15 Oktober 2009

Jangan menilai seseorang melalui luarannya

http://akhisalman.blogspot.com/

MUKADDIMAH

Sedang berehat di rumah, sy membaca buku kecil (kutaib) yang bertajuk 'Toraif wa akhbarul Fuqaha wal A'rab' dan terbaca sebuah kisah menarik tentang imam Syafie ra. Kisah penghinaan seorang pendandan rambut kepada beliau berpakaian biasa. Pemandangan ini sangat biasa di zaman ini. Manusia hanya beradab dan berakhlak mulia pada orang yang berpenampilan bagus. Memilih jodoh dan teman pun hnya berdasarkan 'pandangan pertama' dan tidak menyelidiki yang tersirat dari penampilan yang menarik itu.

KISAH TAULADAN DARI IMAM SYAFIE

Dengan pakaian yang selekeh dan rambut yang panjang, imam Syafie pergi berjumpa dengan pendandan lelaki. Bila pendandan itu melihat keadaan imam Syafie (yg kelihatan seperti orang tiada berharta), dia berkata:

"Pergi cari pendandan lain."

Imam Syafie pun geram melihat keadaan pendandan tersebut dan bertanya kepada budak suruhan yang bersamanya:

"Berapa wang belanja yang kau ada."

Budak suruhannya menjawab:

"10 dinar (wang emas)."

Imam syafie berkata:

"Berikan wang itu kepada lelaki pendandan tadi."

Budak itu pun memberikan 10 dinar itu kepada pendandan dan imam Syafie pun pulang sambil mendendangkan syair:

علي ثياب لويباع جميعها

بفلس لكان الفلس منهن أكثر


Aku memakai pakaian-pakaian yang mana kalau dijual semuanya dengan satu fulus (duit tembaga), pasti satu fulus lebih tinggi nilainya.

وفيهن نفس لويقاس بمثلها

نفوس الورى كانت أجل وأخطر


Dalam pakaian itu terdapat satu jiwa (Iaitu Imam Syafie) yang mana jika dibandingkan dengan manusia-manusia lain pastilah jiwa itu lebih agung dan lebih hebat.

Disini imam Syafie menyatakan bahwa pakaiannya adalah amat murah sekali tetapi nilai ilmu dan takwa yang ada ditubuhnya tidak ternilai harganya.

KISAH DARI RASULULLAH SAW

Baginda Rasulullah saw telah menceritakan kepada kita sebuah kisah berikut:

"Ketika mana seorang bayi sedang menyusu susu ibunya, tiba-tiba lalu seorang lelaki yang menunggang kenderaan yang mewah dan penampilan yang hebat. Si ibu berdoa "Ya Allah jadikanlah anakku ini seperti lelaki ini." Lalu bayi tersebut meninggalkan puting susu ibunya dan melihat ke arah lelaki tersebut, seraya berkata " Ya Allah jangan jadikan aku sepertinya." Kemudian itu menghadap kembali puting susu ibunnya dan meneruskan menyusu. Kemudian lalu sekumpulan manusia yang memukul seorang hamba wanita sambil berkata " Engkau berzina , engkau mencuri." Perempuan itu hanya berkata حسبي الله ونعم الوكيل . Si ibu yang sedang menyusukan anaknya berkata "Ya Allah jangan jadikan anakku seumpamanya." Bayi itu sekali lagi meninggalkan puting susu ibnunya dan melihat ke arah perempuan itu , seraya berkata "Ya Allah jadikanlah aku seumpama perempuan itu."

Kemudian berlaku perbincangan diantara siibu dan sianak yang masih bayi. Si ibu berkata "Tadi apabila lalu seorang lelaki yang elok penampilannya, aku pun berkata "Jadikan anakku seumpamanya." Engkau pula berkata "Ya Allah jangan jadikan aku seperti lelaki ini." Bila manusia memukul seorang wanita sambil berkata "Engkau berzina , engkau mencuri." Aku pun berdoa " Ya Allah jangan jadikan anakku seumpamanya." Namun engkau berdoa "Ya Allah jadikan aku sepertinya." Kenapa engkau menyalahi doaku?"

Si anak menjawab:

"Sesungguhnya lelaki itu sebenarnya adalah seorang samseng, lalu aku berdoa "Ya Allah jangan jadikan aku sepertinya." Adapun perempuan ini yang dilemparkan kepadanya tuduhan "Engkau berzina, engkau mencuri."Sedangkan dia tidak melakukan semua itu. Oleh itu aku berdoa "Ya Allah jadikan aku sepertinya (bebas dari melakukan maksiat)." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim - sahih)

Pengajaran Hadis

Hadis ini menunjukkan kepada kita bahawa kita tidak boleh menilai seseorang melalui first impression.

KESIMPULAN

Oleh itu kita jangan mudah untuk melabel dan menghukum seseorang. Untuk kita berperasangka buruk pun dilarang, inikanlah kita melafazkannya. Sangka buruk adalah satu amalan hati. Ia adalah satu kesalahan. Firman Allah swt:


ياأيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم


"Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jauhkan dari kebanyakan sangkaan buruk. Sesungguhnya sebahgiannya adalah dosa." (12 : al-Hujurat)

Ini sekiranya di dalam hati sudah dikira sebagai berdosa, kalau kita melafazkannya jadilah pembohongan yg sangat besar (buhtan) . Buhtan ini yg orang melayu sebut fitnah. Padahal fitnah ini bermaksud cubaan dalam bahasa arab. Sabda Nabi saw:


وإن لم يكن فيه فقد بهته


"Sekiranya tuduhan itu tidak betul maka kamu telah melakukan buhtan kepadanya." (Hr Muslim - sahih)

Buhtan ini adalah أشد الكذب : Pembohongan yang bersangatan.

Oleh itu Islam telah menyarankan kita untuk merisik atau menyelidik dari sumber yang betul bagi mengenal seseorang. Kalau tidak pasti janganlah mudah menghukum seseorang. Janganlah mudah itu mempercayai khabar-khabar yang tidak ada bukti yang diterima Islam.

Rujukan: Sofwatut Tafasir oleh as-Sobuni, 'Toraif wa akhbarul Fuqaha wal A'rab, Raudatul Muttaqin syarah Riadus Salihin oleh Syeikh Irfan Hasyunah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Ust,

timakasih diatau cerita2 yg mengandungi suri teladan di atas.

Pertanyaan saya adalah, bagaimana pula kalau fizikal org yg di salahi terang2an menyalahi suruhan Allah swt cth terang2an tak menutup aurat & melanggar perintah Allah, masihkah kita di suruh bersangka baik???? ( Cth Imam Syafiee diatas saya anggap di cuma memakai pakain yang compang-camping tapi masih menutup aurat)

Allahuaklam.

Pasir Gudang, Johor.

p/s:Bila nak mai sini lagi, bole kita pekena sup merah tulang di Rest Kuali Mas.