10 Oktober 2009

Arab Saudi Bersedia Menyambut Tetamu Allah

Email : mohd naim mohd zain


Hambamu datang menyahut panggilanmu, Ya Allah, Hambamu datang menyahut panggilanmu


Hambamu datang menyahut panggilanmu, Tidak ada sekutu bagimu, Hambamu datang menyahut panggilanmu


Sesungguhnya segala pujian


Dan nikmat


Dan pemerintahan adalah kepunyaanmu


Tidak ada sekutu bagimu

FEZ, Maghribi - Arab Saudi sudah bersiap sedia untuk menyambut ketibaan kira-kira tiga juta jemaah haji ke kota suci pada Disember ini, sekalipun langkah berjaga-jaga terhadap wabak selesema babi dipertingkatkan.

Pegawai kanan Kementerian Kesihatan, Ziad Ahmed Memish hari ini berkata, meskipun langkah berjaga-jaga terhadap virus influenza A (H1N1) pada tahap enam, 'Arab Saudi mengambil keputusan untuk mengadakan perhimpunan besar di Mekah dan Madinah'.

Beliau berkata demikian di luar jadual utama mesyuarat jawatankuasa serantau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi Mediterranean Timur yang berlangsung di sini sehingga Khamis ini.

Langkah untuk menangani ancaman selesema babi semasa ibadat haji adalah antara topik utama pada persidangan yang dihadiri oleh 22 menteri kesihatan dan ketua WHO, Margaret Chan.

"Kami buat masa ini mempunyai lebih empat juta dos vaksin dan hospital-hospital kami dilengkapi peralatan yang secukupnya untuk menangani selesema babi," kata Ziad.

Beliau berkata, Arab Saudi telah melepasi ujian selesema babi semasa jemaah melakukan umrah pada bulan Ramadan yang lalu.

"Kami hanya menemui 26 kes jangkitan di kalangan dua juta jemaah," katanya.

Kira-kira dua juta jemaah asing dan kemungkinan seramai itu jemaah Saudi dijangka membanjiri Mekah dan Madinah semasa haji, yang berlangsung di tengah-tengah musim selesema di hemisfera utara.

Pihak berkuasa Saudi menggesa jemaah haji mendapatkan suntikan selesema biasa dan jika vaksin selesema babi sempat disediakan, mendapatkan suntikan berkenaan juga.

Pegawai kesihatan di dunia Arab pada mesyuarat di Kaherah pada Julai lalu menasihatkan mereka yang berusia 65 tahun ke atas, kanak-kanak di bawah umur 12 tahun serta pesakit kronik supaya tidak mengerjakan haji pada tahun ini.

Arab Saudi sehingga kini melaporkan 9,000 kes selesema babi dan 35 kematian akibat penyakit itu, antara paras jangkitan tertinggi di dunia Arab. - AFP

Tiada ulasan: