06 Mac 2009

MB Kudeta tidak hadir mesyuarat PAC.

IPOH: Menteri Besar Perak Kudeta ,Dr Zambry Abdul Kadir tidak menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Kira-kira Wang (PAC) Negeri Perak yang diadakan di Bilik Mesyuarat Kewangan Negeri, Bangunan Darul Ridzuan di sini pada pukul 4 petang tadi.

Sebaliknya, hanya YAB. Menteri Besar pakatan Rakyat,Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang hadir pada mesyuarat khas itu yang bertujuan untuk memberi penjelasan berhubung dakwaan penggunaan wang kerajaan sepanjang krisis politik di negeri itu.

Dr Zambry dalam satu kenyataan akhbar yang diedarkan kepada media pada pukul 5.10 petang hari ini menegaskan bahawa beliau tidak hadir kerana mesyuarat tersebut merupakan satu pelanggaran 'prinsip keadilan' disebabkan Pengerusi PAC Wong Kah Woh adalah juga pengadu kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri(DUN) yang telah bersidang pada 18 Feb lepas.

"Ini akan menimbulkan isu prejudis dan tidak adil terhadap Pengerusi PAC. Saya juga memohon untuk merujuk kepada kuasa untuk menjalankan Mesyuarat Jawatankuasa Kirakira Wang Negeri Perak berdasarkan Amalan Parlimen Erskine May Edisi Ke-23," katanya dalam kenyataan berkenaan.

Katanya amalan Parlimen Erskine May tersebut menyatakan 'jawatankuasa kirakira wang tidak mempunyai kuasa untuk bersidang apabila dewan ditangguhkan walaupun ia mempunyai kuasa untuk bersidang di tempat lain.

Erskine May merupakan pihak berkuasa tatacara yang menyediakan deskripsi lengkap berhubung undang-undang, amalan dan keutamaan dalam Dewan Rakyat British di Westminster.

Edisi asalnya disediakan oleh kerani Dewan British Sir Thomas Erskine May pada 1844.Mstar.
.

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah YB.hampir mencecah satu juta pengunjung blog YB.teruskandengan maklumat-maklumat terkini.saya memang tak tengok tv n akbar kerajaan.kalau saya tengok n baca pun, saya akan faham maksud sebaliknya.kalau depa kata salah, maknanya maklumat tu betul,kalau dep kata betul,maknanya maklumat tu salah.

Tanpa Nama berkata...

Salam.. ewah2 si mamak zamry ni.. pandainya tentang undang2. naik meluat aku tgk.. woi zamri... bodoh la ko ni.. ko igt rakyat suka kat ko ke? ko ni manusia jenis apa ntah. x tau malu ke muka ko.. muka dah la hitam legam. cahaya kebaikan langsung xder.

(harapan63)

Dr Ahmad Muhammad Mujahid berkata...

Salam.....

Nampak sangat kambing hitam zambiri2 nih pengecut.

Dah lah kambing...itam lak tu.

Aku bukan nak sentuh hal perkauman tapi aku rasa org hindu yang beriman tu lebih mulia daripada zambiri2 nih.

Dr Ahmad Muhammad Mujahid berkata...

Nampak sangatlah berkiblatkan penjajah. Mana hilangnya taat setia kepada raja yang dilaung laungkan sejak beberapa minggu nih?

Sah puak puak nih bukan taat kepada Raja Azlan tapi taat kepada Raja Bijan.

Tanpa Nama berkata...

betul.......betul.....betul....aku sokong kata2 dr ahmad tu......syabas yb nizar...teruskan perjuangan ..tegakkan keadilan..

Sheikh Sambal berkata...

Hari tu lari pergi mengadu pada Queen Council, sekarang Erskine May pulak jadi rujukan...mmg dasar 'anak' penjajah! Kenapa tak mengadu pada Quran dan Sunnah... bukankah itu sumber rujukan orang2 Islam..
Ermmmm... umno lah katakan....

ZAMRI kecik's berkata...

macam mana la UMNO bleh terima si mamak ni jadi ahli.
sedangkan dia tu mamak.
bukannya melayu.
memang UMNO ni tak dak pendirian la...
Islam pun dak...
melayu pun dak...

Dr Ahmad Muhammad Mujahid berkata...

Salam......

Allah swt menjadikan manusia terdiri daripada pelbagai suku bangsa supaya menusia kenal diri bahawa masing-masing bangsa ada kelebihan dan kelemahan.

Islam mengajar kita untuk berkongsi kelebihan dengan bangsa lain dan memperbaiki kelemahan dengan meniru kebaikan bangsa lain.

Islam tak suruh pun sesuatu bangsa itu menjadi dominan ke atas bangsa lain. Contoh - Melayu dominan ke atas Cina dan India ATAU Cina dominan ke atas Melayu dan India ATAU India dominan ke atas Melayu dan Cina.

Islam menuntut kita untuk bekerjasama dalam semua perkara yang membawa kebaikan dan saling nasihat menasihati dalam perkara menuju kemungkaran.

Malangnya, UMNO dan BN mengajar kita bahawa Islam tu Melayu dan Melayu tu Islam. Konon kononnya ini yang di namakan betapa istimewanya Melayu. Yang sebenarnya, inilah khurafat yang paling utama.

Kembali kepada Islam dianggap masuk Melayu dan boleh masuk UMNO. Sebab tu zambiri2 nih boleh jadi ahli UMNO.

YB Lim pun dianggap Melayu oleh orang orang UMNO kalau dia duduk dalam UMNO. Tapi dia duduk dalam PAS, maka dia dianggap muallaf sampai mati.

Hakikatnya, muallaf ini adalah orang yang sedang dijinakkan hatinya untuk mendekati dan menerima Islam. Kalau dah ucap kalimah syahadah, maknanya dah Islam. Takde muallaf muallaf lagi dah.

Aku tak kata Zambiri2 nih muallaf tapi aku nak kata apa yang aku pernah kata sebelum nih. - HINDU YANG BERIMAN PUN LEBIH LAYAK DIMULIAKAN BERBANDING ZAMBIRI2 YANG MENGAKU JER ISLAM TAPI ENTAH DI MANA DIA LETAKKAN ALLAH SWT DALAM KEHIDUPANNYA. HINDU YANG BERIMAN MULIA SEBAB DIA PERCAYA KEWUJUDAN TUHAN WALAUPUN BENTUK TUHAN DIA TAK SAMA DENGAN ALLAH SWT BERBANDING ZAMBIRI2 YANG MENGAKU ISLAM TAPI HIDUP MACAM TAKDE TUHAN. KALAU zAMBIRI2 NIH ADA TUHAN, TENTULAH DIA TAK BUAT PERANGAI MACAM NIH.

Tanpa Nama berkata...

Org salah/zalim mane berani berhadapan dgn pendokong kebenaran dan yg di zalimi?? Dasar bacul!!!

Kalau dah tersepit, media,polis, mahkamah, SPRM, SPR dll dijadikan perisai.

Itu yg keluar bermacam-macam tindakan dan alasan kartun. Ingat rakyat bodoh ke???

Tanpa Nama berkata...

pastikan kiranya di beri Allah S.N.T PR memerintah selepas ni....SUK(Rahman) tidak lagi menjadi SUK negeri...TAKBIR