15 Oktober 2009

Delima Ketirisan Felda Kepada Peneroka

Oleh : Zabidie Abas @ http://amkj.blogspot.com

Penatap boleh menafikan fakta tersenarai tersebut. Ia dikatakan fitnah dan agenda jahat kepada pejuang Peneroka FELDA :

1. Sejak FELDA ditubuhkan, peneroka tidak pernah diberitahu gred, jumlah tan (terpeninci) dan jumlah tabungan tanam semula.

2. Kerajaan dan FELDA mewawarkan Persatuan Anak-Anak Peneroka FELDA Kebangsaan (ANAK) sebagai Penyebarkan dakyah palsu. Ugutan saman sehingga hari ini hanya omong kosong.

3. Wang tabungan tanam semula tidak dipulangkan kepada peneroka yang menanam sendiri dengan pelbagai alasan untuk mencuri wang peneroka.

4. Felda Holding ditubuhkan daripada sebahagian besarnya dari wang caruman peneroka dan hasil keuntungan tahun ini melebihi RM100 juta . Hanya diagihkan RM350.00 kepada setiap peneroka tahun ini.

5. MPOB diarahkan oleh FELDA untuk menentukkan gred buah sawit pada mutu rendah dan bukan pada fizikal sebenar.

6. ANAK diistiharkan sebagai pertubuhan haram kerana memperjuangkan hak peneroka tertindas.

7. Jumlah penagih dadah tertinggi di kawasan perkampungan FELDA tetapi setiap 5-10 perkampungan FELDA hanya ada 1 Balai atau Pondok Polis saahaja.

8. FELDA penyumbang cukai antara terbesar negara. Tetapi prasarana perkampungan FELDA dibiayai majoritinya oleh peneroka melalui pemotongan gaji hasil sawit-getah.

9. Majlis Belia Felda Malaysia(MBFM) mempunyai puluhan ahli persatuan gabungan, sejak tahun 2000 tidak pernah mengadakan mesyuarat agungnya. Namun Ahli Jawatankuasanya menguruskan jutaan ringgit yang disumbangkan oleh FELDA dan kementerian tanpa dipantau oleh mana-man badan.

10. Persatuan gabungan MBFM diberikan sumbangan puluhan ribu setahun dengan tujuan menutup mulut ketirisan yang dilakukan oleh FELDA dan Felda Holding.

11. Sejak 15 tahun lalu diistiharkan 'tanah poket' perkampungan FELDA untuk diberikan kepada pewaris peneroka. Hingga kini tidak terlaksana, hanya 'tanda kawasan' sahaja.

12. Billion ringgit dipinjamkan kepada syarikat dan individu oleh FELDA Holding dari hasil caruman tanaman semula dan tipu gred sawit kepada peneroka. FELDA Holding tidak umumkan peminjam tersebut kepada pencarum.

13. Menteri FELDA dilantik tanpa persetujuan peneroka FELDA. Sejak tahun 1994, Datuk Seri Najib Razak melantik dirinya sendiri sebagai Menteri FELDA sesuka hati.

14. Pengumuman demi pengumuman disebut oleh Menteri 'Haram' FELDA, sehingga kini ia hanya menghabiskan wang Felda Holding untuk majlis keraian dan kos memberi makan untuk menutup mulut peneroka.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sekalung AlFatihah buat Allahyarham Tun Abdul Razak..jasanya kepada orang melayu amat besar...TAPI siapa yang merosakkan? U pk lah sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Selawat dan salam ats junjungan nabi saw...selawat dan salam atas nabi allah Nuh alaihissalam yg anaknya engkar kpd Allah dan bapanya sendiri..

malaysia baru berkata...

Bukan delima TAPI dilemma....