02 Ogos 2009

APABILA TOK GURU GUNA KAEDAH KETIGA

Oleh Annuar Kamaruddin

Dalam apa jua urusan, kita mempunyai pelbagai kaedah. Apabila berdepan dengan masalah kita punya pelbagai kaedah untuk mengatasinya. Apabila berdepan dengan UMNO, Tok Guru gunakan kaedah ketiga. Biar saya perjelaskan.

Dalam mendisplinkan pelajar, seorang guru mempunyai tiga kaedah. Pertama kaedah lembut iaitu suruhan, nasihat, teguran. Kaedah ini sesuai untuk pelajar menengah atas atau yang mempunyai IQ tinggi. Kedua kaedah marah dan amaran. Kaedah ini sesuai untuk pelajar sederhana. Ketiga ialah kaedah rotan atau maki. Kaedah ini sesuai untuk pelajar yang degil, tidak mahu mendengar nasihat, teguran, atau amaran.

Dalam perubatan tradisional Melayu juga ada kaedah iaitu kaedah rohani dan jasmani. Kaedah jasmani melalui urutan dan makan ubat-ubatan (akar kayu, daun kayu, dan herba-herba). Manakala kaedah rohani, ada tiga kaedah. Pertama kaedah jampi, menggunakan doa-doa berasaskan ayat-ayat al Quran. (sesuai untuk penyembuhan sakit-sakit biasa). Kaedah kedua menggunakan jampi Mantera. (sesuai untuk gangguan makhluk halus). Kebiasaan jampi mantera menggunakan bahasa Melayu dengan seruan-seruan tertentu dengan tujuan memujuk.

(Selain pengubatan, jampi mantera juga digunakan untuk tujuan ilmu pemanis, pengasih dan sebagainya. Saya ingat satu jampi mantera untuk memancing berbunyi begini:

Hai ikan si bapa ikan si raja ikan dengarlah kata.

Bukan kata sebarang kata kata perintah dari beta

Ulur-ulur si arik-arik aku menghulur engkau menarik

Ulur-ulur si ambut-ambut aku menghulur engkau menyambut

Kalau engkau tidak mendengar kata derhakalah engkau

Berkat doa Lailah Ha IlalLah Muhammadurasullullah. )

Berbalik kaedah ketiga dalam perubatan tradisional Melayu iaitu kaedah jampi serapah. Kaedah ini merupakan kaedah caci maki. Sesuai untuk menghalau makhluk halus yang merasuk mangsa. Biasanya jampi serapah bahasanya kasar dan keras. Persoalannya, apabila bomoh menggunakan kaedah ketiga ini untuk menyesuaikan dengan situasi, adakah orang akan menganggap bomoh tersebut seorang yang suka mencaci maki orang lain padahal dia menggunakan kaedah serapah ini untuk mengubati pesakit ? Tentu tidak.

Dalam menghadapi karenah UMNO, Tok Guru juga ada kaedahnya. Apabila UMNO semakin merasuk dan semakin degil, semakin menganaiyai orang Melayu dan orang Islam, semakin menggunakan kekerasan terhadap rakyat, semakin hari semakin membenci dan menekan rakyat, maka kaedah serapah sebagai kaedah ketiga adalah kaedah yang tepat. Pergi jahanam dengan UMNO.

Tiada ulasan: