26 Mei 2009

Siapa Aminah untuk minta PKR dibubarkan ?

SIAPA Aminah Abdullah ? Beliau adalah salah seorang calon bebas yang akan bertanding di PRK Dun Penanti nanti. Beliau adalah bekas pimpinan PKR P.Pinang yang ditolak oleh PKR P.Pinang termasuk suaminya lantas keluar dari PKR. Beliau sememangnya seorang ahli yang senior dan lama bergiat di dalam PKR iaitu semasa era reformasi lagi. Beliau menyatakan bahawa Presiden PKR sendiri boleh mengesahkan bahawa beliau adalah `pejuang' lama di dalam PKR berbanding dengan Pengerusi Perhubungan PKR P.Pinang sekarang. Tetapi beliau lupa, di dalam perjuangan, `lama' bukan bererti bagus dan hebat. Kadangkala yang `lama' itu lah pembawa `karat' kepada perjuangan. Pada saya, Aminah Abdullah adalah pembawa `karat' kepada PKR.

Oleh sebab itu, Aminah langsung tiada idea untuk menambah baik perjuangan PKR sewaktu beliau berada di dalam parti PKR. Jika sekadar hadir berhimpun atau berdemontrasi, budak-budak bekerja `despatch' pun ramai yang menyertai perhimpunan. Tanyalah ahli-ahli PKR khususnya di P.Pinang, berapa ramai yang kenal Aminah ini. Saya juga sentiasa mengikuti perkembangan PKR di seluruh negeri bermula dari era reformasi, bermula dengan nama ADIL, kemudiannya dikenali sebagai KeADILan seterusnya kini PKR. Nama Aminah langsung tidak saya kenali sehinggalah beliau keluar dari PKR dan menjadi calon bebas. Bagi saya nama Nora atau Norazimah lebih wajar dikenang sebagai pejuang di kalangan wanita daripada Aminah walaupun kini Nora tidak lagi bersama PKR tetapi berjuang bersama PKR di dalam PAS.

Terbaru, Aminah menunjukkan kononnya sebahagian bukti yang beliau ada tentang sogokan rasuah oleh PKR kepada beliau. Bukti rakaman audio telah ditunjukkan kepada wartawan baru-baru ini untuk menunjukkan PKR benar-benar menagih jasa dan khidmatnya kembali. Bahkan, PKR kononnya menawarkan kepada beliau untuk jawatan TKM 1 P.Pinang. Hendak termuntah dan loya tekak saya bila memikirkan Aminah ingin ditawarkan jawatan tersebut. Bukan saya hendak menghina atau merendah-rendahkan Aminah, tetapi beliau seharusnya sedar diri beliau siapa sebelum `merepek dan merapu' tidak tentu pasal. Mengapa beliau menunjukkan bukti tersebut kepada wartawan terlebih dahulu, mengapa tidak terus melaporkan kepada pihak berkuasa? Mengapa masih tertunggu-tunggu? Bertindaklah pantas jika dakwaan itu benar, jangan sampai rakyat menggelarnya sebagai `pelacur politik' yang murahan. Saya teringat kisah beberapa tahun dahulu, terdapat rakaman audio perbualan telefon yang dianggap `feeling' antara DS Anwar dengan isteri Azmin Ali. Itu juga kononnya sebagai bukti menunjukkan skandal DS Anwar bersama isteri orang. Tetapi, apakah yang berlaku kepada bukti-bukti tersebut? Bagaimana pula dengan bukti-bukti video (CCTV) bergambar (bukan audio semata-mata) yang jelas menunjukkan perbuatan rasuah yang berlaku di Kedah sepertimana yang telah didedahkan oleh DS Anwar di dalam Parlimen? Jika bukti video pun tidak disiasat, tentulah ganjil bukti audio semata-mata boleh diterima.

Dunia politik di negara kita ini sudah terlalu ramai `pelacur politik' yang murahan samada lelaki dan perempuan. Kesemuanya ini akan `berdagang' apabila musim pilihanraya sahaja. Saya percaya dakwaan Aminah ini akan senyap dan hilang selepas pilihanraya Dun Penanti nanti. Bermacam-macam dakwaan muncul ketika menjelang pilihanraya dan ianya akan hilang selepas itu. Dakwaan Aminah ini sepantas kilat diulas oleh mantan MB selangor yang pernah menunjukkan `kehebatan'nya membongkar kisah lembu korban di Selangor. Sememangnya antara Aminah dan Khir Toyo banyak persamaannya. Siapa Khir Toyo yang mahu bercerita soal maruah PKR ? Semenjak bila Khir Toyo ada maruah ? Ahli-ahli Umno sendiri tahu siapa Khir Toyo. Mungkin `Mickey Mouse' pun kenal siapa Khir Toyo ini. Kerajaan Selangor di bawah pemerintahannya dahulu sangat berminat dengan `Mickey Mouse' dan penyapu. Nampaknya, Aminah ada pembela kuat iaitu Khir Toyo. Selepas ini, mungkin Raja Sesumpah serta rakan-rakan seperti Lokman Noor Adam akan mengangkat Aminah sebagai pejuang terhebat.

Saya mendapat tahu melalui blog Chegubard, ramai di kalangan wartawan yang mendapat salinan audio yang diberikan oleh Aminah tersebut ketawa besar bila mendengar bahan bukti berkenaan. Wartawan yang dikatakan ramai menulis di dalam akhbar media perdana sendiri pun merasa lucu dengan apa yang Aminah lakukan sepertimana lucunya mereka apabila mendapat bukti pendedahan surat DS Anwar kepada Tun Mahathir yang telah didedahkan oleh raja sesumpah sewaktu PRK Parlimen K. Terengganu baru-baru ini. Mungkin Aminah adalah anak murid raja sesumpah tetapi masih belum tamat pengajian lagi.

Kadangkala timbul rasa simpati terhadap Aminah yang begitu bersungguh-sungguh untuk melihat PKR berkubur. Jika mahu tunjuk bukti pun, mengapa perlu bersyarat agar PKR sanggup dibubarkan? Apakah tujuan syarat-syarat tersebut dan apa kena mengena dengan bukti yang kononnya beliau ada? Kini beliau adalah calon bebas dan beliau boleh dedahkan bukti-bukti yang beliau ada di merata pelusuk bumi Penanti, tetapi bukti itu tidak akan ke mana selagi Aminah kecut perut untuk melaporkannya ke pihak berkuasa. Saya bertambah simpati jika Aminah hilang depositnya nanti di PRK Dun Penanti, kemudiannya terpaksa pula membayar saman akibat tindakan bodoh beliau itu.

PKR telah masak dengan berbagai tuduhan oleh pihak-pihak yang cemburu dengan kebangkitan parti tersebut. Mereka gagal untuk meruntuhkan kerjasama padu PKR dengan PAS dan DAP. Sumpah laknat Saiful ternyata memakan tuan. Pendedahan surat DS Anwar kepada Tun Mahathir juga menjerat diri. Memfitnah Fairus Khairuddin juga gagal untuk mengkucar kacirkan PKR. Kini, Aminah terus mencuba dengan modal basi yang lapok dek zaman itu.

WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

13 ulasan:

Manickam Nadeson berkata...

Perempuan yang akan kalah teruk sehingga hilang deposit. Dia nak publisiti murahan itu sahaja. Secara tak langsung dia juga mempopulerkan PKR.
Sybas Puan Aminah Abdullh. My deepest condolence to the losing lady.

budak kampung online berkata...

bila dah berkarat mesti berbunyi... kena taruk minyak kasi kurang bunyi.

Malaysian berkata...

Saya masih tunggu dia kemukakan "bukit" itu...
ataupung "bukti" itu tiba tiba hilang? kerana Malaysia memang terkenal dengan "budaya" itu...

Regards,
Malaysian Come First
GoMalaysian.Blogspot.Com

ZAMRI kecik's berkata...

Ada kaitan ke Aminah Abdullah ni dengan Aminah Wadud?

masuk suku berkata...

asalamualaikum wbt..kesian si nenek tu..patutnya nenek atau opah ni tumpukan perhatian pada amal ibadat..mungkin esok lusa nak pergi dah..jangan le mengarut dan melatah..orang lain dan suami sendiri pun tak suka..yang opah tak sedar diri kenapa,,main le dengan cucu cicit tu,,tak pun makan sireh je..pasal parti ni biar yang cerdik sikit handle..opah dah nyanyuk dah..duit tu masuk dalam tabung haji untuk ke mekah ada baik juga..atau pun duit orang sponsor atau pun pinjam along kot..lupakan le nak bertanding..pm pun cuak ini kome...lu pikir sendiri lah

Tanpa Nama berkata...

Beginilah jadinya kalau berjuang kerana kedudukan dan jawatan.Bila tak dapat apa yg dikehendaki keluar parti dan jadi talbarut pd UMNO/BN.Memang elok pun keluar buat susah parti.Minta semua parti PR supaya kenal pasti ahli2 yg seperti ini.Jangan diulangi lagi seperti 2 ekor monyet di DUn Perak

Tanpa Nama berkata...

kalau kita yakin yg kawasan tu pkr blh menang,x kan pkr perlu menagih simpati,kononya kalau aminah ni x tolong pkr,nanti pkr x menang...sebab selama ni jarang bebas pernah menang..buat apa nak tagih simpati sepertimana yg d dakwa oleh aminah...bg siapa yg percaya dakwaan aminah tu,kemungkinan besar otak diorang bermasalah

ismail,batu pahat

Tanpa Nama berkata...

Aminah hanyalah seorang calon Bebas yang tak perlu dipandang walau sebelah matapun oleh PR. UMNO/BN parti yg memerintah Malaysiapun lari lintang pukang tak sanggup bertanding di Penanti, inikan Aminah, apalah sangat..perabih boras aje

Tanpa Nama berkata...

PKR anti rasuah tau. pemimpin PKR tak penah rasuah. neraka lah PKR kalau rasuah. hidup PKR! pemimpin kami tak penah berbohong, terutama anwar ibrahim yang sangat jujur dan baik hati serta tidak pernah mengeluarkan kenyataan yang bukan2 serta menfitnah org. tuturkata nya yang lemah lembut menyerupai seorang ulama. hidup anwar!!

me|l aziz berkata...

haha. lawak lar mak cik aminah nih.. ditawarkan RM88,000 plak tuh.. pandai dia amek angka 8.. sbb ade ong.. huhu.. mcm nk mintak hantaran kawen lar plak.. wakakaka

anakjatiperak berkata...

Mantan TKM1 letak jawatan kerana ditekan dengan isu rasuah. Logik ke nenek minah dolah ni nak kaitkan dengan rasuah?Fairus terbukti telah tidak terlibat dengan rasuah yang dicanang oleh UBN.Tetapi demi prinsip,tidak mahu dilihat sebagai terlibat dengan rasuah, terus letak jawatan. Oiii...Jawatan Timbalan ketua menteri wei..bukan timbalan ketua JKKK. kalau teman pun belum tentu letak lagi.bukan mudah untuk sampai ke tahap ini.

Tanpa Nama berkata...

Jangan terlalu taksub....

Tanpa Nama berkata...

aminah ni sedaghe ke ngan aminah sharibuuu???