM2,000 tidak dapat diterima kerajaan.


Pelik dan ajaib tiba-tiba macam terjaga dari tidur ? dan entah siapa sebenarnya yang tidur ? Perdana menteri seperti yang laporkan bernama berkata Kerajaan masih menimbangkan secara positif sama ada akan meningkatkan umur persaraan kakitangan sektor awam daripada 56 tahun kepada antara 58 dan 60 tahun, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini.


Perdana Menteri berkata beliau telah menerima secara positif cadangan yang dikemukakan oleh Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), tetapi belum lagi membuat keputusan berhubung perkara itu.
Katanya Cuepacs telah menyalahtafsirkan kenyataannya.


“Cuepacs telah membuat kenyataan-kenyataan yang mengelirukan. Saya telah mengatakan bahawa saya ingin melihat ini sebagai satu cadangan yang positif.


“Saya bersikap positif mengenainya untuk meningkatkan umur persaraan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Pemukiman bersama Anggota Parlimen Barisan Nasional di sini hari ini.

2 ulasan:

Hamidi Lokman berkata...

Tahniah kepada YB Idham

Dulu anda kalah di Kuala Kurau
anda berjuang kembali di titi seorang.

Teruskan perjuangan

dari anak jati kuala kurau

Idham Lim (林川興) berkata...

terima kasih dengan azizi, jangan lupa balik mengundi bila ada PR