19 Mei 2008

China umum tempoh berkabung selama tiga hari

Untuk menyampaikan rasa dukacita kepada mangsa korban dalam bencana gempa di Sichuan, Dewan Negara China mengumumkan tempoh berkabung selama tiga hari dari 19 hingga 21 haribulan Mei di seluruh negeri. Dalam tempoh itu, larian obor Sukan Olimpik dihentikan.

Selain itu, dalam tempoh tersebut, bendera kebangsaan dikibarkan pada separuh tiang, dan semua aktiviti hiburan dibatalkan. Pukul 2.28 petang 19 haribulan Mei, rakyat seluruh China bertafakur selama tiga minit.
Sehingga 4.00 petang ini kelmarin , 36,563 orang diselamatkan di kawasan bencana Sichuan, manakala 31,900 orang maut dan hampir 210 ribu orang cedera. Masih terdapat lebih 9,500 orang terperangkap dalam runtuhan bangunan. Seramai 4.5653 juta orang yang kehilangan rumah disediakan kediaman sementara. Maklumat tersebut diumumkan dalam sidang akhbar Dewan Negara China di Beijing hari ini.

Sekarang terdapat lebih 110 ribu orang askar dan anggota polis dikerah bagi menyertai kerja-kerja menyelamat. Mereka membersihkan dan membaikpulih jalan sepanjang lebih 550 kilometer dan berjaya menyelamatkan mangsa lebih 20 ribu orang daripada runtuhan.

Pegawai daripada Jabatan Turus Agung Pasukan Pembebasan Rakyat China, Mejar Jeneral tentera udara, Ma Jian berkata dalam sidang akhbar tersebut, kemudahan nuklear yang terletak di kawasan bencana tidak terjejas.

Tiada ulasan: