30 September 2009

Rasuah politik: Hukuman parti tidak sama dengan hukuman rakyat !

Calon BN bagi pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang, Tan Sri Isa Samad mendakwa isu beliau terbabit dalam rasuah politik tidak berbangkit lagi kerana beliau telahpun menjalani hukuman penggantungan keahliannya dalam Umno selama tiga tahun. Persoalannya sekarang adakah hukuman itu memadai tanpa satu lagi hukuman yang lebih besar yang akan ditentukan oleh rakyat di Bagan Pinang.

Sebelum ini Isa digantung selama tiga tahun mulai 24 Jun 2005 kerana terlibat dengan rasuah kerana melanggar etika pemilihan pemilihan pucuk pimpinan Umno pada tahun 2004

Dalam pemilihan tersebut, Isa mendapat undi tertinggi untuk tiga jawatan naib presiden Umno, tetapi kemenangannya dibatalkan kerana didapati bersalah melanggar kod etika pemilihan.

Pada mulanya, dia digantung selama enam tahun atau dua penggal tetapi dikurangkan selepas beliau membuat rayuan.


Bercakap kepada pemberita selepas diumumkan sebagai calon BN bagi pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang, Isa berkata, beliau juga bukannya melakukan satu kesalahan jenayah. Satu dakwaan yang saya anggap memperbodohkan rakyat di Malaysia dan bagan pinang. Siapakah yang boleh menerima rasuah bukannya satu kesalahan jenayah.

Sebaliknya, tegas bekas menteri besar Negeri Sembilan itu, beliau melanggar kod etika sewaktu pemilihan pucuk pimpinan Umno. Sedangkan kod etika itu dikaitkan dengan rasuah dan rasuah adalah jenayah yang berat di malaytsia.

Anehnya desakan Parti pemabgkang semasa itu dan sekarang Pakatan Rakyat supaya orang seperti Isa disiasat olewh SPRM tidak diambil peduli oleh pihak berkenaan. Persoalannya jutaan ringgit untuk merasuah perwakilan bagi mengundinya sehingga mendapat undi tertinggi dari mana duitnya ?

Malah Isa mendakwa berdasarkan tahap sokongan yang ditunjukkan oleh akar umbi dan kempen yang akan dijalankan, beliau katanya akan menang dengan majoriti lebih besar.

Isa mewakili kerusi DUN Linggi sejak 1978 dan pada 2004 beliau beralih bertanding kerusi parlimen Jempol dan kemudiannya dilantik sebagai menteri wilayah persekutuan, jawatan kerajaan terakhir yang eliau sandang sebelum metelakkan jawatan pada tahun 2005, selepas keahliannya dalam Umno digantung selama tiga tahun atas kesalahan rasuah ketika bertanding jawatan naib presiden pada 2004.

Sebelum itu, Isa pernah bertanding jawatan-jawatan penting di peringkat pusat. Pada 1993, Isa bertanding jawatan ketua Pemuda Umno tetapi tewas kepada Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik.

Pada tahun berikutnya, Isa mencuba nasib pula bertanding jawatan naib presiden Umno tetapi tewas juga, sehinggalah memenangi jawatan naib presiden pada 2004 tetapi dibatalkan .

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam YB..

mana calon PAS nya..ingat semalam nak umum..

Tanpa Nama berkata...

rasuah budaya UMNO, tak percaya tanya SPRM, tapi tak boleh siasat

Tanpa Nama berkata...

kalau UMNO jatuhkan tuduhan rasuah kenapa SPRM bisu ni tak siasat, bermakna ada bukti.

Hamba Allah berkata...

SEMOGA ALLAH TUNJUKKAN AKAN KEBENARAN
SELAMAT BERJUANG WAHAI PEJUANG ALLAH

Cabaran Hadiah Tunai RM 10,000 Untuk Dimenangi !
http://abiarwahida.blogspot.com/