03 Mei 2008

Siapa yang buat kecoh, rakyat sendiri akan menilai !


Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek berkata bahawa slot siaran langsung sidang Dewan Rakyat selama setengah jam akan dikaji semula berikutan kekecohan yang berlaku pada hari pertama sidang semalam. Beliau telah memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana bertindak membenarkan siaran langsung sidang Dewan Rakyat selama setengah jam semalam.

Menurut beliau, rakyat benar-benar tertipu dengan tingkah laku wakil pembangkang yang membuat kecoh di Dewan yang mulia itu hingga mengubah persepsi rakyat terhadap Parlimen. Sementara itu Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu Kementerian Penerangan meneruskan siaran langsung sidang Dewan Rakyat walaupun ia hanya memaparkan lebih banyak kekecohan. Beliau yang juga Mursyidul Am Pas berkata, siaran langsung itu ada kebaikannya kerana melaluinya rakyat dapat menilai baik buruk tindakan dan peri laku wakil-wakil yang mereka pilih dan berikan kepercayaan.

‘‘Siaran langsung sidang patut diteruskan. Walaupun gelagat wakil rakyat teruk sangat, pada hari permulaan, itu mereka punya pasal.

‘‘Rakyat boleh menilai, bahawa inilah orang yang aku undi. Kalau mereka tidak berpuas hati dengan perangai mereka, undi orang lain pula,” katanya. Selain itu beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN) dan pembangkang menggesa Kementerian Penerangan meneruskan slot siaran langsung sidang Dewan Rakyat selama setengah jam untuk memberi ruang kepada wakil rakyat menjalankan tanggungjawab masing-masing.

Antaranya Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, slot siaran langsung itu patut diteruskan kerana rakyat boleh melihat dan menilai kebolehan setiap wakil rakyat termasuk pihak pembangkang.Saya berpandangan biarlah rakyat sendiri yang menilai pihak mana yang salah dan siapa pula yang salahdan semgaja buat kecoph di Parlimen. Sepatutnya Kementerian Penerangan memikirkan lebih masa lagi diperuntukkan untuk siaran langsung itu. Waktu sejam sememangnya tidak memadai.

Yang dibimbangi ialah isu ini sengaja diperbesarkan sebagai "baling batu sembunyi tangan" bagi mencari alasan bagaimana sisran tersebut di hentikan.

1 ulasan:

Dr. Abdul Wahab Arbain berkata...

As-Salamu 'Alaikum YB Drs,
Tahniah kerana pendekatan berwajah baru. Ada cadangan buat blog "belajar bahasa cina" untuk para pengunjung?
Salam