23 Ogos 2009

Selsema Babi suka naik pengangkutan awam

Oleh : Rozmal bin Malakan

H1N1 / Selsema babi suka pengangkutan awam. Itulah tajuk dari laman web Afrika Selatan di mana kerajaan Afrika Selatan mempertingkatkan kesedaran kepada rakyatnya bahawa menaiki pengangkutan awam adalah berisiko tinggi ketika wabak H1N1 sekarang ini.

Jika terdesak pilihan terakhir terpaksa juga menaiki pengangkutan awam terutamanya bas , komuter , keretapi, LRT dan sebagainya perlu diambil langkah-langkah pencegahan berikut :

1. Dinasihatkan memakai topeng muka.
2. Tempat pemegang tangan, tempat duduk hendaklah sentiasa disapu dengan ubat penghapus bakteria atau kuman oleh pemilik kenderaan atau syarikat.
3. Hendaklah membasuh tangan dengan sabun segera selepas turun dari kenderaan.
4. Jangan memegang muka terutamanya mulut, hidung dan mata ketika dalam kenderaan awam.

Macamana rakyat 1Malaysia ? Ada tak panduan ini terdapat dalam bas, teksi , komuter , keretapi yang kita naiki di Malaysia ?

Ada tak syarikat bas , komuter , bas sekolah dan lain-lain di Malaysia ini cuci atau lap kerusi , pemegang tangan dan sebagainya setiap hari dengan cecair pembasmi bakteria atau kuman ?

Rujukan tindakan kerajaan Afrika Selatan di sini http://roadsafety. co.za/2009/ 08/13/h1n1- swine-flu- love-public- transport/



Tiada ulasan: