12 Oktober 2009

Bagan Pinang: Mood rakyat jelas menolak Mohd Isa

Tinjauan rambang pelbagai pihak mendapati umumnya bersetuju bahawa mood rakyat semasa kempen pilihan raya kecil Bagan Pinang adalah menyebelahi PAS. Faktor mood sudah cukup mengatakan PAS boleh bertarung dan boleh menang!

Semuga Tuhan Yang Esa menyuntik kesedaran kepada pengundi Bagan Pinang agar bersama-sama dengan mood rakyat di serata Semenanjung yang telah merasmikan pihak Pakatan Rakyat adalah pilihan rakyat di semua pilihan raya kecil.

Berikut adalah analisis daripada beberapa tinjauan online atau undian SMS yang mengutip mood rakyat tersebut.

Undian online

Beberapa kutipan pendapat yang dibuat melalui laman sesawang akhbar online tentang senario pilihan raya kecil N.31 Bagan Pinang, sebahagian besar memberi sokongan kepada isu-isu yang menyebelahi PAS/Pakatan Rakyat.

Berpandukan respon pembaca akhbar online yang sebahagian besar mereka adalah penjenguk laman sesawang (mungkin mereka sebahagian profsional, blogger atau penggemar internet) dari pelbagai lapisan social pembaca, menyatakan mood mereka (tentang sesuatu isu pilihan raya kecil Bagan Pinang) adalah menyebelahi pihak Pakatan Rakyat.

Di antara isu itu adalah Bagan Pinang adalah DUN kuat pengaruh BN, penilaian terhadap populariti Tan Sri Isa Samad dan hubungan populariti calon BN dengan peluang kemenangan.

Oleh itu, undian para pembaca laman MyStar online dan the Malaysian Insider adalah antara sample yang boleh dibaca. Berikut adalah keputusan undian tersebut.

Undian MyStar online 20 September 2009, atas persoalan: Apakah peluang BN untuk menang di pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang lebih besar kerana ia adalah kubu kuat Umno? Jawapannya yang bersetuju (Ya) = 12.9% dan tidak bersetuju (Tidak) = 87.1%.

Undian MyStar online 1 Oktober 2009, atas persoalan: Adakah pemilihan Tan Sri Isa Samad sebagai calon beri peluang kemenangan BN di DUN Bagan Pinang? Jawapannya yang menyokong (Ya) = 9.7% dan tidak menyokong (Tidak) = 90.3%.

Kemudian undian MyStar online pada 9 Oktober 2009 atas persoalan yang sama: Adakah pemilihan Tan Sri Isa Samad sebagai calon beri peluang kemenangan BN di DUN Bagan Pinang? Jawapannya yang menyokong (Ya) = 3.8% dan tidak menyokong (Tidak) = 96.2%.

Melalui laman akhbar online The Malaysian Insider pula, atas isu popularity Tan Sri Isa Samad lagi: Do you think Tan Sri Isa Samad's popularity in Bagan Pinang makes the by-election result a foregone conclusion? Jawapan pembaca laman berkenaan pada 6 Oktober 2009 adalah 63.8% yang memandang popularity Isa tidak menjamin kemenangan BN. Undian pada 7 Oktober pula menunjukkan pandangan atas persoalan yang sama adalah meningkat kepada 64.0%.

Respon SmS

Namun, hasil kajian respon SMS pula mendapati agak berbeza bacaan pandangan individu respondan dibandingan dengan pembaca laman online di atas. Walaupun keputusannya penerimaan respondan SmS ke atas isu 'memperkenal calon PAS: Zulkefly Mohamad Omar' kepada pengundi (melalui telefon bimbit) didapati agak rendah menyatakan sikap berpihak kepada mana-mana parti � setuju/tidak setuju dengan calon PAS � sebahagian mereka mengambil sikap tidak menyatakan sikap bersetuju dengan calon PAS.

Kajian SMS oleh Unit IT pilihan raya kecil Bagan Pinang yang dilakukan antara 1-4 Oktober mendapati serami 223 orang respon SMS itu jelas menyembunyikan sikap mereka melalui jawapan yang bernada berkecuali/tidak menjelaskan persetujuan sebenar kepada calon PAS yang dipilih bertanding.

Sehubungan dengan nilaian kajian tersebut, ternyata pada permulaan tempoh kempen pandangan pihak luar (mood pembaca laman online) adalah jelas menolak pencalonan Tan Sri Isa sebagai calon yang patut dipilih. Sementara jawapan melalui SMS kalangan pengundi Bagan Pinang sendiri, apabila PAS menamakan Zulkefly dan BN pula Tan Sri Isa, ia telah membuka sikap tidak berpihak kepada 52 peratus respondan.

Jika keputusan kajian SMS ini dijadikan bandingan atas sikap keseluruhan pengundi di Bagan Pinang, maka faktor calon hanya menjadi nilaian penting kepada 48% pengundi sementara 52% lagi pengundi masih bergantung kepada isu-isu lain (ekonomi, pembangunan, kesejahteraan dan integriti parti) yang bertanding.

Petunjuk Tuhan

Maka, atas keputusan itu, sesungguhnya Tuhan Yang Esa pasti memberi petunjuk kebenaran kepada para pengundi Bagan Pinang di dalam memilih calon dan parti yang mengikut selera masing-masing. Tunggulah esok hari mengundi, keputusannya dijangka akan membuktikan segala analisis pra-pilihan raya kecil.

Setiausaha Pilihan Raya PAS Pusat _

sumber : HarakahDaily.Net/-


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rakyat tolak BN dan UMNO parti rasuah dan salah guna kuasa

aryman berkata...

amin..moga tuhan mendengar rintihan hamba2Ny....
kebenaran tetap kebenaran