08 Jun 2009

PAS mahu Sisters In Islam diharam jika langgar syariat Islam

Muktamar Tahunan PAS Ke-55 menggesa kerajaan mengharamkan Sisters in Islam (SIS) jika terbukti bertentangan dengan syariat Islam dan membuat pemulihan ke atas ahli-ahlinya.

Gesaan itu terkandung dalam salah satu yang diterima tanpa bahas hari ini.

Sesi perbahasan sedang berlangsung.

Usul itu dikemukakan oleh PAS kawasan Shah Alam.

Usul itu antara lain berbunyi menyedari bahawa aliran dan pandangan dibawa oleh SIS boleh mengelirukan masyarakat, mendesak Majlis Fatwa Kebangsaan membuat penyelidikan ke atas SIS yang membawa aliran Islam liberal dan seterusnya mengharamkan pertubuhan tersebut jika terbukti bertentangan dengan syariat Islam dan membuat program pemulihan ke atas ahli-ahlinya.

Muktamar PAS sedang membahaskan tiga usul dan ada usul yang diterima tanpa perbahasan. Mstar.

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau gitu, adakah Parti PAS juga langgar syariat Islam pula menubuhkan Parti mengelirukan umatnya juga?
apa salah dgn membawa aliran islam liberal?
bukankah keadilan diperjuangkan utk parti PAS juga?

ubatkuat berkata...

PERLU,, KE TAK PERLU? NAK LAYAN ULASAN KAT ATAS NI..TANPA NAMA 11.09PM

Tanpa Nama berkata...

kalau dah solat jumaat boleh di imamkan oleh wanita..... perlu ke nak disokong SIS?

Ikhwan Muslimin berkata...

tanpa nama @ 11.09pm...Tolong habaq mai kat mana dalam AL-QURAN atau HADITH ada menyatakan ISLAM Liberal? ISLAM Hadhari ada tak? Yang keliru tu awak, pergilah ke kuliah-kuliah agama yang banyak diadakan di masjid-masjid dan surau-surau terutamanya di Selangor ni. Jangan ingat kalau dah ada degree atau whatever, awak ni dah cerdik sangat! SIS ni boleh dikatakan semuanya tidak patuh pada hukum ALLAH tetapi lebih cenderung menggunakan hukum akal sahaja.

Tanpa Nama berkata...

sape yang mengelirukan umat.... org islam tak pakai tudung?... org islam boleh peluk lelaki dan perempuan yang bukan muhrim? org islam yang boleh minum arak? org islam hanya untuk org melayu? org islam yang mengamalkan rasuah? org islam yang boleh pukul org suka hati? org islam yang celup2,,, nk solat,nk mati, nk pg kubur bru igt pahala dosa? yg lain igt da?... org islam yang boleh pakai baju sekerat?... org islam yang boleh hukum org tanpa bukti?... org islam yang memusuhi org islam yang membwa ajaran islam? org islam yang cube menyekat hak asasi manusia? org islam yang mengagungkan bahasa barat? org islam yang apabila mendewakan pembangunan dan sekarang baru sedar yang masyarakat anak2 bangsa da hanyut baru nk buat pembangunan insan?... org islam yang takut dengan hukum alquran dijalankan, org islam yang lebih selesa dengan kaum dari agama? org islam yang terlampau, mengaku org islam tapi tidak pernah membaut ajaranya? org islam yang tidak menghormati agama lain? semua itu apa pada umNOOOO dan Be End... fikir2kanlah

David Ahmad Muniandi berkata...

[quote]tanpa nama berkata....
kalau gitu, adakah Parti PAS juga langgar syariat Islam pula menubuhkan Parti mengelirukan umatnya juga?
apa salah dgn membawa aliran islam liberal?
bukankah keadilan diperjuangkan utk parti PAS juga?[/quote]

tv9 pernah muncul debatan SIS dengan ustaz Hussein Yee pada bulan 2 atau 3 lepas...
SIS berkata selagi budak-budak berumur 18tahun tak boleh memaksakan mereka memilih agama mereka ada kebebasan untuk memilih agama sendiri...dan SIS kata di Penang kalau boleh tempat tu kalau ada masjid biarlah sama sekali di tempat yang sama mengadakan gereja,kuil hindu dan tokong cina sekali...jadi biarlah mereka memilih agama mana yang mereka mahu menuntutnya sebab berikan mereka kebebasan bukan tekanan untuk mereka...
inilah hujah-hujah Sister in islam.
Ya lagi satu jangan lupa setiap jumaat ketua sister in islam menjadi imam dalam masjid adakah itu mengikut syariatnya...

kalau parti PAS melanggar syariat bolehlah tunjuk bagi kami supaya bolehlah untuk orang PAS berubahnya, kalau tidak itu satu bahan fitnah. Fitnah adalah dosa paling besar boleh membawa murtad.

M Rizal berkata...

mmg WAJAR SISTER-In-ISLAM di HARAMKAN...

Yop Halim berkata...

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

BEBERAPA KETENTUAN DALAM KEADAAN PERANG/BERPOLITIK
Larangan menjadikan seseorang dari golongan musuh sebagai teman setia

Surah Al Mumtahanah Ayat 1.

A'uzubILLAHi minas syaitonirrojim.
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad/rahsia peperangan), karena rasa kasih sayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalan-Ku dan mencari keridhaan-Ku (janganlah kamu berbuat demikian). Kamu memberitahukan secara rahasia (berita-berita Muhammad/rahsia peperangan) kepada mereka, karena rasa kasih sayang. Aku lebih mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Dan barangsiapa di antara kamu yang melakukannya, maka sesungguhnya dia telah tersesat dari jalan yang lurus."
ShodaqALLAHul'Azim .....

Tanpa Nama berkata...

Tolong habaq mai kat mana dalam AL-QURAN atau HADITH ada menyatakan ISLAM Liberal? ISLAM Hadhari ada tak?

KAlau ni boleh jadi alasan.parti PAS melanggar syariat kerana dari mana Islam dibenar menubuhkan parti politik?

jangan sekali2 melempah kata2 seperti fitnah & khafir kat org.pikir dgn resional jgn ikut emosi saja...

Saya cuma harap Melayu(Islam) MAlaysia bukalah mata & minda dari segi pengetahuan dunia Islam sedunia bukan bagai katak bawah tempurong saja.

Mohon maaflah jika kata saya ni kasar & tak bersopan ye. saudara2 sekelian.cuma bincang je.

Abdullah Ngah berkata...

Ketika di Mekkah saya ramai orang kita hairan dengan uamt islam yang datang menunaikan haji.

mereka hairan kerana banyak kesalahan yang dilakukan.Salah bagi kita umat islam di Malaysia.
Tapi bagi mereka betul.

Demikian juga apa yang dilakukan oleh SIS di Malaysia.

Saya kata, Islam terbahagi kepada 73 puak. Apa yang hendak dihairankan.

Kalau 73 puak sudah tentu berbeza satu sama lain.

Puak A tidak sama dengan puak B demikian juga puak C hingga ke Z.

Itu baru sahaja beberapa puak. Bagaimana pula dengan 73 puak. Pening kepala dibuatnya.

Mereka berbeza.

Bolehkan Umno haramkan SIS, sedangkan SIS sama dengan UMNO puak yang faham libralimse.

Mustahil Umno akan mengharamkan SIS yang sepuak dengan Umno.

Kita juga kena ingat dengan kata kata Nabi SAW bahawa satu puak sahaja yang diterima, manakala 72 puak lagi semuanya sesat dan menyesatkan.

Tanpa Nama berkata...

Manusia tu ciptaan siapa? kalau Muslimin terima kuasa ciptaan Allah yg maha pemurah.
bukankah ciptaan Allah satu pedoman penjelasan dunia realiti sebenar & dunia hidup manusia.
Ia dicipta mengikut lelaki & perempuan;
tinggi & rendah;cantik & hodor;putih & hitam....
memang tidak persamaan antara manusia ni;macam mana nak paksa semua org dlm satu identiti gender;bangsa; agama;budaya.
Bahkan dlm sejarah Islam juga nampak pun perang (senjata Atau lidah)antara saudara islam sendiri tanpa henti sampai kini;perbezaan taksiran dlm akidah & Al-Quran(jangan lupa siapa yg benar & salah tu bukan dpt kita menentunya).
macammana Org islam dalam politik lah ni nak pakai ugut & paksa semua Islam mesti mengikut kehendak & taksiran kelompok tertentu sedangkan ada juga idelogi Islam lain yg tak setuju dgnnya.....

siapkah yg lebih bekuasa selain daripada Allah SWT?

Tanpa Nama berkata...

SEMOGA KITA BERADA DIPIHAK YANG BENAR..SEGALA PERBUATAN YANG MENYALAHI HUKUM JANGAN SESEKALI DISOKONG DIBIMBANGI KITA AKAN MEMPEROLEHI DOSA YANG SAMA SEPERTI MEREKA..INGAT SAUDARA-SAUDARAKU.

Tanpa Nama berkata...

surah 2、256
"Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

Tanpa Nama berkata...

saya sarankan anda2 lebih baik naik unta, kerana kereta tiada dizaman Rasulullah saw. Nak bercakap tentang bidaah biarlah faham apa itu bidaah jangan sikit2 beralasan tiada dalam al-quran dan sunnah..perjuangan islam tetap perjuangan islam Rasulullah perjuangkan islam dan pas memjuangkan islam sama shj tetap perjuangan islam. yg bidaahnya anda memperjuangkan melayu tiada dalam al-quran dan hadis.

Tanpa Nama berkata...

HARAMKAN SIS...........HARAMKAN SIS...........HARAMKAN SIS...........HARAMKAN SIS...........HARAMKAN SIS...........HARAMKAN SIS...........