25 Ogos 2009

Muhyiddin jadikan harta kerajaan harta partinya

Oleh : faiz

Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno, baru-baru ini terselamat dari terlibat dengan tragedi apabila helikopter Nuri milik TUDM yang dinaikinya terpaksa membuat pendaratan cemas di Tuaran disebabkan cuaca buruk.

Sambil mengucapkan syukur atas terhindarnya Muhyiddin dari tragedi, Saudara Ahmad Nizam Hamid, Penasihat Undang-Undang PKR Negeri Pahang sempat melontar persoalan yang terbit berikutan kejadian tersebut.

Ini kerana Muhyiddin menaiki helikopter Nuri milik TUDM tersebut untuk ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu setelah selesai merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Kudat. Pada petang hari yang sama, Muhyiddin dijadual akan merasmikan pula Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Penampang.

Nizam mempersoalkan kenapa Muhyiddin dibenar bagi menggunakan helikopter milik tentera, milik kerajaan untuk kerja-kerja partinya, Umno?

Walaupun beliau berjawatan dalam kerajaan sebagai Timbalan Perdana Menteri, tetapi itu tidak pula pernah memberinya tiket untuk turut mendapat keistimewaan kemudahan kerajaan dalam menjalankan tugasnya sebagai Timbalan Presiden Umno.

Lainlah kalau Muhyiddin boleh membuktikan yang Umno telah menyewa helikopter tersebut dari TUDM untuk kegunaannya di Sabah.

Nizam menambah, sikap Muhyiddin mungkin gambaran sikap Umno keseluruhannya, yang sudah tidak dapat membezakan di antara harta peribadi dan harta kerajaan, harta kerajaan itu harta parti, Umno itu kerajaan, kerajaan itu Umno.

Sikap yang melambangkan bahawa Umno secara dasarnya tidak pernah berubah, walaupun telah terpukul teruk dalam pilihanraya umum yang lalu.

Jika Umno, seperti yang ditunjukkan Muhyiddin, secara berterusan menggunapakai harta kerajaan bak harta sendiri dan harta parti, tanpa sedikitpun ada rasa bersalah, maka jelaslah Muhyiddin bagi Nizam, sebenarnya adalah pengkhianat, mengkhianati amanah negara yang telah mempertanggungjawab kan kedudukan Timbalan Perdana Menteri ke bahunya. Dengan menyalahgunakan kedudukannya, Muhyiddin telah “mencuri” harta negara untuk digunakan bagi kemudahan diri dan partinya.

SPRM sepatutnya boleh membuka fail siasatan terhadap Muhyiddin berdasarkan laporan akhbar. SPRM sepatutnya boleh menyerbu ke pejabat Muhyiddin dan mengheret setiausaha peribadi atau pembantu khas beliau di hadapan orang-ramai. Tegas Nizam, perbelanjaan minyak dan lain-lain berkaitan juruterbang serta seumpamanya boleh sahaja mencecah RM150,000 jika mengambil contoh skandal yang didakwa melibatkan Presiden MCA, Ong Tee Keat yang gagal menjelaskan bil penggunaan jet persendiriannya.

Simpul Nizam, bagi pemimpin Umno seperti Muhyiddin, istilah pertanggungjawaban dan memegang amanah secara jujur tiada dalam kamus hidup dan politik mereka. Tanggungjawab moral bagi pemimpin seperti ini hanyalah retorik pidato dalam siaran media dan kempen pilihanraya. Mereka, ujar Nizam lagi mencuri, menggadai dan menyalahguna harta negara, kemudiannya melepaskan tanggungannya ke pundak rakyat. Lebih teruk ia dilakukan tanpa sedikit pun rasa bersalah dan menyesal.

4 ulasan:

Sufi_an berkata...

salam..
nasib baik tak jatuh,kalau tidak akan ada pilihanraya kecil lagi sekali.
pas tu akan sibuk juru kira tok jib jumlah komisyen nak beli heli baru

Abdullah Ngah berkata...

Memasa dia jadi menteri besar Johor dulu hampir separuh negeri itu digadai kepada orang Singapura.

Atas sebab itulah dia kena tendang kepusat dek dimurka oleh raja.

Itulah pemimpin nombor 2 negara. sikapnya selari dengan najib yang ada saham yang sama untuk gadai negara melalui leberal ekonomi dan satu malaysia.

Kata rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan untuk menutup rancangan gadai negara.

Menakala Muyhidin pula tuduh Anwar sebagai pengkhianat. Inilah senjata untuk menutup kemungkaran yang dilakukan oleh UMNO yang diterajui mereka berdua.

Tanpa Nama berkata...

dah jdi camtu pun xnak taubat lg ke?

masuksuku berkata...

salam yb. kenapalah group depa ekor tu tak mampos terhempas macam yang biasa jadi pada nuri tu..jangan le kita pertikaikan hak mereka semua dari kerajaan ni..depa ni takda pengetahuan ugama..haji di beli oleh komisen dan rasuah..hukum hakam depa tak takut..dengan rakyat depa tak takut..sebab dengan kain pelikat sehelai boleh di beli..